Öppna kategorin

Borbrist

4 inlägg 2713 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Borbrist

A-skog  
#588428 Borbrist är ju vanligt på planterad åkermark och dessutom på vissa sedimentjordar vid vattendrag. Ofta på annars mycket bördig mark.
Flytande Bor150 går bra att få tag på, men är både svårt att dosera och sprida i växande skog.
Vet någon om det går att få tag i granulerad bor, som bör vara lättare att sprida och dosera?
Jag har tidigare hört att någon lyckats köpa det från Finland.

Annars berätta gärna hur ni hanterat borbrist på era marker.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Borbrist

ulfgustav  
#588454 Ett resultat av borbrist blev ja varse för 20-talet år sedan då kommunen med ekonomiskt stöd från länsstyrelsen våtmarkskalkade stora områden från helikopter. bla ett mindre område i anslutning till en 15-årig granplantering. Kalk och kalkdamm drev in på skogsmarken, resultatet blev missväxt i grantoppar. Av Skogsvårdsstyrelsen bedömdes det som 70% skada. Efter många om och men under ett antal år så fick jag tillslut skadestånd. Vad det blir av den skogen är svårt att veta men sannolikt så orsakar de skadade topparna röta, en hel del träd har också dött

Användarvisningsbild

Re: Borbrist

Kenya Cane  
#721928 Väcker denna tråd eftersom jag har ett bestånd med skador på granar som tyder på bor-brist. Granarna står på gammal åkermark.

Min fundering är var man köper flytande bor 150? Jag har varit i kontakt med Granngården men de hade inga svar. Googlar man så hittar iaf inte jag några svenska sidor utan mest finska hemsidor och från andra länder som Storbritannien och Indien exempelvis.

Jag vet att SKOGS-CAN innehåller 0,2% bor men jag är som sagt ute efter flytande borlösning eller granulat med större koncentration av bor.

Användarvisningsbild

Re: Borbrist

A-skog  
#721942 Jag köpte Bor 150 genom en potatisbonde för 5-10 år sedan. Granulerad bor har jag inte lyckats hitta i Sverige, men vet att det åtminstone tidigare gått att köpa i Finland. Var vet jag inte, men troligen böhöver man då gå i hop några för att köpa en pall, som en person jag haft kontakt med gjorde för ca 20 år sedan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).