Motorsåg och handhållet

Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

23 inlägg 8466 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

Fredrik Reuter  
#588631 Världens lättaste motorsåg med bakhandtag (inte topphandssåg som arborister använder) har nu blivit ännu lättare. Den levererar 1,1 kW och väger 2,6 kg med tom tank, utan svärd och kedja. Tidigare vägde den 2,8 kg.

Det är Stihl MS 150 som nu blivit uppgraderad till Stihl MS 151. Förutom att den redan lätta sågen blivit lättare så har den också fått den nya motorstyrningen M-Tronic 3.0. Den har en cylindervolym på 24 cc och sågkedjan är 1/4" Picco med 1,1 mm spårvidd (Rollomatic E Mini).

MS 151 kommer kanske inte bli storsäljare bland skogsägare och skogsentreprenörer men en spännande sak är att Stihl släpper MS 151 även som topphandssåg till arborister. Den heter då MS 151 TC-E och kan vara en bra lösning arborister som strävar efter minimal vikt och dessutom klarar sig med 1,1 kW effekt.

Huruvida Stihl MS 151 är världens lättaste motorsåg eller inte låter vi vara osagt. Att den skulle vara det är information som kommer från Stihl och kanske något som kommer motsägas av andra.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

tallen100  
#588644 Lite lustigt att vikterna är utan svärd, kedja och utan bränsle i tanken, det är väl vid arbete med sågen som vikten är intressant, och inte när den ligger omonterad :d :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

värmSkog  
#588648 Japp, fick min i förrgår. Den går faktiskt riktigt bra för att vara så liten.

1569604878_img_20190925_164616.jpg


1569604877_img_20190926_104108.jpg

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

värmSkog  
#588650 Oj sorry. Trodde direkt att det var echo sågen det handlade om, då den väger lika mycket och med samma effekt

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

JensSkoog  
#588678
Fredrik Reuter skrev:.....Den har en cylindervolym på 24 cc och sågkedjan är 1/4" Picco med 1,1 mm spårvidd (Rollomatic E Mini)......

Verkar som om Stihl har blivit förtjust i den kedjan :mrgreen:
Dom kör den nu ochså på HT (teleskopsågen) och på svärdet till KM(kombimaskinen), och det är en klenkedja som enligt mig bara passar i beskärning av fruktträd och annat i trädgården, och det tappar mycket snabbt skärpan.

Men sågen är ju cool - jag har dräglat över den många
gånger men hittar inga ursäkter för mig själv till att jag ska köpa den :d
Echosågen är ju ochså rena miniatyren, som man lätt blir förtjust i. Har
provkörd den, och blev förvånad över hur mycket krut det fanns i den. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588686 Upp med dem på vågen så vi får se vad de väger driftklara. Även om man kan gissa sig till det så ger det en bättre uppfattning när man ser de i lista med de andra vikterna.

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588688 Borde den inte finnas i en batteriversion också? Borde bli ännu lättare... :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588691 Det kan man ju tro. Hade varit roligt o se lite drift klara vikter.
200CBQ väger 3,3kg utan batteri.

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588695 Å Husqvarna 535 iXP väger 2,6 kg utan batteri.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588700 Vad väger den driftklar?
cruisern vägde 536LiXP (4,2AH) 4,6 kg Driftklar om jag minns rätt.

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588703 Finns lättare batterier, om du föredrar det.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588712 Vad väger de?

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

anersimyra  
#588721 Är den där 150 stihlen en enhandare som kom för några år sedan så var inte den mycket att hänga i julgranen då den möjligen dög till att stamma upp just en julgran..😃

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588723
Mange skrev:Vad väger de?


Husqvarnas lättaste batteri (BLi 100) till motorsåg väger väl runt 0,9 kg och är på 2,6 Ah, tror jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

Funderarn  
#797358 Sent svar. Echo cs 2511 wes vikt med 12" svärd 1,1 3/8 kedja fulltankad. 😎 Första bilden endast såg torrvikt. Topphands versionen kan vara något lättare. Förvånad över hur bra den går

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).