Motorsåg och handhållet

Sko ett klyvyxskaft

78 inlägg 34496 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sko ett klyvyxskaft

orre  
#58921
totte skrev:Tror att dagens ansjovisburksplåt är för tunn. Jag skulle ta nåt i stil med 0,4-0,5 mm takplåt eller liknande. Men har aldrig gjort det så det är bara vad jag tror.

Hittade en bit plåt på jobbet som kanske kunde passa...... Hardox 500 tjocklek 80mm =)) =))

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

totte  
#58924
orre skrev:
totte skrev:Tror att dagens ansjovisburksplåt är för tunn. Jag skulle ta nåt i stil med 0,4-0,5 mm takplåt eller liknande. Men har aldrig gjort det så det är bara vad jag tror.

Hittade en bit plåt på jobbet som kanske kunde passa...... Hardox 500 tjocklek 80mm =)) =))


Så du tänker skrämma sönder vedbitarna :lol:

Avatar Fallback

Re: Sko ett klyvyxskaft

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59004 Gör ett skaft av detta istället då är du kvitt bekymret med att skaftet går sönder :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59072 Eller varför inte ett integrerad yxskaft + yxhuvud av denna plåt :))
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Sko ett klyvyxskaft

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59127
Niking skrev:Eller varför inte ett integrerad yxskaft + yxhuvud av denna plåt

Ja när man ändå är igång så.......

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59147 Kan du inte göra en sån här yxa:
Bild

Avatar Fallback

Re: Sko ett klyvyxskaft

leifa.k  
#59377 På släggan har jag några slangklämmor på rad, inte så snyggt kanske, men det funkar.

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

swe#kipp  
#59456 lite cykelslang och eltejp har jag på yxan jag bankar fällkilar med ,,,, det funkar fint man får dock tejpa lite då och då :)

Avatar Fallback

Re: Sko ett klyvyxskaft

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59625 skor alla våra yxor till scouterna med 1-2 mm plåt som jag värmer upp och bankar till .

funkar kanonbra.

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59866 Nu har jag i alla fall skott ett yxskaft med tunn ståltråd av okänd kvalitet. Bitvis mer än ett lager tjockt. Den skodda delen av yxskaftet är drygt 1 dm. Så vi får se om det håller.

Tack för alla tips!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

totte  
#59879 Kul, vi ser fram mot driftsuppföljningen!

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59913 Inte min, men så ska det se ut!

:ugeek:

Bild

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60129 Nu har jag även skott träskaftet på "nya" mellanyxa med 1,0 mm järntråd, som virades ca 1 lager tjockt, samt skaftet på min nya 5 kilograms tunga stenslägga med flera lager tjock 1,0 mm järntråd. Längden på det skodda området är ca 12 cm.

Anledningen till att skaftet på stensläggan fick flera lager järntråd var dels den höga vikten på slägghuvudet (5 kg) i kombination med att vid en felträff så träffas en klyvkil i metall istället för ett vedträ.

Prövade storyxan igår, som redan var skodd (se mitt förra inlägg i denna tråd) och den skoningen verkar funka efter några oavsiktliga missar, där skaftet tog i vedträ :grin:. Däremot behöver nog mina smalben skos innan nästa huggning, då jag fläkte upp ett ca 2*8 cm stort sår som vätskar sig 😡. Några förslag på lämplig material för att sko benen? Funkar hockey-benskydd?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

totte  
#60135 Du måtte stå lite fel om du fläker upp sår på benen. Isär med fötterna och backa en bit så du får sträcka ut ordentligt. Då går yxan mot backen om du missar i hugget. Ett par huggarbyxor borde väl dock skydda rätt bra mot uppfläkning vid träff på sidan, däremot inte om du får in en fullträff mitt på då är det närmast riddarrustning som gäller. Klart, ett par hockeyskydd borde göra nytta också.

Tillagt: Såg just att du frågat om det i arbetskläder.

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60139 Fel nr 1 var att jag borde använt kil + slägga nu när jag har detta. Vedklumpen var klart vresigare än vad jag trodde och då är inte en 1 kg yxa optimalt när kil + slägga finns att tillgå.

Fel nr 2 är att jag tog i för kung fosterland med sämre precision som följd. Jag ämnade träffa vedbiten ca 1 dm in från den högra ytterkanten, men yxan tog i själva kanten och tog en liten bit av benet...

Förövrigt var det den sista vedbiten som jag skulle ta för kvällen...
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).