Traktorn i skogen

Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

26 inlägg 9550 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

Oleab  
#588917 Hej!

Jag ska just handla en 6550 att köra i skogen med. Efter mycket funderande blev det inte twintrac som jag önskat från början, just för att dom antingen är för dyra eller har gått himsket med timmar i skogen.
Nu skulle jag gärna bygga något motsvarande twintrac, fast i armstödet. Jag vet andra har byggt sånt tidigare, så jag undrar hur man gjort och vad man kan använda av befintlig el osv.?
Jag har försökt leta i gamla tråder, men man kunde bli galen... gemensamma 6xx0 tråden är mer än 80 sidor. Några tips finns, fast man kan bläddra 10 sidor för att hitta svar. Så - kan vi snacka enbart "twintrac"-ombyggnad i denna tråd vore jag tacksam för några tips om hur man går tillväga.

Jag ska ha en Mowi 1050WD med EHC-spakar och önskar styrning av traktorn i armstödet tillsammans med dessa. Vagnen har egen pump till kran och drivning, så den kan nog även användas ibland. Fast min tärräng är ibland svår, och jag skulle vilja ha anledning att styra även traktorn bakåtvänt .

Hur har ni gjort, som redan byggt om era 6x50 med styrning bakåt? Finns det någon eldosa eller kontakt man kan använda från original? Hur sköter ni styrningen på hjulen? On/off eller potensiometer? Vilka ventiler krävs?

I förhand tacksam för svar

Ole



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588920 Har du bra koll på el?
Elen till fram/back/handbroms sitter i höger sidopanel brevid stolen, bara att lossa sidan där.
Du får kolla på elschemat vilken kontakt och trådar du behöver gå in i
Jag monterade extra vippa i armstödet men hade redan twintrac så min variant stämmer nog inte för dej

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588945 Varför begränsa tråden till endast en modell av ett märke som dessutom inte finns att köpa sen tiotalet år? Nån sorts allmän info om hur man kopplar in extra ratt och framback vore ju mkt intressant för fler gissar jag.

Avatar Fallback

Re: Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

ÅsaNisse  
#588971 Jag återkommer med lite mera sedan, men om du vill köpa en färdig sats så ring 070-8262270.
Jag minns inte namnet men det är en skåning som jobbat på Lantmännen tidigare och utvecklat en egen sats till att komplettera med vippa i armstödet.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

Seb macahan  
#589001
Slurfi skrev:Varför begränsa tråden till endast en modell av ett märke som dessutom inte finns att köpa sen tiotalet år? Nån sorts allmän info om hur man kopplar in extra ratt och framback vore ju mkt intressant för fler gissar jag.


Det bli lite mer "mjukvara" om man ska göra det på nyare maskiner. Att gå in på can-bussen som man gör på nyare maskiner gör vissa av inkopplingar lite mer komplicerat.

Avatar Fallback

Re: Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

ronjo  
#589005 Som en annan skrev så finns det ett förenklat twin track. Han heter Herik Predahl och bor i Staffanstorp. Du måste ha en styrventil också sedan får du ansluta slangar till rattens styrventil sedan pluggar man in sig på fram back spaken..kostar ca 15-20 tusen beroende på vilken styrventil du väljer..

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

Bert1  
#589062 Vill minnas jag har sett nån som hade kopplat styrningen till en av hydralspakarna

Avatar Fallback

Re: Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589065 De är nog inte helt ovanligt att man T in ett hydraluttag på styrningen.
Men då får man kanske tänka på att ha en mekanisk låsning på spaken så man inte styr så ute på vägen sen

Avatar Fallback

Re: Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

ronjo  
#589071 Hej igen. Om du använder Henriks utrustning så är den kopplad till lägesbrytaren i stolen så det fungerar bara i bakvänt läge. Och ratten har alltid prioritet annars blir det farligt. Sedan har han flera styrventiler att välja på
Du vill väl kunna styra också eller är du bara ute efter fram back?

Avatar Fallback

Re: Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

ÅsaNisse  
#589158 Jag har ( håller på )montera en sats eftermontering från Valtra. Ville ha en orginalsats för det är en lite ovanlig traktor. Det var inte det enklaste då de flesta detaljerna är felaktiga och dålig passform. Vissa grejor saknas och andra är för mycket. Dessutom har Lantmännen ingen koll på vilken orbitrol som passar.
All heder åt lokala reservdelsnissen som ställer upp och löser problemen i den takten jag kommer med dom, men Lantmännens support i Malmö vill jag inte ge många ören för. Skam den som ger sig och så långt har jag fått ihop det mesta förutom styrorbitrolen. Gas,broms och koppling bakåt funkar samt växelreglage med handbroms.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

Fredi  
#589165 Visste inte att man får eftermonteringssats från Valtra längre :shock: Är det nån nyare modell eller 6000 series traktor? Vad ungefär kostar en sån sats?

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

Oleab  
#589203
Slurfi skrev:Varför begränsa tråden till endast en modell av ett märke som dessutom inte finns att köpa sen tiotalet år? Nån sorts allmän info om hur man kopplar in extra ratt och framback vore ju mkt intressant för fler gissar jag.

Just för att då blir det så himsket många olika varianter, och det blir svårt att hitta reda på saker i långa tråder. 6x50 finns nog inte att köpa ny längre, men dom är ännu kungar i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

Oleab  
#589205
ronjo skrev:Hej igen. Om du använder Henriks utrustning så är den kopplad till lägesbrytaren i stolen så det fungerar bara i bakvänt läge. Och ratten har alltid prioritet annars blir det farligt. Sedan har han flera styrventiler att välja på
Du vill väl kunna styra också eller är du bara ute efter fram back?


Okej, det hörs vettigt ut. Är det samma sats som Åsanisse skrev om? Jo, jag tänkte det borde gå att styra och lägga i fram/back på något vettigt sätt, sen ska jag ha vagn med broms och drivning, så något kan man hjälpa sig med även där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

Oleab  
#589206
gnisten83 skrev:Har du bra koll på el?
Elen till fram/back/handbroms sitter i höger sidopanel brevid stolen, bara att lossa sidan där.
Du får kolla på elschemat vilken kontakt och trådar du behöver gå in i
Jag monterade extra vippa i armstödet men hade redan twintrac så min variant stämmer nog inte för dej


Okej, skulle dock tro att kabelhärvan i sidopanelen är den samma, det brukar inte skilja något på andra traktorer.

Nej inget särskilt - några lampor klarar jag av, fast fram o backspaken skulle jag inte våga röra utan vägledning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 6x50 egentillverkad twintrac

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589216 Jo lite för jag gick på kabel ut till den bakre riktningsväljaren.
Riktningsväljaren består av 3 givare där handbromsgivaren ska avaktiveras innan eller samtidigt som riktning välj, annars får du ett felmeddelande i displayen och då måste traktorn startas om

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).