Motorsåg och handhållet

Tungdragen Husqvarna 346xpg

16 inlägg 3917 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tungdragen Husqvarna 346xpg

tombra  
#589063 Min Husqvarna 346xpg går ej att dra runt när den stått ute i minusgrader. finns det fler med samma problem?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tungdragen Husqvarna 346xpg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589081 Startapparaten frusit ihop. Händer allt som oftast. En klassiker att ta en annan såg och tina med avgaserna.

Avatar Fallback

Re: Tungdragen Husqvarna 346xpg

Avslutat-02  
#589090 Om det är startapparaten som frusit, så rengör den och smörj med vattenfritt vaselin.
det använder jag och använder det även i gasvajrarna på röjsågarna på vintern.

Avatar Fallback

Re: Tungdragen Husqvarna 346xpg

Bosse1  
#589105 "Hört i skogen" eller pissa på den, var aldrig roligt att serva denna sågen :d

Avatar Fallback

Re: Tungdragen Husqvarna 346xpg

Avslutat-02  
#589107 :lol: hade någon såg som man fick skruva loss startapparaten och lägga i kojan och montera morgon efter, annars så gick snöret av... men det var innan jag började använda vaselin.

Användarvisningsbild

Re: Tungdragen Husqvarna 346xpg

tombra  
#589363 Det verkade som kompressionen ökade när sågen blev riktigt kall. Men jag har rengjort och smort upp startapparaten nu,så jag får testa om det fungerar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tungdragen Husqvarna 346xpg

Avslutat-02  
#589373 är det den äldre modellen eller nyare av hva 346?

Användarvisningsbild

Re: Tungdragen Husqvarna 346xpg

tombra  
#589678 Jag tror att det är årsmodell 2004.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tungdragen Husqvarna 346xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589696 Borde vara den äldre 45cc utan primer.

Användarvisningsbild

Re: Tungdragen Husqvarna 346xpg

tombra  
#589699 Det verkar stämma bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tungdragen Husqvarna 346xpg

Avslutat-02  
#589752 Har den alltid varit sådan?

hade någon jonsered 2149 som man misstänkte att motorhalvorna krympte i kylan....

Användarvisningsbild

Re: Tungdragen Husqvarna 346xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589769 Då går den tungt när man smurrar runt för hand.
Lätt åtgärdat oftast.
Egentligen är det inte halvorna utan vevaxel och dess lager som flyttar sig lite.
Det skapar spännong och sen snurrar det trögt tilld den blivit riktigt knäpper i plåten varm.

Användarvisningsbild

Re: Tungdragen Husqvarna 346xpg

tombra  
#589771 Jag förvarar oftas sågen i plussgrader, men tidigare år har den varit tungdragen dom tre,fyra första dragen när den stått kallt, därefter går det lättare och lättare för varje drag,tills den startar. Men nu sist den var ute i minusgrader över natten, gick den inte att dra runt ett enda varv med startsnöret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tungdragen Husqvarna 346xpg

totte  
#589775 Börja med att ta isär och göra rent startapparaten och kolla så inte det är nån sliten bussning eller annat knas i den. Blir det ingen bättring så är det dags att leta andra fel. En sliten start kan funka hyggligt tills sågen går lite tungt av nån anledning. Då åker linhjulet snett och det går inte alls.

Användarvisningsbild

Re: Tungdragen Husqvarna 346xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589777 Vissa oljor får allt o klibba ihop.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).