Öppna kategorin

Åsikter om Stora Enso

29 inlägg 5437 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Avslutat-02  
#588557
Hugin skrev:Märklig tråd och frågeställning du skapat. Vad är syftet?
Vill du skapa motiv till att det inte blir något av det jobb du anger vara på gång, eller menar du att missnöje från några arrendejägares sida skulle vara avgörande för att inte acceptera ett arbete, om det skulle vara intressant?

Bara detta, att lägga upp denna tråd innebär väl rimligen, att bolagets intresse för en anställning blir ganska ljumt. Det är väl ingen vild gissning, att folk inom bolaget finns på forumet och samtidigt känner känner till om någon rekrytering är på gång?

Hur tänker du?


Vi tar det hela från början.
Stora enso håller på att byta ut en hel del av sin personal häromkring, även i de länen där jag förnärvarande är.

En tjänst som virkesköpare har kommit ut och jag har chans på den.

Men jag vill ha mera kött på benen vad jag skulle stå inför, för enligt vissa källor så är det som jag skrev i början av tråden.

Jag är lite avvaktande till allt tills jag fått en klarare bild. Det kan ju också vara bara vanligt gnäll...

Men det kan också vara en försvårande omständighet på jobbet, inget som jag skulle backa för egentligen men jag vill bara höra hur fler personer ser på stora enso.

Att börja ett jobb som ny och sitta och reda ut trams eller dumheter har jag väldigt liten lust till att göra, det fick jag göra så jag fick nog ifjol.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Avslutat-02  
#588560 Jag tackar för alla åsikter. Det här bottnar i jakten. Och jag för egen del ser jakten som en del och skogsbruk som en annan, medans vissa ser det som samma.

Jag kommer tacka ja till en tjänst om den är mig till skriven, men ville som sagt ha lite koll på läget.

Att sondera sin omgivning är aldrig fel.

Att däremot hindra stora enso från att köra över mark eller att vägra att sälja eller diskutera med dem tycker jag låter som allmänt gnäll och dumheter.

Det ligger även i bolagens intresse att ha en bra dialog med de privata skogsägarna.
Utan personal som kan föra en trevlig dialog så kommer man ingenstans....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsikter om Stora Enso

Bax  
#588572 Det blev väl en chock för de jaktlag som inte förskottsbetalat förut häruppe. Vi har jagat på Storas marker i många år, och har alltid fått förskottsbetala, så för många jaktlag är detta ingen nyhet.

Stora är ju en världskoncern, med alla de resurser och möjligheter som detta innebär, dom ses väl lite som "halvtråkiga" men stabila häruppe. Ska bli spännande att se vad som händer nu när SCA börjar leta sig in i området.

Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Avslutat-02  
#588573 Ja det kan bli en spännande era...
Skulle tro att de får åt sig lite virke lätt i början, men sedan så skjunker nog det också....

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

mooos73  
#588778 Har gjort affärer med dem tidigare men gör det inte längre. Dom planerade igen en basväg och satte plantor med 70 cm avstånd med följd att plantorna inte räckte till hygge nr 2. När jag ville att dom skulle åtgärda detta var det kalla handen. Jag meddelade helt enkelt att kunde dom inte stå för att det blev fel så behöver vi inte ha med varandra att göra. Plantörerna hade dessutom lämnat skräp i ett vattenfyllt skotarspår vilket Stora skyllde på att det säkert var någon jägare, otur för den var att det stod Stora på snittslarna som låg i skräphögen. Jag finns i ditt närområde vinterröjarn.

Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Avslutat-02  
#588785 Det där lät inge vidare.... Men jag hoppas att saker kanske skulle kunna gå att lösa med en rimligare förhållning av personal.

Har man gjort ett fel så går det alltid att reda ut.

Man ska börja med att kontrollera med markägaren vad som blivit galet...

I detta fallet kan det inte vara så svårt att åtgärda.

Min tanke.
Att entreprenören får plocka upp planten och göra rätt efter beställning eller så får de plantera mer plant som de får stå för själv.

Skräpet skall plockas upp och dokumenteras att det blivit slängt på korrekt sätt.

Någon i från kontoret som detta berör skulle ha åkt ut med lite fika och reda ut situationen medans kontoret löser resten.

Men det verkar inte finnas sådan agenda eller insikt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

mooos73  
#588867 Skogsvårdsentreprenören erbjöd sig att åka ut och rycka upp plantorna i basvägen, plantor som jag betalat för och som egentligen skulle ner på hygge nr 2. Det var allt.... någon återbetalning var inte på världskartan...
Så som sagt, där gick jag och Stora skilda vägar.

Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Avslutat-02  
#588875 Erbjöd entreprenören att sätta om dem eller att bara ta bort dom?

Verkar vara ett konstigt sätt att få kunderna kvar.
Nog tycker då jag att man kan samtala om saken tills man är överens.

Återbetalning är ju en sak, men om man betalat för att få plant på hygget så ska man väl få det man betalat för.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

mooos73  
#588972 Ta bort och kassera dom plantorna men jag skulle inte få ersättning för dom....

Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Avslutat-02  
#588974 Mäh vad är det för ett sätt?

om man planterat plantorna fel och inte följt beskrivning och kartor då ska man stå för att nya plantor kommer till det tilltänkta området, allt annat är bedrägeri.

spelar ingen roll vilket bolag detta gäller, så här gör man bara inte.
förstår inte heller hur och varför man agerar på detta sätt....

jag blir förbannad när jag hör sådana här historier, för jag bryr mig för mycket om hur man ska bete sig emot sina kunder.....

OM jag får jobbet i Ljusdal så ska jag ta kontakt med dig (om du vill ) och lösa detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Avslutat-02  
#588978 Rätt ska ju vara rätt, så jag får ju även uttrycka mig så här:

Det börjar ju med att virkesköparen eller skogsvårdsansvarig får en kontakt om plantor och plantering.

sedan när ni kommit överens om antal plant och vart, så anlitas en entreprenör.
alla vet naturligtvis detta redan.

men om nu inte beställaren och säljaren har kommit överens och säljaren inte fört dokumentation över vad ni har kommit överens om så är risken extremt stor för missförstånd.

säljaren skall senare lämna över kartor och dokument till entreprenören som ska utföra jobbet.
här brister det ofta för vissa i dokumentationen, och då blir det ofta fel.

det är bättre att vara övertydlig och förklara två gånger än att misstag som man enkelt kan undvika sker.

i detta fallet som det skrivs om så är det dock skamligt att man inte står för nya plantor när man har planterat de plantorna som var beställda på helt fel ställe.

om man inte har det beskrivet i arbetsordern att plantorna ska sättas i en basväg utan på ett hygge, så frågar då jag mig varför man planterar dem som man gjort......

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

mooos73  
#589124 Tack för erbjudandet men saken är från min sida utagerad, har idag ett mkt gott samarbete med Holmen. Tror inte heller det skulle gynna dig att som ny på jobbet försöka reda upp vad andra ställt till... Lycka till med din jobbansökan.

Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Palakangas  
#589126
mooos73 skrev:Tack för erbjudandet men saken är från min sida utagerad, har idag ett mkt gott samarbete med Holmen. Tror inte heller det skulle gynna dig att som ny på jobbet försöka reda upp vad andra ställt till... Lycka till med din jobbansökan.

Gammal skit ska man inte gräva i.

Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Avslutat-02  
#589131 nä, inte gammalt skit. men om man kan få nytt förtroende från en missnöjd kund så är det alltid värt att reda ut saker.

jag sålde mycket grejer på detta ifjol.
man vinner mycket på att vara en rak och trygg figur.
visst det är jobbigt att få skiten från kunden eller chefen, men jag lovar att det är värt detta när man sticker fram ett nytt kontrakt under näsan på chefen, det är att få respekt.

tack så mycket Mooos73

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).