Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 889274 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

ananders  
#588813 Lite kul när kunden ger proffset råd om hur han ska lösa situationen som kunden orsakat. :smile:


Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JensSkoog  
#588912
ananders skrev:Lite kul när kunden ger proffset råd om hur han ska lösa situationen som kunden orsakat. :smile:

Ja, han hadde ju mycket att bidraga med :mrgreen:

Men det som störde mig allra mest var när han började vinda upp
kastlinan mellan hand och alboge. Det är säkraste sättet att skaffa
sig några timmars jobb med att reda ut linan igen. :((

Isär om man hugger hos gamla scoutar får man passa på att det
inte sker. Har upplevd det ett par gånger 😡

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Brorsan  
#588968 Linor ska helst läggas i en åtta så blir den utan kinkar när man drar ut den.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JörgenO  
#589020
Brorsan skrev:Linor ska helst läggas i en åtta så blir den utan kinkar när man drar ut den.

Hur gör man det på enkelt sätt?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

StefanN74  
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

anersimyra  
#589058 I stället för en 8 kan man kvajla samman repet genom att linda med sk över och undertörn. En vajer måste tvunget lindas på det sättet för att man inte ska få sk ” franska bukter ” utefter hela vajern. Har man lagt upp på det sättet kan man dra ut hur många meter som helst utan att det kinkar samman Lina eller vajer..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JörgenO  
#589094 Kvajla, undertörn, franska bukter, kinka... bara att inse att man inte behärskar skråspråket för reprullare :-)
Tack för tipsen o bra instruktionsvideo

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Brorsan  
#589117
anersimyra skrev:I stället för en 8 kan man kvajla samman repet genom att linda med sk över och undertörn. En vajer måste tvunget lindas på det sättet för att man inte ska få sk ” franska bukter ” utefter hela vajern. Har man lagt upp på det sättet kan man dra ut hur många meter som helst utan att det kinkar samman Lina eller vajer..👍🙂


Jag tänkte skriva det också men det var så svårt att förklara så det fick va. :d
Så gör jag själv på alla rep. :-bd

Jag ska försöka komma ihåg att göra en filmsnutt.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

anersimyra  
#589120
Brorsan skrev:
anersimyra skrev:I stället för en 8 kan man kvajla samman repet genom att linda med sk över och undertörn. En vajer måste tvunget lindas på det sättet för att man inte ska få sk ” franska bukter ” utefter hela vajern. Har man lagt upp på det sättet kan man dra ut hur många meter som helst utan att det kinkar samman Lina eller vajer..👍🙂


Jag tänkte skriva det också men det var så svårt att förklara så det fick va. :d
Så gör jag själv på alla rep. :-bd

Jag ska försöka komma ihåg att göra en filmsnutt.

När jag bodde i en tvårummare i Gustavsberg så gjorde jag misstaget att rulla ut 50 meter dykslang i lägenheten och sen försöka få till en snygg rulle. Det hela slutade med bukter så till den grad att slangen mer liknade en lång spiralfjäder.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JensSkoog  
#589180
1569959999_tauforvaring.jpg

På rep som jag använder i jobb, är det här en bra metod.
Bara släpper det ner i eftersom jag drar det in, och ändan
knyter jag i öppningen.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Palakangas  
#589187 http://www.blur.se/2016/02/03/hur-man-kvajlar-en-lina/
Åh dessa män som vet att angöra en brygga.......

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JensSkoog  
#589201
Palakangas skrev:http://www.blur.se/2016/02/03/hur-man-kvajlar-en-lina/
Åh dessa män som vet att angöra en brygga.......

Många fancy sätt att göra det på, men på havet (som jag vux
upp på) i praktiken gör man på lättaste sätt. :wink:

Fanns väl ett tjugotals rep och linor på farsans lilla fraktfartyg, och
alla förvarades i lådor och jag kommer inte i håg att det nånsinne blev
svårigheter med dom.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Göt  
#589211
JensSkoog skrev:
1569959999_tauforvaring.jpg

På rep som jag använder i jobb, är det här en bra metod.
Bara släpper det ner i eftersom jag drar det in, och ändan
knyter jag i öppningen.


Fungerar det där, jag är uppväxt så långt från havet man kan, så nu har jag lärt mig nått nytt 🤗 :-bd

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JensSkoog  
#589212 Funkar mycket bra om man lägger repen så man "bygger" uppåt hela tiden.
Det ska inte bli någon pyramid av rep, men som en "golvmatta" som hela tiden blir högare och högen ska ligga i sin passelig trånga kassa utan att bli kastat omkring. Fördelen är att det går snabbt och när man behöver repet, drar man det bara fram, och det utan "chingsar" (vridningar) som lätt skapar svårigjeter om man vindar upp repet.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

anersimyra  
#589224 Precis, har man en plastback eller en repsäck så är det bästa att lägga repet i en ” långorm.”...🐍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).