ATV och UTV i skogen

Skattesmäll nära?

133 inlägg 25918 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Nybörjare1  
#588834
anersimyra skrev:
Nybörjare1 skrev:Ja, vi är bland dom mest privat skuldsatta i hela världen!
Kommunerna går på knäna!
Vi behöver enorma satsningar då polis, skola, sjukvård, äldrevården då dom är åt helvete och sjunker som en sten.
Läste här om dagen att man sparar in på värmen på äldreboenden!
Detta under brinnande högkonjuktur!
Fan va snälla vi är mot dom som byggde upp det här landet.
Sverige är ett sjunkande Titanic och dom som står i aktern står frågande då dom tror att bara för aktern är så högt upp så är allt frid och fröjd.
Nä, så att statsfinanserna är bra ger jag inte ett skit för. Reinfeldt såg till så att vi privatpersoner fick skuldsätta oss upp över öronen för sitt lilla projekt. Löfven tar vid och satsar vidare och ruinerar kommunerna. Nästa steg är statsfinanserna, sedan är kakan helt slut.

Och Reinfeldts projekt var..🤔


Det får jag inte säga. Men det va öppna något.
Plånboken kanske :oops: :oops:

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Palakangas  
#588837 Äh, de skulle stimulera den privata konsumtionen.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Fredrik Reuter  
#588838 Vi följer nog mångt och mycket trender från USA:

https://www.forbes.com/sites/timworstal ... 1bf3ab989e

"Om du har $10 cash i fickan och är skuldfri så är du rikare än 15% av de Amerikanska hushållen tillsammans"

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

anersimyra  
#588839
Nybörjare1 skrev:
anersimyra skrev:
Nybörjare1 skrev:Ja, vi är bland dom mest privat skuldsatta i hela världen!
Kommunerna går på knäna!
Vi behöver enorma satsningar då polis, skola, sjukvård, äldrevården då dom är åt helvete och sjunker som en sten.
Läste här om dagen att man sparar in på värmen på äldreboenden!
Detta under brinnande högkonjuktur!
Fan va snälla vi är mot dom som byggde upp det här landet.
Sverige är ett sjunkande Titanic och dom som står i aktern står frågande då dom tror att bara för aktern är så högt upp så är allt frid och fröjd.
Nä, så att statsfinanserna är bra ger jag inte ett skit för. Reinfeldt såg till så att vi privatpersoner fick skuldsätta oss upp över öronen för sitt lilla projekt. Löfven tar vid och satsar vidare och ruinerar kommunerna. Nästa steg är statsfinanserna, sedan är kakan helt slut.

Och Reinfeldts projekt var..🤔


Det får jag inte säga. Men det va öppna något.
Plånboken kanske :oops: :oops:
Det är helt bortkastat att gå som katten kring het gröt när alla ändå begriper att du med en dåres envishet vägrar lämna invandringsspåret.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Nybörjare1  
#588841 Nä då, det är du som nämner det hela tiden. Du kanske bli avstängd nu också!
Du får inte nämna den heliga kon serru 😉 !

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Nybörjare1  
#588842
Palakangas skrev:Äh, de skulle stimulera den privata konsumtionen.


Ja, och nu sitter vi här bland världens högsta privata skuldsättning bara för dom ville en enda sak som skulle bli så bra på sikt!
Reinfeldt och Löfven där emot skrattar ända till banken och isolerar sig så långt ifrån det dom själva skapat. Vissa flyttar tom utomlands. Senaste i den vevan va Littorin som stödde Reinfeldts linje men som nu tycker synd om dom som inte kan lämna landet!

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Alvarsson  
#588844
Palakangas skrev:Äh, de skulle stimulera den privata konsumtionen.


Ja precis! Eller bygga vägar åt oss i glesbygd oxå. Det finns en massa nyttiga samhällsprojekt. Min poäng är det finns väl ingen bättre tid att investera än när man får betalt för att låna!

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

svampbob  
#588851
Alvarsson skrev:
Palakangas skrev:Äh, de skulle stimulera den privata konsumtionen.


Ja precis! Eller bygga vägar åt oss i glesbygd oxå. Det finns en massa nyttiga samhällsprojekt. Min poäng är det finns väl ingen bättre tid att investera än när man får betalt för att låna!


Ett kan vi vara säker på att när pengar som nu är gratis så sker det stora miss-allokeringar av kapital och bubblor skapas.
Vägar och infrastruktur kan vi bygga när tiderna är dåliga och inte som nu när marknaden är totalt överhettad. Jag har kompisar som är nere i Stockholm och jobbar på förbifarten och några har timpenningar som tjänsteman långt över tusenlappen i timmen.

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Hema  
#588908
Fredrik Reuter skrev:Nu blir det lite off-topic men bilden nedan är Svenskarnas belåning i miljoner kronor över tid. Ganska anmärkningsvärd utveckling (om än den följer den globala säkert). Drygt 4200 miljarder var våra Svenska hushålls totala belåning 2018. Drygt 5 miljoner av oss förvärvsarbetar, det gör att belåningsgraden per förvärvsarbetare var 829.000 kronor ifjol.

Lån är det nya svarta tydligen...

Bankerna täljer guld, men det hindrar inte vissa banker att även pyssla med penga-tvättning. Bankerna (särskilt vissa) har blivit helt förblindade.

Svenskens snabbt växande belåningsgrad beror på bankernas lättja att låna ut pengar och det har politikerna hjälpt till med. Genom att förändra i regelverket. Att vi sedan har en riksbank som vägrar höja räntan för att förhindra att bostadsbubblan spricker eller den höga inflyttningen (som hjälper till att bidra med bostadsbrist) är två viktiga faktorer som satt oss i denna situation.

Sedan att luckra upp arbetsmarknaden, så att fler och fler får jobba via bemanning och/eller det nya gigg-jobb, där du själv är din egen konsult, som du själv får sälja ut till högstbjudande.. Med fler med osäkrare anställning, så minskar chansen till lån (vettiga lån) och möjlighet att hyra en bostad. Vissa hyresbolag i STHLM har nu krav på en årslön på minst 300.000:- eller om det var mer.

Psykisk ohälsa kommer dra fram som pesten en gång gjorde i vårt samhälle. Politikerna snackar om förhöjd pensionsålder, samtidigt som jobben i snabbare takt rationalliseras/effektiviseras/automatiseras/digitaliseras bort.

Politikerna borde snacka om arbetstidsförkortning (6h-dag/4dagar-vecka), en extra semestervecka osv.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

svampbob  
#588944
Hema skrev:
Fredrik Reuter skrev:Nu blir det lite off-topic men bilden nedan är Svenskarnas belåning i miljoner kronor över tid. Ganska anmärkningsvärd utveckling (om än den följer den globala säkert). Drygt 4200 miljarder var våra Svenska hushålls totala belåning 2018. Drygt 5 miljoner av oss förvärvsarbetar, det gör att belåningsgraden per förvärvsarbetare var 829.000 kronor ifjol.

Lån är det nya svarta tydligen...

Bankerna täljer guld, men det hindrar inte vissa banker att även pyssla med penga-tvättning. Bankerna (särskilt vissa) har blivit helt förblindade.

Svenskens snabbt växande belåningsgrad beror på bankernas lättja att låna ut pengar och det har politikerna hjälpt till med. Genom att förändra i regelverket. Att vi sedan har en riksbank som vägrar höja räntan för att förhindra att bostadsbubblan spricker eller den höga inflyttningen (som hjälper till att bidra med bostadsbrist) är två viktiga faktorer som satt oss i denna situation.

Sedan att luckra upp arbetsmarknaden, så att fler och fler får jobba via bemanning och/eller det nya gigg-jobb, där du själv är din egen konsult, som du själv får sälja ut till högstbjudande.. Med fler med osäkrare anställning, så minskar chansen till lån (vettiga lån) och möjlighet att hyra en bostad. Vissa hyresbolag i STHLM har nu krav på en årslön på minst 300.000:- eller om det var mer.

Psykisk ohälsa kommer dra fram som pesten en gång gjorde i vårt samhälle. Politikerna snackar om förhöjd pensionsålder, samtidigt som jobben i snabbare takt rationalliseras/effektiviseras/automatiseras/digitaliseras bort.

Politikerna borde snacka om arbetstidsförkortning (6h-dag/4dagar-vecka), en extra semestervecka osv.


Här är några som är riktigt förbannade över att dom har tvingats gå från gig uppdrag till anställning.
https://www.sfexaminer.com/news/new-rul ... rip-clubs/

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Hema  
#588949 Finns såklart alltid vissa som har förutsättningarna för att må väl på gig, frågan för tjejerna i artikeln, hur länge då och vad händer då? :)

Men för stora massan, så sticker väldigt få ut. Därför blir majoriteten "blåst". Daglönare med mössan i handen, bugandes. Sådan framtid är det väl få som önskar?

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Riddarn68  
#589364 Undrar om Persson blivit förmånsskattad? Eller han kanske står över "lagen"?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1764K/stick-for-fan

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

hlb  
#589368 Göran Persson har gått från att vara en person jag ogillade till att vara min favorit. Hoppas att han finns med här på skogsforum.

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

axwell  
#589371
hlb skrev:Göran Persson har gått från att vara en person jag ogillade till att vara min favorit. Hoppas att han finns med här på skogsforum.


Ja nu kan han säga vad han själv har insett.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Camaro1969  
#589375
Alvarsson skrev:
Palakangas skrev:Äh, de skulle stimulera den privata konsumtionen.


Ja precis! Eller bygga vägar åt oss i glesbygd oxå. Det finns en massa nyttiga samhällsprojekt. Min poäng är det finns väl ingen bättre tid att investera än när man får betalt för att låna!



att investera i att vara hela världens socialbyrå är inget som jag tror kommer vara lönande i längden..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).