UppvÀrmning

Gammal Kombipanna mot Ackulumatortank 🔥🌲

14 inlĂ€gg 8237 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Gammal Kombipanna mot Ackulumatortank 🔥🌲

Medua81  
#588692 Hej alla vedeldar kollegorđŸ”„đŸŒČ😜

Har kommit över en Ack Tank pÄ 500 liter hÀr i veckan. Nu har jag vÀldigt stora funderingar pÄ att koppla in den till min gamla hederliga Exonom kombipanna frÄn 1962.

Lite fakta följer,, Pannan Àr pÄ 210 liter och jag har en beredare i den som jag kan köra pÄ elpatron om jag mot förmodan inte kan elda.

Jag har en förugn som fungerar alldeles utmÀrkt, dvs jag eldar ca 2 gÄnger per dygn nÀr det Àr normal vinter i dalarna.

Men samtidigt retar jag mig pÄ att behöva slÀcka ner en fin brasa varje gÄng som pannan nÄr 85 grader. Mycket ved ligger ju bara Ä pyr bort i onödan.

Om jag sÀtter dit min nya fina ack tank sÄ borde vÀll jag med enkel matematik gÄ ifrÄn, 210 liter+500 liter =710 liter att elda emot eller?

DĂ„ borde jag ju i praktiken elda ur ett helt vedinlĂ€gg utan att behöva pausa brasan 3 gĂ„ngerđŸ€”

Är jag helt ute Ă„ cyklar hĂ€rđŸšŽđŸ»â€â™‚ïž ... Eller Ă€r jag pĂ„ rĂ€tt spĂ„r?

Har lĂ€st sĂ„ mycket att 500 liters tankar Ă€r för lite, men vad fan min panna Ă€r ju bara pĂ„ 210 liter đŸ˜± SĂ„ all större vattenmĂ€ngd Ă€r ju bara en bonus kan jag tycka.

Och Àr det en svÄr operation att ge sig pÄ sjÀlv?

Med vĂ€nlig hĂ€lsning, Anders đŸŒČđŸ”„đŸ”„đŸ”„



   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Gammal Kombipanna mot Ackulumatortank 🔥🌲

Nyborg  
#588727 Mer vattenvolym medför ocksÄ lÀngre eldningstid vid högeffekt, rökgastemperaturen blir hög i lÀngre perioder. Detta Àr ofta sÀmre för skorstenen och medför ökad risk för överhettning. Gamla pannor har lÄg verkningsgrad, dvs det gÄr Ät mycket mer brÀnsle för att vÀrma. MÀt rökgastemperaturen, bör inte överstiga 350 grader vid full effekt. :d

Avatar Fallback

Re: Gammal Kombipanna mot Ackulumatortank 🔥🌲

Ent  
#588767 Kan egentligen inget om förugnar men nog Àr vÀl vitsen att förbrÀnningen av veden sker i denna och att rökgaserna förbrÀnns i pannans eldstad. Rökgaserna Àr vÀl dÀrmed kallare nÀr de lÀmnar pannan Àn om man eldat veden i pannan?

Om du inte redan har det sÄ sÀtt in en rökgasmÀtare vid utloppet frÄn pannan och en motdragslucka mellan utlopp och murstocken. Tex en sÄn hÀr https://www.velltra.se/product/tigex-25 ... gL-7fD_BwE. DÄ blir det lite skonsammare för murstocken vid lÄngvarig eldning.

Justja, all tankvolym Àr bra, kan du göra mokandet sjÀlv sÄ lÀr det vÀl bli en förbÀttring men skaffa en till tank nÀr du ÀndÄ Àr igÄng
Senast redigerad av Ent sön 29 sep 2019, 10:36, redigerad totalt 2 gÄnger.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Gammal Kombipanna mot Ackulumatortank 🔥🌲

Medua81  
#588806 Jag har en kompis som Ă€r rörmokare i den Ă€ldre generationen. Ska höra vad han sĂ€ger om detta.đŸ‘đŸ» Jag funderar att samla pĂ„ mig en massa acktankar nu, sen nĂ€r tillfĂ€lle kommer slĂ„r jag till pĂ„ en panna som Ă€r byggd för att elda enbart mot tankar. Tror det blir lĂ€mpligast i lĂ€ngden . Man kan ju göra kanon bra fynd pĂ„ blocket dĂ„ folk mer el mindre kastar sina gamla pannor Ă„ ack tankar pga bergvĂ€rme.đŸ€‘đŸ€‘

Ja har obegrĂ€nsat med ved livet ut Ă„ Ă€lskar att hugga Ă„ vara i skogen, sĂ„ jag tĂ€nker fortsĂ€tta med ved tills dagen jag ej kan gĂ„đŸŒČđŸ”„

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Gammal Kombipanna mot Ackulumatortank 🔥🌲

Göt  
#588846 Min granne köpte en panna i förtid för att byta sjÀlv sÄ smÄningom och fick rÄdet att se att hÄlen Àr pluggade till pannan, Hade tydligen HÀnt flera Àn en gÄng att det funnits möss i rören som har stÀllt till elÀnde nÀr man kopplat in, Kan vara vÀrt att tÀnka pÄ om du köper nÄgra begagnade tankar och skall montera sÄ smÄningom :-b
Senast redigerad av Göt sön 29 sep 2019, 22:36, redigerad totalt 1 gÄng.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Gammal Kombipanna mot Ackulumatortank 🔥🌲

Medua81  
#588914 Haha,, bra tips. Pluggar mina framtida tankar Ă„ panna. Plus jag lĂ„ter mina katter gĂ„ vakt i kĂ€llaren đŸ˜đŸ‘đŸ»

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal Kombipanna mot Ackulumatortank 🔥🌲

busholle  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#588924 Det finns speciella laddomatpaket för pannor med inbyggd beredare de Äterladdar pannan nÀr den brunnit ur och temperaturen sjunker.

Avatar Fallback

Re: Gammal Kombipanna mot Ackulumatortank 🔥🌲

Ent  
#588938
busholle skrev:Det finns speciella laddomatpaket för pannor med inbyggd beredare de Äterladdar pannan nÀr den brunnit ur och temperaturen sjunker.

Om pannan kontinuerligt ska Äterladdas frÄn acc-tanken sÄ Äker mycket av vÀrmen ut via skorstenen.

Det funkar sÀkert men bÀttre med en tank som har varmvattenberedare eller slingor (samt elpatroner om man inte Àr hemma).

Man gÄr i sÄ fall med kallvattnet till pannans vv-beredare och frÄn denna till beredaren / slingan i tanken. DÄ förvÀrms vattnet sÄ att tanken inte kyls i onödan nÀr man tappar varmvatten, och skiktningen i tanken bibehÄlls bÀttre. Om man inte tappar sÄ mycket hjÀlper varmvattnet i pannberedaren att hÄlla pannan varm tills nÀsta eldning. SÄ funkar det hos mig med en gammal Albin + 2 tankar. Inte optimalt men sÄ lÀnge pannan hÄller sÄ fÄr det rulla pÄ.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Gammal Kombipanna mot Ackulumatortank 🔥🌲

Göt  
#588955 sÄg för nÄgon dag sedan en vÀrmebaron med tankar till salu i HÀlsingland för 10.000 kr pÄ blocket.

Avatar Fallback

Re: Gammal Kombipanna mot Ackulumatortank 🔥🌲

busholle  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#588958
Ent skrev:
busholle skrev:Det finns speciella laddomatpaket för pannor med inbyggd beredare de Äterladdar pannan nÀr den brunnit ur och temperaturen sjunker.

Om pannan kontinuerligt ska Äterladdas frÄn acc-tanken sÄ Äker mycket av vÀrmen ut via skorstenen.

Det funkar sÀkert men bÀttre med en tank som har varmvattenberedare eller slingor (samt elpatroner om man inte Àr hemma).

Man gÄr i sÄ fall med kallvattnet till pannans vv-beredare och frÄn denna till beredaren / slingan i tanken. DÄ förvÀrms vattnet sÄ att tanken inte kyls i onödan nÀr man tappar varmvatten, och skiktningen i tanken bibehÄlls bÀttre. Om man inte tappar sÄ mycket hjÀlper varmvattnet i pannberedaren att hÄlla pannan varm tills nÀsta eldning. SÄ funkar det hos mig med en gammal Albin + 2 tankar. Inte optimalt men sÄ lÀnge pannan hÄller sÄ fÄr det rulla pÄ.


Visst Àr det en bÀttre lösning men det var inte vad trÄdstartaren hade att tillgÄ. Om 500l tanken han kommit över monteras utan laddpaket sÄ har han visserligen mer vatten att elda mot men om pannan inte Äterladdas sÄ Àr han fortfarande utan varmvatten. DÄ lÀr det vara bÀttre med ett laddpaket annars fÄr han leta reda pÄ ytterligare en tank.

Avatar Fallback

Re: Gammal Kombipanna mot Ackulumatortank 🔥🌲

Ent  
#588960
busholle skrev:
Ent skrev:
busholle skrev:Det finns speciella laddomatpaket för pannor med inbyggd beredare de Äterladdar pannan nÀr den brunnit ur och temperaturen sjunker.

Om pannan kontinuerligt ska Äterladdas frÄn acc-tanken sÄ Äker mycket av vÀrmen ut via skorstenen.

Det funkar sÀkert men bÀttre med en tank som har varmvattenberedare eller slingor (samt elpatroner om man inte Àr hemma).

Man gÄr i sÄ fall med kallvattnet till pannans vv-beredare och frÄn denna till beredaren / slingan i tanken. DÄ förvÀrms vattnet sÄ att tanken inte kyls i onödan nÀr man tappar varmvatten, och skiktningen i tanken bibehÄlls bÀttre. Om man inte tappar sÄ mycket hjÀlper varmvattnet i pannberedaren att hÄlla pannan varm tills nÀsta eldning. SÄ funkar det hos mig med en gammal Albin + 2 tankar. Inte optimalt men sÄ lÀnge pannan hÄller sÄ fÄr det rulla pÄ.


Visst Àr det en bÀttre lösning men det var inte vad trÄdstartaren hade att tillgÄ. Om 500l tanken han kommit över monteras utan laddpaket sÄ har han visserligen mer vatten att elda mot men om pannan inte Äterladdas sÄ Àr han fortfarande utan varmvatten. DÄ lÀr det vara bÀttre med ett laddpaket annars fÄr han leta reda pÄ ytterligare en tank.


Jo det förstÄs. I slutÀndan kanske det dock Àr bÀst att försöka hitta ett komplett paket med en vettig panna, tankar och laddpaket till rÀtt pris, typ som i föregÄende inlÀgg.

I mitt fall har det funkat i 20 Är med accar ihop med gammelpannan frÄn - 83, men nog har jag fler Àn en gÄng Ängrat att jag inte satsade pÄ en modern panna och större tankvolym.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Gammal Kombipanna mot Ackulumatortank 🔥🌲

Medua81  
#589584 Jag tror jag lyssnar pĂ„ er faktiskt. Skippar koppla tank mot min gamla pannađŸ‘đŸ»

Jag börjar sakta men sÀkert samla pÄ mig tankar , och köper mig en nyare vedpanna som Àr tillverkad för att elda direkt mot tankar istÀllet .

SĂ„ fort jag ser nĂ„ lĂ€mplig pĂ„ blocket sĂ„ slĂ„r jag till.đŸ‘đŸ»

Men sen Àr jag lite snÄl Ä sÄ, min panna funkar ju kanon ihop med min förugn.

SĂ„ egentligen behöver jag ej byta ur ekonomisk synvinkel, pga jag har gratis ved. Men kan ju vara roligt med nĂ„got effektivare Ă„ mer miljövĂ€nligtđŸŒČđŸ”„đŸ‘đŸ»

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Gammal Kombipanna mot Ackulumatortank 🔥🌲

David.Saxen  
#646379 Jag gjorde som du tĂ€nkte först 😀 , dvs kopplade in acktankar till min gammla euronom kombipanna 👎 . Eldade sĂ„ en vinter, sen bytte jag till en riktig vedpanna med underförbrĂ€nning 👍 . I efterhand sĂ„ skulle jag ha bytt pannan pĂ„ en gĂ„ng. Hehe

Avatar Fallback

Re: Gammal Kombipanna mot Ackulumatortank 🔥🌲

bengt.a  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#670313 Varför krÄngla med den tanken nÀr du har förugn ? Varför slÀcka ner brasan vid 85° ?
Hade förugn nÄgra vintrar pÄ en gammal panna, den skötte sitt helt sjÀlv, draget var kopplat till termostat som tidigare styrt oljebrÀnnaren, sÄ det öppnade och stÀngde drag vid behov och jag bara eldade.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).