ATV och UTV i skogen

Skattesmäll nära?

133 inlägg 25915 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Avslutat-02  
#588360 Beror väl på kanske hur de är registrerade...
Men säker är jag inte.

John deere har ju gators som man kan traktorregistra undrar om man inte kan göra lika med dessa maskiner....

Men det är klart, snart kommer väl förmåneskatt på traktorn också.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Ntek  
#588368
halvproffs skrev:Elbolagen brukar ha atv med band för arbete och koll av ledningar. Samma där?


Nä, det är när den förvaras "hemma".

Finansministerns svar visar på ett stort förakt för vanliga företagare. Reglerna är så uppenbart felaktiga och godtyckliga. Alla arbetsredskap ner till minsta penna går ju att bruka privat för den som önskar.

Istället för att jaga oss hederliga och för samhället bidragande människor, så kunde dom gott istället kolla vart våra skattepengar tar vägen. Där finns det mer än ett frågetecken. Vi betalar inte för lite skatt. Pengarna används fel.

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588375 Å jag som tog emot en fyrhjuling gratis för två år sedan......detta kan bli min undergång 😒

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

DrW  
#588379 Ja hennes svar tycker jag är lite av en politisk abdikation. Vi lämnar till tjänstemän och domstolar att avgöra vad som är rimligt tycks hon mena.
En regel som är tydlig tex att traktorregistrerade är ok men inte väg eller motorcykel tror jag de flesta skulle acceptera. Det är ju förutsägbarheten i ett skattesystem som är viktigast. Godtycke i utmätning av skatt är direkt skadligt för företagande.
Det finns ju ingen som helst logik i det hela. Som sagts så kan ju allt användas privat någon gång. Delvis är det väl ett missbruk till leksaker son ligger bakom men de verkar ju inte riktigt göra den bedömnnngen. Min diesel UTV som går max 38 km/h är ju inte någon leksak precis men det lär väl göra detsamma för skatteverkets del.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

svampbob  
#588395 Jag blev intervjuad i veckan av en av de stora tidningarna inom jord och skog. Jag gissar att det kommer ett reportage i ämnet.

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Ent  
#588397 Man kunde ju tycka att det skulle informeras nåt år i förväg, typ att from nästa år blir det si eller så mycket förmånsvärde på fordon av typen si eller så, anskaffade under nästkommande år. Då har ju var och en möjlighet att ta ställning i samband med att man handlar, chansa eller välja den säkra vägen och köpa privat. Att i efterhand börja jaga småföretagare för något som var OK när fordonet anskaffades är ju väldigt märkligt och rättsosäkert.

Har ingen koll på Europadomstolar och liknande inrättningar, men någonstans borde ju den drabbade kunna vända sig när det gäller misshandel genom myndighetsbeslut? Tänker på Pudas i lådan på Sergels Torg under 80-talet exempelvis. Han fick väl rätt till slut, dock inte av nån svensk rättsinstans.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Arvid0  
#588401
isteskog skrev:Gällde det inte bara de som hade anställda?
Tänker du generellt eller just fyrhjulingar?

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

dwurg  
#588466 Han tänker nog på formuleringen i hennes svar där det står typ,
Där anställda har möjlighet att använda den privat.
Funderar ju lite på hur det är med terrängreggade hjulingar. Dom är väl nästintill omöjliga att använda lagligt som privatperson, iaf utan bandsats ?

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

JerryH  
#588488
dwurg skrev:Han tänker nog på formuleringen i hennes svar där det står typ,
Där anställda har möjlighet att använda den privat.
Funderar ju lite på hur det är med terrängreggade hjulingar. Dom är väl nästintill omöjliga att använda lagligt som privatperson, iaf utan bandsats ?


Det var ju nån artikel tidigare i höst där de listade lite parametrar som påverkade risken att "åka dit". Och det var tex hur 4-hjulingen var registrerad och hur anpassad den var för verksamheten, och det lät då som att är den terrängreggad så är den för verksamheten, då som du säger, den får ju knappt användas privat då den inte får köra på vägar och man inte får nöjesköra en terränghjuling ens på sin egen åker.

Saxat ifrån https://www.landlantbruk.se/lantbruk/sk ... hjulingar/

Omständigheterna är avgörande
Enligt skatteverket är det framförallt fem omständigheter som är vägledande och dessa är därför viktiga att känna till om du vill undvika en felaktig förmånsbeskattning.

1. Fordonets karaktär och lämplighet som arbetsredskap i bedriven näringsverksamhet. Risken för förmånsbeskattning är mindre om fyrhjulingen är mer specifikt anpassad till näringsverksamheten genom att tillexempel endast vara terränggående eller ha försetts med specifika arbetsredskap.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

svampbob  
#588503 Som sagt min var ständigt ihop kopplad med Avesta 38an och därtill terrängregistrerad. Jag hade 10 gånger större intäkter med hjulingen än utgifter.

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Avslutat-02  
#588593 Det som känns lite farligt med detta är ju skrivelsen: att MÖJLIGHETEN finns....

Det är lite för farligt för oss småföretagare om skatteverket får godtyckligt avgöra vad som är skattepliktigt....och inte.

Kan ju mycket väl bli så att allt som de har en åsikt om kan komma att bli straffbeskattat....

Känns inte rättsäkerhet eller legitimt...
Om nu staten behöver ha skattemedel, börja med att kontrollera vart skattepengarna tar vägen och gör nedskärningar där det slösas bort på strunt.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

MrStraightpull  
#588664 "Kan ju mycket väl bli så att allt som de har en åsikt om kan komma att bli straffbeskattat...."

Eller så straffbeskattas alla som har en åsikt...

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Avslutat-02  
#588669 Om det händer då har vi lämnat demokratin och fått skattediktatur....

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

MrStraightpull  
#588706 Precis...

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Avslutat-02  
#588709 Då behöver Magdalena Andersson få bort Löfven från sin post och sedan upplösa riksdagen.

Riktigt där är vi inte ännu, men att finansministern har gott för långt är klart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).