Traktorer och processorer

Valmet 505 ingen ork i motorn

107 inlägg 56815 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

rikard_e  
#402527 Varför pratar ni om turbobyte? Trycker den ut olja?

Annars, provtryck cylindrarna, provtryck spridare. Kontrollera turbotryck. Kan ju lätt vara hål i vakumslang till wastegaten eller tryckslangar mellan turbo och insug som är kassa.


200 kr kostar spridarspetsarna på Oie.se. Ska du byta dom, kan jag rekomendera att byta kopparhylsorna med.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

rikard_e  
#402530 En turbo är inte svår att renovera själv. Men läcker den olja så får du med all säkerhet byta axel, och då behöver man balansera den.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Göt  
#402535
Skogsmästarn skrev:Jag funderar på både turbobyte/renovering och spridarservice efter sommaren för att behålla effekten på ynka 65hk på valmet 505. Finns det nån firma som man skicka spridarna till på service?
GIK turbo har turbon i alla fall, renovering för 4300kr låter överkomligt :smile:


http://elodiesel.nu/

Ligger i falun

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#402671
Kse skrev:Har du oljeläckage från turbon så kan du räkna med lagerskador då oljan uppenbarligen inte hamnat på rätt ställe.
Kolla å att du inte har några sprickor i turbihuset.
Ta lös luftslangen från turbon och känn på turbinen, det glappar lite när du vickar i sidled men ytterst lite. Axialt ska det inte glappa alls.
Kolla hur turbinen ser ut, får inte finnas några skador eller sprickor.
Snurra på turbinhjulet, skall gå lätt och utan oljud.
Hittar du nått fel så är det bara att beställa en utbytes.


Bytte turbo på grannens 305:a och det blev en jäkla skillnad.


Nu har jag kontrollerat turbon enligt ovan, min verkar i gott skick ännu :grin:
Så nu kostar jag på en spridarservice.....

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

ÅsaNisse  
#406254 Hur har det gått med orken i traktorn efter spridarservicen?
Jag såg en annons på blocket om en spridare som ska ge ökad effekt till de flesta traktorer, men större och fler hål så den sprutar in mera bränsle. Är det någon som testat eller är detta bara ett nytt hokus pokus för de som inte har elektronisk insprutning?

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#406256
ÅsaNisse skrev:Hur har det gått med orken i traktorn efter spridarservicen?
Jag såg en annons på blocket om en spridare som ska ge ökad effekt till de flesta traktorer, men större och fler hål så den sprutar in mera bränsle. Är det någon som testat eller är detta bara ett nytt hokus pokus för de som inte har elektronisk insprutning?

Jag har inte kommit till skott ännu med spridarna :oops:

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#589305 nu har jag kommit till skott med att renovera spridarna på min valmet 505 :-bd

Så nu funderar jag på turbobyte, var är bäst att köpa utbytesturbo nuförtiden?

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589310
ÅsaNisse skrev:Hur har det gått med orken i traktorn efter spridarservicen?
Jag såg en annons på blocket om en spridare som ska ge ökad effekt till de flesta traktorer, men större och fler hål så den sprutar in mera bränsle. Är det någon som testat eller är detta bara ett nytt hokus pokus för de som inte har elektronisk insprutning?

Torde vara snake oil. Mängden insprutat bränsle bestäms av pumpen, inte insprutarna.
Morgan

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

jannee  
#589312 Är du 100 Morgan?
Vet om att en del på fen gamla goda tiden bytte till marinspridare på Scania V8an och fick då ut en betydligt högre effekt.
Man kan också hindra turbon från att avlasta får då fram en betydligt högre vrid.

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

tallen100  
#589322
jannee skrev:Är du 100 Morgan?
Vet om att en del på fen gamla goda tiden bytte till marinspridare på Scania V8an och fick då ut en betydligt högre effekt.

Då ställdes nog pumpen på så den gav mera bränsle :???:

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Avslutat-02  
#589324 men om man har större och fler hål i spridaren hur blir spridningsbilden då?
det ska väl bli som en dimma i förbränningen inte flodvåg? :???: :???: :???:

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

ÅsaNisse  
#589379 Spridarna måste vara så stora så de hinner släppa igenom bränslet på de korta tid strax vid tändpunkten

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

röjjare  
#589563 Spelar ingen roll hur stora spridarna är. Det blir samma mängd diesel på samma tid ändå. Mängden och tiden beror på kolvens rörelse i pumpen samt kamnocken som driver kolven. Diesel är en vätska och kan inte komprimeras.
Spridarnas uppgift är att finfördela dieseln till en "dimma" och skicka den i rätt riktning.

Common rail; där är det elektroniskt styrda spridare samt tillgängligt bränsletryck som bestämmer tid och mängd.

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Avslutat-02  
#589568 common rail arbetar med samma system i stort sett som ett bensin insprutningssystem, men man behöver ha två pumpar, en tryckpump och en förpump.

common rail arbetar med tryck.

john deere löste adblue problemet på sina traktorer just med att höja trycket i tryckpumpen till 2500 bar.
de kunde då ha mindre och finare spridare som skapade en jätte tät och fin dimma.

vilket gjorde att adblue inte behövdes för att möta den nya eu standarden på dieselmotorer.

John Deere 6250R har detta systemet och är den första traktorn i världen på över 200 hk som inte behövde adblue...2018 det vill säga.

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#589595 Jag fick inget svar angående turbo 🤗

Var är det bäst att köpa utbytesturbo till 505:an?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).