Öppna kategorin

Åsikter om Stora Enso

29 inlägg 5443 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Åsikter om Stora Enso

Avslutat-02  
#588492 Har fått en chans att börja jobba hos detta bolaget, men är tveksam till det efter att fått höra olika åsikter.

hur ställer ni er andra till detta bolaget?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

80-90  
#588493 Personligen har jag bra relation med de . Är leverantör av virke till de å har även gjort en del små jobb åt dom å det har aldrig varit nått !! Men det är ju ett stort företag så lokala variationer finns helt säkert

Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Avslutat-02  
#588495 Jag är på annan ort än hemma just nu och här verkar det skurit sig ganska rejält emellan stora och skogsägarna.
frågan gäller ej skogen eller priser utan jakten.
men det har lett till en infekterad fråga, med förskott på älg och lite påtryckningar om att inte få arrendera om man inte absolut skjuter fullt...

jag skulle ha tjänsten som virkesköpare isåfall.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

jannee  
#588497 Se denna jakt, den ställer till ovänskap både (i)bland små och Stora. :smile:

Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

sveakatten  
#588498 Skule nog inte tveka, kommer du in där kan du ju alltid flytta, mycket lättare att å nytt jobb om man redan har ett.
Vi här nere har redan förskotts betalning på älgarna, det ingår i arrendet, det är även Stora som är ordförande i älgskötsel området.

Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Avslutat-02  
#588499 Vet inte om jag ska gå in på detaljer men det verkar som att man beslutat sig för att göra om lite i arrende delen.

tydligen så ska alla jaktlag som arrenderar betala för skjutna älgar i förskott sammanslaget med arrende priset.
ett jaktlag fick en räkning på 50.000 kr..... :???:

sedan har man i byarna beslutat att inte sälja till Stora efter detta....
man har även börjat neka Stora att köra över ens mark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Avslutat-02  
#588500
sveakatten skrev:Skule nog inte tveka, kommer du in där kan du ju alltid flytta, mycket lättare att å nytt jobb om man redan har ett.
Vi här nere har redan förskotts betalning på älgarna, det ingår i arrendet, det är även Stora som är ordförande i älgskötsel området.



ja men då så, då är det kanske inte så farligt ändå.
men det har då retat en hel del här uppe...
hemma tror jag inte man upplever samma problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Tralsmo  
#588513
vinterrojarn skrev:Vet inte om jag ska gå in på detaljer men det verkar som att man beslutat sig för att göra om lite i arrende delen.

tydligen så ska alla jaktlag som arrenderar betala för skjutna älgar i förskott sammanslaget med arrende priset.
ett jaktlag fick en räkning på 50.000 kr..... :???:

sedan har man i byarna beslutat att inte sälja till Stora efter detta....
man har även börjat neka Stora att köra över ens mark.




Då har dom väl väldigt mycket tilldelning då?

Hos mej skjuter dom alltid fullt på stora första veckan. Åsså bli det nån kalv senare. Ofta får dom extra tilldelning på kalv å då skjuter dom den me.

Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Avslutat-02  
#588514 Handlar om på ena stället om 1500 ha och där 4 älgar...
andra stället ca 4500 ha och där 10 älgar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsikter om Stora Enso

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588516 Fyra älgar har vi på 600 ha i tilldelning

Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Tralsmo  
#588518 Har inte hundra koll men 3 stora på ca 1000 ha här. Kalvar minns ja inte men borde va en eller två plus att det kan blev nån extra.

Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stora Enso

Hugin  
#588524 Märklig tråd och frågeställning du skapat. Vad är syftet?
Vill du skapa motiv till att det inte blir något av det jobb du anger vara på gång, eller menar du att missnöje från några arrendejägares sida skulle vara avgörande för att inte acceptera ett arbete, om det skulle vara intressant?

Bara detta, att lägga upp denna tråd innebär väl rimligen, att bolagets intresse för en anställning blir ganska ljumt. Det är väl ingen vild gissning, att folk inom bolaget finns på forumet och samtidigt känner känner till om någon rekrytering är på gång?

Hur tänker du?

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om Stora Enso

Contårta  
#588527
vinterrojarn skrev:Vet inte om jag ska gå in på detaljer men det verkar som att man beslutat sig för att göra om lite i arrende delen.

tydligen så ska alla jaktlag som arrenderar betala för skjutna älgar i förskott sammanslaget med arrende priset.
ett jaktlag fick en räkning på 50.000 kr..... :???:

sedan har man i byarna beslutat att inte sälja till Stora efter detta....
man har även börjat neka Stora att köra över ens mark.


Att betala i förskott är det många som gjort på andra ställen och att jägare nu utan egen skog nu måste gå direkt till Stora för att lösa jaktkort istället för till det lokala JVO:t har upprört en del då de tror att Stora nu kommer sälja ut alla sina platser i alla lag... Vilket inte ligger i Storas intresse om man frågar de som sköter jaktfrågorna där. Många jaktlag/JVO:n som jagat på Storas marker har vant sig vid väldigt låga arrenden och nu blir det billigare för de med mark men lite dyrare för de utan.

Sedan är det kanske ett fåtal som säger att de inte kommer sälja mer till Stora eller låta dem korsa marken men de har bara inte förstått hur allt hänger ihop. Fanns några i en by nära i min närhet som sa på det sättet men den lokale köparen på bolaget förklarade för dessa individer hur det var tänkt - sen var ilskan ut världen.

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om Stora Enso

Contårta  
#588529 OnT: Att komma in på ett så stort företag som Stora ger bra möjligheter på sikt om du skulle vilja prova på något annat än att köpa. Skillnad mot att hamna på ett litet köpsågverk... Så om jag var du skulle jag tacka ja om jag blev erbjuden en tjänst där.

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om Stora Enso

skogsjan695xl  
#588540 Att börja neka Stora köra över ens mark är bara jäv..igt irriterande.
Har varit på flera såna ställen där markägare nekat till en början, sen slutar det med att vi får köra ändå.
Det många inte tänker på är att de själva kanske ska köra över Storas mark och även nyttja deras bilvägar. Stora har ju många vägar som i regel nyttjas av många utan att fråga om lov först.
I sommar var jag på ett ställe vi skulle köra över en annans mark, han tvärnekade oss att köra där, vi fick köra 200 meter längre för att komma runt hans skifte, ( marken jag avverkade på var privat oxå) Det enda kruxet är att han själv nyligen kört ut flera tusen kubik virke genom en nygallrad skog som var Storas och där kört sönder mer eller mindre varenda stickväg i den gallringen. Efter Stora gallrat det området fanns inte ett spår där. Så nu åker den markägaren på spårlagning för ofantligt många tusen kronor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).