Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Valmet nyheter

58 inlägg 27325 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57824 jag vet iaf att dom testkör ett nytt aggregat, 357 eller nåt sånt heter det tror jag. Bygger nog på 350 principen men är mer i 360 storlek. Så det är nog mycket mäjligt att det är på gång en ny aggregatserie som är mer som 350 i olika storlekar.
Men jag vet inget mer än att de testkör det där nya i 360 storlek och att det kommer att komma, men när vet jag inte.

Och så kan man ju hoppas att nya boggin kommer även i 890 och 941an...

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57825
kalhygge skrev:Jag skulle bli MYCKET förvånad om det inte kommer en JD 1170-dödare, röd och valmets koncept... :)
Givetvis med flerträdshantering.. Säkert oxo en mindre skotare med 24" hjul..

Kanske tom. att de går att få med Logmax från start - näää det var väl bara på önskelistan... :lol:


En 911.4 600 hjul med CRH18 11m där har du väl 1170 dödaren :P

Användarvisningsbild

Re: Valmet nyheter

Fredrik Reuter  
#58740 Hej,
Om än lite, mer information:

http://www.elmia.se/sv/wood/Nyheter/Nya ... -gallring/

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58762 Hmm... misstänker att det kommer en 931:a eller nåt liknande med kanske en crh 22 kran. Som ett mellanting mellan 911 och 941. Jag tror det eftersom att det finns en kran som heter crh 22 att välja i våran 911 då man ska välja kran osv vid programbyte nu då vi fick det senaste programmet.

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

mrme  
#58800 ja hoppas dom kommer med en skördare med lite mindre aggregat än 350 ett chassi med styrning så man slipper ta om i varje sväng å varför inte en lite mindre så den kan funka lite beståndsgående.
901an måste väl vara världens klumpigaste maskin i den storleken.
å Hellst kranen framför hytten.

skotar sidan håller ja med om att en mindre 840 vore inte helt fel, som de är nu är de väl en 860 med mindre lastutrymme.

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58827 901:an klumpigaste maskinen????? Vadå, jag har svårt att tänka mig en smidigare gallringsskördare med hyttnivilering och kranen bredvid hytten på svängkransen så man kan plocka träden på sidorna om maskinen som en skördare med kranen längst fram inte har en chans att nå. Du har aggregatet framför dig jämt fullt synligt. Är den dessutom utrustad med access tvivlar jag på att det finns nån jämförbar konkurrent. Att den dessutom gör bra ifrån sig i slutavverkning gör den till en mycket "allround" maskin. Jag anser att du inte vet vad du talar om! Jag har kört Valmetskördare i 15år, har du ens provkört en??

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

mrme  
#58857
matsimon skrev:901:an klumpigaste maskinen????? Vadå, jag har svårt att tänka mig en smidigare gallringsskördare med hyttnivilering och kranen bredvid hytten på svängkransen så man kan plocka träden på sidorna om maskinen som en skördare med kranen längst fram inte har en chans att nå. Du har aggregatet framför dig jämt fullt synligt. Är den dessutom utrustad med access tvivlar jag på att det finns nån jämförbar konkurrent. Att den dessutom gör bra ifrån sig i slutavverkning gör den till en mycket "allround" maskin. Jag anser att du inte vet vad du talar om! Jag har kört Valmetskördare i 15år, har du ens provkört en??


har inte kört den men 911an är ju samma nästan å den körde ja för många år för att vara nyttigt å ja trodde som alla valmetförare att den är en grym gallrare ända tills ja började köra lite andra märken. å ja vet fler som gjort samma byte med samma åsikt att valmet är grym i gallring men ändrat sej totalt efter andra provkörningar. kanske du skule prova nått annat i en vecka eller två för de tar ett tag an vänja av sej med valmet tekniken.

Finns lika många åsikter som maskiner. men ja håller ändå fast vid att valmet på 6 hjul är klumpig med fruktansvärt dålig styrning för att vara skördare.

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58859 Jag skulle också vilja se en lite mindre maskin. Nuvarande 901:a har vuxit till sig så att den är som en första generationens 911 i storlek och effekt nu, det är i största laget tycker jag.
Jag har kört första generationens 911 (6wd) och första generationens 901 (4wd) i gallring och 4wd är oerhört mycket smidigare.
En 6wd maskin i den storleken känns helt fel ute i gallring enligt min mening, den är för lång och svänger som sagt för dåligt. Dessutom var den gamla Cranab 1400-kranen dum med att den kunde sticka ut så långt bakom hytten. V996-kranen på tidiga 901:or var mycket bättre lämpad för gallring i det avseendet.

Skulle Valmet komma med en mindre maskin skulle dom behöva ett smidigt gallringaggregat också, nåt litet och lätt men som ändå går att trixa in slutaverkningsträd i, ungefär som mitt gamla 942-aggregat.

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58868 Kanhända man är lite insnöad när man inte kört annat än Valmet... Jag har kört från första 901:an 4hjulig med teleskopkran 942 och 945 agg, 911:an 6-hjulig med 960 och 965, 901:an 4-hjulig med teleskop 945, 901:an 6-hjulig med teleskop 945, 911:an 4-hjulig i smalversion med vikarmskran och 945, 901.3 6-hjulig vikarmskran med access 350agg och nu en 901.4 6-hjulig med vikarmskran, access 350.1 och flerträdshantering. Den absolut smidigaste av dem var ju 911:an i smalversion. men jag anser att man utför gallringarna lika bra med nuvarande 901.4. Dessutom med betydligt bättre komfort. Det är ju så att gör man basmaskin och aggregat mindre blir man ju mer inriktad på vekare skog. Det krävs ju lite kraft att kvista igenom sega contortatallar...
Vilka skördare anser ni vara bäst?
mvh/Mats

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58888 i mellanklassen är iallafall 911.3 överlägsen, kan jämföra med ecolog 580 och 1270 som jag kört ett år vardera i både g och sav. Sorry alla gröningar :sad:

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58900
ume skrev:i mellanklassen är iallafall 911.3 överlägsen, kan jämföra med ecolog 580 och 1270 som jag kört ett år vardera i både g och sav. Sorry alla gröningar :sad:


Och tänk då 911.4 som blivit ännu mkt vassare på alla sätt än .3orna. Nej nog går dom röda fint :grin:

Men finns det alls någon smidigare 6wd skördare än 901an? Nog har jag svårt att tro det, bakhjulen spårar ju så fint efter boggihjulen. En 1070 känns ju som en oxe i jämförelse.
Klart en liten 4 hjuling är jäkligt smidig, men vem vill sitta i en 4wd om man itne måste? Är ju sån stor komfortskillnad där så.

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

mrme  
#58902
ume skrev:i mellanklassen är iallafall 911.3 överlägsen, kan jämföra med ecolog 580 och 1270 som jag kört ett år vardera i både g och sav. Sorry alla gröningar :sad:


På vilket sätt är den överlägsen förutom att du ser aggregatet när vägträna huggs??

Jag ser inte en fördel med valmets koncept förutom just att se vart vägen ska gå och ta träna framför maskinen för på sidorna är dom andra bättre, man får ju en helt annan överblick med en hytt som har bättre sikt, gallra blir ju mycke bättre med bättre sikt oxå. Och slutaverkning tycker ja oxå blir bättre utan valmets koncept , är ju inte ens nära trött efter 8 tim i andra maskiner om tempot är lite högre.

maskinstorleken kan nog vara bra tycker jag om man kör stickvägsgående den är tillräkligt smal med 600 hjul. Men styryrningen är otroligt dålig blir ju en mindre parkering för att vända eller åka åt motsatt håll än skotaren i korsningar. Kör man stickvägsgående så krävs de ca 11.5-12 m kran å svänger man en maskin med kranen längst fram når man rätt långt om vägavståndet blir lite för brett av nån anledning, valmet måste ju in med hela maskinen för att bli längre. Tilta hytten framåt funkar ju men hjälper inte mycket.kan ju få in kranen 2 m i liten glugg å då når man rätt långt.

Lite saker ja och dom ja jobbar med tycker är bättre med kranen framför hytten, har inte saknat valmeten en sekund efter bytet. Min dröm nu är att få köra beståndsgående med en Rottne H8 de måste ju vara optimalt om terrängen inte är allt för stenig å brant.

smaken är som baken=delad :o

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

mrme  
#58903
Valmet 890 skrev:
ume skrev:i mellanklassen är iallafall 911.3 överlägsen, kan jämföra med ecolog 580 och 1270 som jag kört ett år vardera i både g och sav. Sorry alla gröningar :sad:


Och tänk då 911.4 som blivit ännu mkt vassare på alla sätt än .3orna. Nej nog går dom röda fint :grin:

Men finns det alls någon smidigare 6wd skördare än 901an? Nog har jag svårt att tro det, bakhjulen spårar ju så fint efter boggihjulen. En 1070 känns ju som en oxe i jämförelse.
Klart en liten 4 hjuling är jäkligt smidig, men vem vill sitta i en 4wd om man itne måste? Är ju sån stor komfortskillnad där så.



Var och provkörde .4 både 901 och 911 i vinter å de är samma gamla träbock som tidigare år. Bara att åka framåt för de går inte att trixa sej fram.

I 911an är de ju bakhjulen som skadar träden om de är nått tycker dom spårar rätt dåigt.

Körde 911 och fick prova en 1270 med 710 hjul för 2 år sedan å ja testade att köra beståndsgående bara för att testa å där ja trixade mej fram me 1270 gick inte me 911an fast den hade 600 hjul.

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

JD_1110  
#58905
Valmet 890 skrev:
ume skrev:i mellanklassen är iallafall 911.3 överlägsen, kan jämföra med ecolog 580 och 1270 som jag kört ett år vardera i både g och sav. Sorry alla gröningar :sad:


Och tänk då 911.4 som blivit ännu mkt vassare på alla sätt än .3orna. Nej nog går dom röda fint :grin:

Men finns det alls någon smidigare 6wd skördare än 901an? Nog har jag svårt att tro det, bakhjulen spårar ju så fint efter boggihjulen. En 1070 känns ju som en oxe i jämförelse.
Klart en liten 4 hjuling är jäkligt smidig, men vem vill sitta i en 4wd om man itne måste? Är ju sån stor komfortskillnad där så.


Vår skördare borde kvala in som konkurrent. Profi 50 som den heter svänger mer än vad som går att föreställa sig (52 grader), lika stark kran som 1170E, vikt på bara 12,5 ton utan vätska i däcken och logmax-aggregat. Kan det bli bättre?

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

mrme  
#58910
JD_1110 skrev:
Valmet 890 skrev:
ume skrev:i mellanklassen är iallafall 911.3 överlägsen, kan jämföra med ecolog 580 och 1270 som jag kört ett år vardera i både g och sav. Sorry alla gröningar :sad:


Och tänk då 911.4 som blivit ännu mkt vassare på alla sätt än .3orna. Nej nog går dom röda fint :grin:

Men finns det alls någon smidigare 6wd skördare än 901an? Nog har jag svårt att tro det, bakhjulen spårar ju så fint efter boggihjulen. En 1070 känns ju som en oxe i jämförelse.
Klart en liten 4 hjuling är jäkligt smidig, men vem vill sitta i en 4wd om man itne måste? Är ju sån stor komfortskillnad där så.


Vår skördare borde kvala in som konkurrent. Profi 50 som den heter svänger mer än vad som går att föreställa sig (52 grader), lika stark kran som 1170E, vikt på bara 12,5 ton utan vätska i däcken och logmax-aggregat. Kan det bli bättre?


Den maskinen ser riktigt fin ut var å tittade på en sån i vinter, den med loggmax 4000 å flerträdshantering är nog ett bra koncept.

ååå vad långt från ämnet vi börjar komma.

hursom så ska det bli kul att se nyheterna på elmia för hur man än vrider å vänder på de så är dom röda fina maskiner å faller många i smaken.

fjädring på skotarn ala rottne vore väl kul att se på en röd, med rymligare hytt å större rutor

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).