Sågtimmer

Timmer vrakat pga föroreningar.

23 inlägg 12727 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588954 Absolut bra info. Men detektorerna bör väl vara ställda på en viss tolerans så att de inte larmar för tre-fyra stift?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

Kan_allt  
#588957 Metalldetektor testas 1 ggr per skift, den ska släppa igenom teststock med 25 mm dyckert och automatvraka en teststock med 50 mm dyckert inspikad i ändträt. Kan testas med kula i teststock antar att kulan ska motsvara mängden metall som finns i en 50 mm dyckert. Nya röntgenramar kan också automatiskt vraka metallstock om den hittar två spik om 30 mm inspikad från mantelyta med ett visst avstånd från varandra men om spiken hamnat ovanför en medbringare så filtreras den bort av datorn. Stocken åker ju på en bana, grov kedja med så kallade medbringare som stocken ligger på. Datorn filtrerar bort dessa medbringare och om spiken hamnar på en sådan i bild så försvinner den i filtreringen.mvh

Avatar Fallback

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

skogsbonne  
#588959 På mätstationen jag jobbar på måste mätaren se metallen med ögat för att kunna ge vrak för markägaren, ser inte mätaren metallen får markägaren betalt som vanligt men stocken sorteras ut i metall.

Många av metallstockarna har vältlappar på sig med för många stift/fel stift

Användarvisningsbild

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

skogsjan695xl  
#588973
Skogsola skrev:Ena ändytan må vara men halva stockens längd är mycket. Då måste man trycka ändarna djupt.

Ja men så är det. Detta är ju om det är "lös" smuts på. Typ underlag på väktan osv. Hade ut biometeria på apteringkurs förra veckan.

Användarvisningsbild

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

skogsjan695xl  
#588977 Ramarma är väldigt känlsiga verkar det som. Hade praktik på ett sågverk för massa år sen, förvisso vintertid, men det hände då och då att det pep för metall när det satt fastfrusen is på virket. Men just nu har jag svårt att tro att is är problemet.

Avatar Fallback

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589017 Min virkesköpare sa åt mig att häfta vältlapparna med häftapparat av kontorsmodell, då var man helt safe.

Användarvisningsbild

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

Kan_allt  
#589021 Om lappen ska sitta kvar så rekommenderar jag långa Alustift och att man viker lappen lite nertill så man alltid spikar igenom två lager så sitter den kvar även om det blir blött samt att spika långt ut mot hörnen så att lappen inte viker eller krullar sig. Kinkigt de där nu på massaveden som ska köras genom bildmätning då ska dom som granskar bilderna tydligt kunna läsa av virkesordern. Ibland läggs ett parti timmer av för stockmätning men utan id då är det viktigt att man har en vältlapp som sitter stadigt.mvh

Användarvisningsbild

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589186 Jag brukar ta pinnarna från alupopnit. Lätt att böja till ett U o slå i.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).