Föryngring

Markberedning med traktor?

14 inlägg 20202 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedning med traktor?

Anton k  
#279730 Fråga; Vad tycker ni om markberedningsaggregat till traktor? Dom som finns idag är ju mest bara högläggning, är det bra eller dåligt i planteringsynpunkt kontra harven som är den vanligaste metoden, då på skogsmaskin.
Vad säger ni som planterar? det måste vara lite lättare att plantera i harvspår kan jag tänka mig om man sätter mycket, men hur är det för plantan?
På många ställen ser det lite väl burdust ut när det harvats så det blir väl lite skonsammare med traktor o fläckar, eller är det bara mest för synskull?
Hur stor skillnad tycker ni det är om markberedningen får ligga över vintern o frysa igenom innan plantering istället för att plantera samma säsong?

Mycket frågor blir det men jag tror det finns många bra svar på forumet med :smile:



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Markberedning

Kse  
#279746 Hur det ser ut efter harven beror helt på föraren, vi harvar mycket superkänsliga lavmarker där man knappt får komma in med skogsmaskin.
Vi fick tom. beröm av samebyn för skonsam markberedning och kör i år nästan enbart sådana objekt åt Sveaskog.
Men det gäller att ha rätt markberedare på rätt marker, är det för tuffa marker måsta man ta i hårt för att få resultat med harven och då ser det förjävligt ut ibland.
Men oftast ser det värre ut än det är, ett år senare har torven satt sig och har man som här en meter snö på vintern är det stor skillnad till nästa år
Fördelen med harven är ju att du får fler planteringspunkter, man brukar rekommendera ett års hyggesvila vid plantering så att tiltan får sätta sig.
Vid sådd ska du däremot på direkt för att utnyttja den luftiga jorden, fröet kommer då ner i marken naturligt vid nästa regn.
Väntar du däremot ett tag och det kommer just ett kraftigt regn innan du hinner så ,då blir skillnaden stor för fröets chans att rota sig.
Väntar man över vintern blir läget än värre, så i med fröna så fort dom möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279748 Detta med sådd är ju oxå intressant. Har sett en föryngring på Holmens marketing där de sått contorta. Ser ju oneklingen lockande ut men hur många års tillväxt förlorar man?

Avatar Fallback

Re: Markberedning

Anton k  
#279754 Här i området körs det nog uteslutande med harv vad jag vet. Vilka marker är lämpliga för olika typer av beredning? Om man ska sätta plantan i den omvända tiltan efter harvning så känns det som man måste ner en bit med harven för tiltan ska vändas. Sen ser det ut på dom flesta platser att plantan sitter i harvspåret, rätt eller fel? Förstås beroende av vattentillgång men jag hoppas ni förstår tanken. Sådd är intressant, är det vanligt att såaggregat är monterat på makberedaren eller är det manuella såddare som går efter? Efter lite expriment med fröträd så är utvärderingen att man ska ha lite flyt med fröning, alternativt vara duktig o se när träden fröar o göra en markberedning i samband, dock kan det ta några år innan det blir fröår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279757 Tror att de har behållare med frö på beredningsaggregatet som släpper ut frön direkt i spåret efter harven. Det blir ganska tätt med plant och plantröjning är ett måste.

Avatar Fallback

Re: Markberedning

alias  
#279804 Var har du skogen och vilka ståndortsindex snackar vi om?

Är det torr, frisk eller fuktig mark?

Om man ska plantera gran på frisk eller fuktig mark med hyffsad bonitet så skulle jag rekommendera stora barrotsplantor och högläggning (djup plantering i omvänd torva).

De som markbereder i närheten för högläggning har antingen grävmaskin eller Mohedas traktordragna högläggare/fläckmarkberedare (någon modifierad med hjul som trycker till den uppvända tiltan).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Markberedning

Niklas persson  
#279807 Vi har mohedas traktordragna markberedare och har kört en hel del, funkar mkt bra, bara man kan ta sig fram med traktor i terrängen... Tycker själv att det går kalas och plantera efter den, antingen sätter man plantan i fläcken eller i högen om det passar bättre. Är ett bra alternativ på mindre hyggen där det blir dyrt att flytta en riktig maskin.

Avatar Fallback

Re: Markberedning

Anton k  
#279839 Det finns all tänkbara mark, från granåker till sämre tallmark. Jag har både haft harvning o högläggning med grävmaskin, nu har jag även kommit över en äldre variant av mohedas aggregat som jag provat lite med. För att plantan ska få den bästa starten, vilken är den viktigaste delen också för den delen så vill man ju kunna ge den bästa förutsättningen för den. Under den här årstiden då man inte hugger så mycket så blir ju det här intressantare o man är ju nyfiken av sig o vill veta vad ni andra har för tankar o synpukter:-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279874 Som plantör är det betydligt smidigare att plantera ett harvat hygge än ett hygge som markbered med grävare. Enklare att få ut ett jämnt plantantal på ett harvat jämfört med grävhöglagt hygge. Större risk att man missar någon hög vid grävhögläggning.

Man vill ju helst sätta plantan i den omvända tiltan så länge det finns en bra planteringspunkt där, (än viktigare med gran jämfört med tall) dessutom så får de ju mer näring i en omvänd tilta än om de sitter nere i harvspåret. Samt att det oftast är mjukare jord i tiltan jämfört med nere i spåret. Dvs man behöver inte ta i lika mycket för att få ned plantan tillräckligt djupt.

Avatar Fallback

Re: Markberedning

Amatörhuggare 62  
#280106 Jag har kört en del med Mohedas, aggregat ( ca 50 Ha ) och på rätt mark fungerar det bra.

Avatar Fallback

Re: Markberedning

PerDal  
#282929
SkogsGotte skrev:Som plantör är det betydligt smidigare att plantera ett harvat hygge än ett hygge som markbered med grävare. Enklare att få ut ett jämnt plantantal på ett harvat jämfört med grävhöglagt hygge. Större risk att man missar någon hög vid grävhögläggning.

Man vill ju helst sätta plantan i den omvända tiltan så länge det finns en bra planteringspunkt där, (än viktigare med gran jämfört med tall) dessutom så får de ju mer näring i en omvänd tilta än om de sitter nere i harvspåret. Samt att det oftast är mjukare jord i tiltan jämfört med nere i spåret. Dvs man behöver inte ta i lika mycket för att få ned plantan tillräckligt djupt.



Känns extremt onödigt att böka ner stora barrot om man markberett. Skulle nog hävda att om markberedningen är skaplig räcker det med normal täckrot. De plantorna är heller inte så torkkänsliga.

Avatar Fallback

Re: Markberedning

alias  
#282980
PerDal skrev:
SkogsGotte skrev:Som plantör är det betydligt smidigare att plantera ett harvat hygge än ett hygge som markbered med grävare. Enklare att få ut ett jämnt plantantal på ett harvat jämfört med grävhöglagt hygge. Större risk att man missar någon hög vid grävhögläggning.

Man vill ju helst sätta plantan i den omvända tiltan så länge det finns en bra planteringspunkt där, (än viktigare med gran jämfört med tall) dessutom så får de ju mer näring i en omvänd tilta än om de sitter nere i harvspåret. Samt att det oftast är mjukare jord i tiltan jämfört med nere i spåret. Dvs man behöver inte ta i lika mycket för att få ned plantan tillräckligt djupt.



Känns extremt onödigt att böka ner stora barrot om man markberett. Skulle nog hävda att om markberedningen är skaplig räcker det med normal täckrot. De plantorna är heller inte så torkkänsliga.


Beror helt på förutsättningarna.

På bördig mark där viss markförvildning redan förekommit innan avverkning (läs stormluckor, gläntor m.m.) är det klart att föredra med stora plantor.

Har själv tämligen bördiga marker med mycket hallon, plister och bräken m.m. som konkurrerar med plantorna. Lägg därtill snytbagge, försommarfrost och vilt så ser jag det som onödigt att försöka med små plantor. Jag lägger hellre lite mer tid/pengar och engagemang på att få igång föryngringarna i första försöket än att hålla på och hjälpplantera eller plantera om hela hyggen.

Hade jag haft magrare tallmarker och acceptabla viltstammar så hade jag valt en annan strategi.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Markberedning med traktor?

JohannesG  
#589262 Här var en lite större modell, funkar väl om man har plan mark utan sten:
https://www.instagram.com/p/B3FmX17B_yb ... _copy_link
https://www.instagram.com/p/B3Fm0VSgJDA ... hare_sheet

Avatar Fallback

Re: Markberedning med traktor?

Niklas persson  
#589374 Såhär har jag gjort! Funkar skitbra!
I detta fallet bokföryngring..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).