Föryngring

återbeskogning

11 inlägg 3244 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

återbeskogning

Sommar  
#589500 Har en snabb idiotfråga :???: Ska återbeskoga några hektar och det lär enligt riktlinjerna kosta 10000 per hektar. De prisuppgifter jag nu fått kommer att kosta mer, så jag undrar om priset 10000 är inklusive eller exklusive moms?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: återbeskogning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589503 Allt inom skogsbruk så pratar vi utan moms. Momsen är ett penningbyte över våra huvuden som vi bara administrerar.

Avatar Fallback

Re: återbeskogning

Avslutat-02  
#589508 Vilken typ av momsredovisning har du?
Månad
Kvartal
År?

Med månad eller kvartal så får du ju tillbaka snabbare. Om du har någon moms att kvitta emot.

Avatar Fallback

Re: återbeskogning

Avslutat-02  
#589515
Sommar skrev:Har en snabb idiotfråga :???: Ska återbeskoga några hektar och det lär enligt riktlinjerna kosta 10000 per hektar. De prisuppgifter jag nu fått kommer att kosta mer, så jag undrar om priset 10000 är inklusive eller exklusive moms?


Vad är det vi räknar på?
Markberedning ca 2500 kr/ha.?
Plant ca 3 kr*2500 st / ha?

Ger ca 10.000 kr exklusive moms.

Avatar Fallback

Re: återbeskogning

Sommar  
#589516
vinterrojarn skrev:Vilken typ av momsredovisning har du?
Månad
Kvartal
År?

Med månad eller kvartal så får du ju tillbaka snabbare. Om du har någon moms att kvitta emot.

   TS
Avatar Fallback

Re: återbeskogning

Avslutat-02  
#589518 Du kvittar ingående moms emot utgående moms.

Alltså moms som skatteverket ska ha emot moms du redan ha betalat ut när du köpt något.

Har man då månadsredovisning så redovisar man momsen en i gång, och kan då få tillbaka momsen tidigare.

Samma vid kvartals redovisning.

Men vid års redovisning så får du vänta tills följande år innan du ska få tillbaka eller betala in din moms.

Avatar Fallback

Re: återbeskogning

alias  
#589812 Hej!

När du säger återbeskoga kan det betyda naturlig föryngring (vanligtvis ställa frötallar), sådd eller plantering.

Skulle säga att kostnaden varierar mycket beroende på var i landet du är och vad du har för marker.

Ju bördigare mark desto större plantor behöver du och dessa är normalt både dyrare i inköp och planteringskostnad.

Jag håller till i södra Småland och brukar köpa stora barrot eller P+1 och då har det kostat ca 5,50-6 kr/planta för behandlad planta och plantering. Planterar vanligtvis ca 2000-2200 plantor/ha. Det ger en kostnad på ca 11 000 - 13 500 kr/ha. Mycket av mina marker ligger runt G28 i bördighet.

Ju bättre mark desto större krav på markberedningen.

Valet av markberedningsmetod och hyggesstorlek påverkar kostnaden avsevärt. Södra hade en schablonkostnad på ca 3000 kr/ha för markberedning (förutsätter att det gäller harvning, högläggning med grävare normalt sett klart dyrare).

Självföryngring av tall på sandhed blir ju klart billigare i anläggningsskedet, även om det blir lite fördyrad avverkning av fröträden.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: återbeskogning

Sommar  
#589894 Tack för alla svar 🙂 Bra att Skogsforum finns!
Har en annan fråga; ur är det med momsen jag får in när jag säljer virke, kan inte den kvittas mot moms som jag betalar när jag markbereder, planterar, röjer med mera, undrar jag?
Alias
Sommar

   TS
Användarvisningsbild

Re: återbeskogning

halvproffs  
#589895 Jo.

Avatar Fallback

Re: återbeskogning

jannee  
#589896 Visst kan du det, men då måste det ske under samma bokföringsår.
Om inte detta sker får du först betala in all moms som du inte kan kvitta bort.
Senare (år 2 eller 3) kan du har rätt till att få tillbaka momspengar (kostnader för markberedning, plantor och plantering men även för andra kostnader).
Om man markbereder kan det vara onödigt (verkligt personligt tyckande) att sätta mer än 1800 plantor/ha även om man har G32 eller G34.
Kan någon förklara varför bekosta dyra plantor och tidsåtgång för att sätta detta övermål som man senare gallrar bort vid en första gallring som ändå knappt vill gå +
Planterar man glest får man dessutom en snabbare dimensionstillväxt, stormsäkrare planteringar.

Avatar Fallback

Re: återbeskogning

Tralsmo  
#589900
jannee skrev:Visst kan du det, men då måste det ske under samma bokföringsår.
Om inte detta sker får du först betala in all moms som du inte kan kvitta bort.
Senare (år 2 eller 3) kan du har rätt till att få tillbaka momspengar (kostnader för markberedning, plantor och plantering men även för andra kostnader).
Om man markbereder kan det vara onödigt (verkligt personligt tyckande) att sätta mer än 1800 plantor/ha även om man har G32 eller G34.
Kan någon förklara varför bekosta dyra plantor och tidsåtgång för att sätta detta övermål som man senare gallrar bort vid en första gallring som ändå knappt vill gå +
Planterar man glest får man dessutom en snabbare dimensionstillväxt, stormsäkrare planteringar.





Angående momsen så är det helt rätt.


Antal plantor så håller ja ochså me Janne. Har själv som riktmärke 2200 per hektar.
Ja ä väl lite fegare än Janne.

Har sett hyggen me 4 , 5 å tillomed 6000plant per ha. Skotar ju en del å då ser man ju både det ena å det andra.
Kan inte begripa va de ska va bra för.

Mina planteringar går ju nästan alltid bra. Dom få ställe det chiter sej på så stryker alla plantor oftast me på en mindre yta. Då är det bättre att hjälplantera den ytan. Har funkat bra för mej.

2018 va det ju en del som gick bort , har hjälpplanterat ca 4000 plant i våras. Va ju lite onödigt mycket visa de sej när vi väl satte. Kunde nog varit som de va utan problem. Men nu e de gjort. Får se om dom lever till våren.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).