ATV och UTV i skogen

Skattesmäll nära?

133 inlägg 26020 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

svampbob  
#588710 Det är väl också så att Sveriges extremt höga skattetryck gör att folk ständigt söker kryphål.

Jag höll i ett möte igår och vi hade lite svårt att hitta en lämplig lokal. Det slutade med att vi lånade ett kontor i ett industrifack. Jag fick ännu en gång bekräftat att väldigt många fack endast används för att förvara privata leksaker. Här var det sportbilar, motorcyklar, snöskotrar och kontorslokalen såg ut som en ungkarls drömlya.
vore inte skattetrycket så högt så skulle inte den här marknaden för att bygga industrifack och hyra ut det till företag som endast använder det till att förvara chefens leksaker finnas.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Avslutat-02  
#588713 Det är bara för dumt att gömma saker för skatteverket, sedan ska andra få betala dyrt i onödan.

Jag har skattat för allt. Och aldrig försökt eller ens tänkt på att gömma saker.

Men detta blir bara fel, att straffa folk för att en potentiell möjlighet finns som man ej kan råda över själv.
Oavsett om man använder maskinen privat eller ej så ska man straffas.

Staten tar ytterligare ett steg att slå ihjäl de som ska skapa arbeten och skatteintäkter.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Nybörjare1  
#588765
vinterrojarn skrev:En liten fundering jag fick är....

Hur är det med snöskotrar?
Helikoptrar?
Svävare?

Ska inte dessa förmånsbeskattas?
Speciellt efter denna strunt dom som föll, att möjligheten finns.

Ska inte samerna beskattas de också för skoter och helikopter?
Eller gäller det bara oss övriga?

Åkgräsklipparen bör också beskattas för möjligheten finns...för de som klipper åt andra.

Arbetsdatorn?
Vedmaskinen?
Veden?
Motorsågen/röjsågen?
Verkstaden?
Alla verktyg?


Blir nog mycket som skatteverket skulle kunna sätta skatt på..... Och det kommer nog.


Dröjer nog inte länge förrän det beskattas också. Sverige har haft alldeles för mycket utgifter under lång tid nu och pengarna måste in på något sätt av dom få i landet som jobbar.

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Alvarsson  
#588805
Nybörjare1 skrev:
vinterrojarn skrev:En liten fundering jag fick är....

Hur är det med snöskotrar?
Helikoptrar?
Svävare?

Ska inte dessa förmånsbeskattas?
Speciellt efter denna strunt dom som föll, att möjligheten finns.

Ska inte samerna beskattas de också för skoter och helikopter?
Eller gäller det bara oss övriga?

Åkgräsklipparen bör också beskattas för möjligheten finns...för de som klipper åt andra.

Arbetsdatorn?
Vedmaskinen?
Veden?
Motorsågen/röjsågen?
Verkstaden?
Alla verktyg?


Blir nog mycket som skatteverket skulle kunna sätta skatt på..... Och det kommer nog.


Dröjer nog inte länge förrän det beskattas också. Sverige har haft alldeles för mycket utgifter under lång tid nu och pengarna måste in på något sätt av dom få i landet som jobbar.


Sverige har urstarka statsfinanser.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

svampbob  
#588808
Alvarsson skrev:
Nybörjare1 skrev:
vinterrojarn skrev:En liten fundering jag fick är....

Hur är det med snöskotrar?
Helikoptrar?
Svävare?

Ska inte dessa förmånsbeskattas?
Speciellt efter denna strunt dom som föll, att möjligheten finns.

Ska inte samerna beskattas de också för skoter och helikopter?
Eller gäller det bara oss övriga?

Åkgräsklipparen bör också beskattas för möjligheten finns...för de som klipper åt andra.

Arbetsdatorn?
Vedmaskinen?
Veden?
Motorsågen/röjsågen?
Verkstaden?
Alla verktyg?


Blir nog mycket som skatteverket skulle kunna sätta skatt på..... Och det kommer nog.


Dröjer nog inte länge förrän det beskattas också. Sverige har haft alldeles för mycket utgifter under lång tid nu och pengarna måste in på något sätt av dom få i landet som jobbar.


Sverige har urstarka statsfinanser.


Urstarka? Reporäntan har varit negativ i 4,5 år nu. Vad gör riksbanken då konjunkturen börjar falla sänker några procent till så att vi ett par % minusränta på våra lönekonton.

En av våra forumsvänner här köpte en lägenhet här i Sverige och betalade min sina Euro. Nu några år senare har han ingen chans att få igen pengarna för lägenheten men vi Svenskar ser bara att priserna stiger i Svenska kronor. Kronan mot dollarn ser inte bättre ut.

Varför tror du massaindustrin går bra i Sverige? Mycket för att råvaran har blivit så mycket billigare då skogsägarna får betalt i SEK.
Nej jag har svårt att se att ekonomin är urstark utan snarare Ben Johnson dopad.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

wol  
#588809 Det är nog så att skatteverket på regeringens uppdrag skall beskatta småföretagare så att verksamheten går åt skogen och dom har ju lyckats rätt bra för den för den som försöker att följa regelverket fult ut förlorar offta sitt livsverk.
Och fömånsbeskattning bara får att man har möjlighet att nytja den privat och med det resonemanget så kan dom sätta skatt på vad som helst för man kan ju använda företagets hammare för att sätta upp en tavla eller företagets spade för att fixa rabatten och traktorn kan ju användas till att skota snö på den privata garagiinfarten mm.
Senast redigerad av wol sön 29 sep 2019, 13:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Avslutat-02  
#588811 Det var ett roligt uttalande från Magdalena Andersson om statsskulden.

Eftersom vi har så bra ränteläge och stark ekonomi så gör det inget om statsskulden ligger på 70% av BMP.....

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Alvarsson  
#588818 Nu är inte statsskulden 70% av BNP. Utan närmare 25%.

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

jannee  
#588819 Svensk ekonomi bra?????????????????????????????????????
Svensk krona vad är den i dag värd mot vad den varit?????????????
Sverige är idag ett välmående land, javisst om du jämför mot andra bananrepubliker så.
MEN, jämför Sverige mot vårt grannland Norge, vad står vi då.
Var nu lite ärlig, hur skuldsatt är genomsnittssvensken mot hur det såg ut för 50 år sedan.
I dag står på ruinens brant, vi lever på de allmosor som vår svenska exportindustri kan tillföra statskassan, direkt eller indirekt.
När lågkonjunkturen kommer, för det gör den för eller senare vad accepterar vi då för inskränkningar - skattehöjningar.
Kommuner och landsting står inför stora pensionsutbetalningar och investeringar och har redan börjat höja skattetrycket.
Känns väldigt förhoppningsfullt.
Svenska staten tänker satsa många miljarder på olika projekt och pengarna till detta beräknas lånas upp utomlands.
Varför, när svensk ekonomi är så bra????????????????????
Vilka är det sedan som utför alla dessa megastora projekt, inte f*n är det svenska företag inte.
Skulle jag som privatperson sköta min ekonomi lika illa som staten blev jag nog idiotförklarad och satt under förmyndarskap.
Vem eller vilka köper idag en vara kontant - ej på kreditkortet. Inte ens knappt pensionärer gör detta.
Den eller de som är satta i skuld är ej heller fri = hur många svenskar är idag fria :?:

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Alvarsson  
#588820 Åter igen. Svenska statsfinanserna urstarka. Svenska staten får betalt för att låna pengar. Den 10 åriga statobligationsräntan -0,29%.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Fredrik Reuter  
#588821 Nu blir det lite off-topic men bilden nedan är Svenskarnas belåning i miljoner kronor över tid. Ganska anmärkningsvärd utveckling (om än den följer den globala säkert). Drygt 4200 miljarder var våra Svenska hushålls totala belåning 2018. Drygt 5 miljoner av oss förvärvsarbetar, det gör att belåningsgraden per förvärvsarbetare var 829.000 kronor ifjol.

Lån är det nya svarta tydligen...

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Alvarsson  
#588823 Vi får hålla isär statens skulder som är låga. får betalt för att låna pengar. Och den enskilde svenskens skulder som hänvisas till ovan.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Nybörjare1  
#588825 Ja, vi är bland dom mest privat skuldsatta i hela världen!
Kommunerna går på knäna!
Vi behöver enorma satsningar då polis, skola, sjukvård, äldrevården då dom är åt helvete och sjunker som en sten.
Läste här om dagen att man sparar in på värmen på äldreboenden!
Detta under brinnande högkonjuktur!
Fan va snälla vi är mot dom som byggde upp det här landet.
Sverige är ett sjunkande Titanic och dom som står i aktern står frågande då dom tror att bara för aktern är så högt upp så är allt frid och fröjd.
Nä, så att statsfinanserna är bra ger jag inte ett skit för. Reinfeldt såg till så att vi privatpersoner fick skuldsätta oss upp över öronen för sitt lilla projekt. Löfven tar vid och satsar vidare och ruinerar kommunerna. Nästa steg är statsfinanserna, sedan är kakan helt slut.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

anersimyra  
#588826
Nybörjare1 skrev:Ja, vi är bland dom mest privat skuldsatta i hela världen!
Kommunerna går på knäna!
Vi behöver enorma satsningar då polis, skola, sjukvård, äldrevården då dom är åt helvete och sjunker som en sten.
Läste här om dagen att man sparar in på värmen på äldreboenden!
Detta under brinnande högkonjuktur!
Fan va snälla vi är mot dom som byggde upp det här landet.
Sverige är ett sjunkande Titanic och dom som står i aktern står frågande då dom tror att bara för aktern är så högt upp så är allt frid och fröjd.
Nä, så att statsfinanserna är bra ger jag inte ett skit för. Reinfeldt såg till så att vi privatpersoner fick skuldsätta oss upp över öronen för sitt lilla projekt. Löfven tar vid och satsar vidare och ruinerar kommunerna. Nästa steg är statsfinanserna, sedan är kakan helt slut.

Och Reinfeldts projekt var..🤔

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Avslutat-02  
#588829
Alvarsson skrev:Nu är inte statsskulden 70% av BNP. Utan närmare 25%.


Nja närmare 30% men jag skrev inte att det var belånat för 70% av BMP utan att våran finansminister tyckte det gick bra att belåna fram till den procenten.

Men vi har inte det bra ställt i statskassan, varför skulle annars kommuner behöva vänta på pengar?
Eller att sjuka ska behöva drivas så långt att de vill ta livet av sig pga försäkringskassan och dess direktör?
De som jobbar där som handläggare får ju höra att de ska avslå så mycket som möjligt då får de högre lön, var ett avsnitt i uppdrag granskning om detta....

Så nä, vi är belånade och inget föredöme längre.

Det är ingen höjdare som skett sedan många år, Sverige verkar ha tagit ett rejält kliv åt fel sida när det gäller skatter.

De som har det som bäst ställt, ska skatta minst och de som knappt klarar dagen mest.

Men eftersom vi lånar och avbetalar allt mer, så ser inte politikerna detta utan kör på i tron om att allt är lugnt,. Men ballongen spricker snart och då är det kört.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).