Motorsåg och handhållet

Undermåliga remmar på Vector 4 röjsele

6 inlägg 1460 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Undermåliga remmar på Vector 4 röjsele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589061 På min 5 år gamla Jonsered Vector 4, börjar de röda originalremmarna gå av, troligtvis på grund av UV-stålning. Först var det 20 mm breda remmen till putan och nu är det den 25 mm breda remmen mellan bröstspännet och vänster "bröstbälte".

Undermåligt av Jonsered att inte montera på UV-tåliga band från början! För nog måste man ändå kunna kräva att deras mest avancerade röjsele ska hålla mer än 5 år med bara lätt trimning medelst en Husqvarna 536 LiR?

Är det lika illa ställt med de färgade remmarna på Husqvarnas motsvarighet (Balance XT)?
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Undermåliga remmar på Vector 4 röjsele

Avslutat-02  
#589091 Japp de färgade banden på de första generationerna av denna sele både hva och Jon, är kassa på att hålla för UV ljus och allmänt väder och vind.

finns ju nya att köpa.

men jag håller med dig, de bör hålla bättre.

Användarvisningsbild

Re: Undermåliga remmar på Vector 4 röjsele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589184 Lösa band har jag förvisso gott om, efter diverse modifiering av mina röjselar genom åren och en del fixar jag själv. Men tyvärr får det bli en resa till Gardells nästa vecka i preventivt syfte.

Å turligt nog har remmarna gått av hemma i verkstaden. Jag vill inte tänka på vad som skulle kunna hända om remmarna hade gått av i skogen när den sylvassa klingan roterar på maxfart. :surp: :shock: 😡
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Undermåliga remmar på Vector 4 röjsele

Avslutat-02  
#589198 Jag vet.... Därför använder jag den gamla RX selen..... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Undermåliga remmar på Vector 4 röjsele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589949 Nu har ytterligare röda remmar gått av på Vector 4-selen 😡 , så nu får den selen vila tills jag har besökt Gardells.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Undermåliga remmar på Vector 4 röjsele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590174
1570570049_20191008_211953.jpg
1570570049_20191008_211918.jpg
Nu är i alla fall de skadade remmarna utbytta på Jonsered Vector 4-selen.

Edit: 400 kr fattigare!
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).