ATV och UTV i skogen

Skattesmäll nära?

133 inlägg 25907 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Göt  
#586800 När jag började som bonde hörde personbilen till företaget sen var det dom som utnyttjade det för mycket och då blev det så att personbilarna flyttades ut privat och man får skriva reseräkning istället det är ju så det går när några utnyttjar skattesystemet till 200 % tyvärr måste jag säga. Så kommer det väl antagligen också att bli med fyrhjulingarna att man äger den privat och registrerar och drar av för den körning man gör i företaget.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

svampbob  
#586806 LRF har avrått mig från att hyra ut privata saker till företaget.

Så mitt företag har sedan starten använt mitt boende som kontor min Internet uppkoppling och numera också min privata fyrhjuling i verksamheten gratis.
När det gäller resor så använder jag min privata bil och tar enbart ut 18,5 kr/milen för de långa resorna i jobbet för uppdrag mer än tio mil bort.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

DrW  
#587050
svampbob skrev:LRF har avrått mig från att hyra ut privata saker till företaget.

Så mitt företag har sedan starten använt mitt boende som kontor min Internet uppkoppling och numera också min privata fyrhjuling i verksamheten gratis.
När det gäller resor så använder jag min privata bil och tar enbart ut 18,5 kr/milen för de långa resorna i jobbet för uppdrag mer än tio mil bort.

Jag förstår att här kan det bli svåra gränsdragningar men det blir lite absurt när det är ok att hyra en dyr kanske onödigt lyxig lokal till företaget för en hög kostnad (som dessutom inte nödvändigtvis är omöjlig att nyttja privat) istället för att ge möjlighet till avdrag i privatfastighet. Det totala resursutnyttjandet och även den totala skatteintäkten för staten kan ju bli lägre än om man tillät ett rimligt avdrag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Peter_Högdahl  
#587092 Ja Sverige är ett land med korkade skatter på de mesta.....
Senast redigerad av Fredrik Reuter ons 25 sep 2019, 09:22, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort orelevant text

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

husqvarna_med_sthil  
#587180 Nu kommer väl markägarskatten i nästa steg.

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Ent  
#587874 Jag läste just denna artikel och det verkar vara mindre risk om man har enskild firma: https://www.landlantbruk.se/debatt/fles ... beskattas/

Hoppas att inte nån übernitisk liten rackare på Skattemyndigheten läser artikeln och får för sig att göra en egen tolkning, "bara för att få ett prejudikat"... :-b

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Avslutat-02  
#587878 Jag skulle nog låta detta vara osagt tills skatteverket vet hur pass mycket mer regeringen ska göra av med på tok.

om nu skatteverkets tjänstemän gör en höna av detta så ligger många illa till.
börjar man att agera med vett så släpper man detta tok och bara sköter sina vanliga verksamheter.

tror dock inte att själva bolagsformen spelar någon roll tyvärr när skattekarusellen börjar snurra.

men en sak är då ganska säker,,,, det är att ingen går säker...

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Camaro1969  
#587888
Ent skrev:Jag läste just denna artikel och det verkar vara mindre risk om man har enskild firma: https://www.landlantbruk.se/debatt/fles ... beskattas/

Hoppas att inte nån übernitisk liten rackare på Skattemyndigheten läser artikeln och får för sig att göra en egen tolkning, "bara för att få ett prejudikat"... :-b



Som jag sa...

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Ntek  
#588335 Lite uppdatering på området

Citat:
"
Skriftlig fråga 2019/20:15 av Lars Beckman (M)

till Finansminister Magdalena Andersson (S)

Den som har en fyrhjuling i företaget riskerar en kännbar skattesmäll, varnar Skattebetalarnas förening för i ett inlägg. Skatteverkets tolkning av reglerna för förmånsbeskattning har fått stöd i ett antal kammarrättsdomar och får därmed anses vara vägledande. Detta kommer att få orimliga konsekvenser för många av Sveriges småföretagare. I en dom från kammarrätten ifrågasattes inte nyttan med en fyrhjuling i verksamheten, men eftersom det var möjligt att använda den på fritiden så har Skatteverket fastställt ett mycket högt förmånsvärde på 3 000 kronor – per månad.

Lantbrukaren förmånsbeskattades inte för att faktiskt ha använt företagets fyrhjuling på fritiden utan för att han hade haft möjligheten att göra det. Att en lantbrukare eller andra småföretagare som behöver en fyrhjuling i företaget per automatik ska kunna avkrävas tusentals kronor per månad är inte rimligt, och regeringen borde snarast överväga en lagändring.

Det har nu kommit kammarrättsdomar där man förmånsbeskattar jordbruksföretagare för deras möjlighet att använda en fyrhjuling på fritiden.

Med anledning av detta vill jag fråga finansminister Magdalena Andersson:

Vilka initiativ till förändrad lagstiftning avser ministern att vidta för att undvika att orimliga skattekonsekvenser uppstår?


Frågan är inlämnad
Händelser
Inlämnad: 2019-09-13
Överlämnad: 2019-09-16
Anmäld: 2019-09-17
"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/formansbeskattning-av-fyrhjulingar-for-sveriges_H71115

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

isteskog  
#588340 Lars Beckman är inte rädd för att ifrågasätta tokigheter! Bra att någon reagerar på stolligheterna... 👍

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

JerryH  
#588342 Och är hennes svar på Beckmans fråga...


Fi2019/

03161/S1

Finansdepartementet

Finansministern

Till riksdagen


Svar på fråga 2019/20:15 av Lars Beckman (M) Förmånsbeskattning av fyrhjulingar för Sveriges bönder och skogslantbrukare

Lars Beckman har frågat mig om vilka initiativ till förändrad lagstiftning jag avser att vidta för att lantbrukare och andra småföretagare inte ska drabbas av orimliga skattekonsekvenser vid förmånsbeskattning av fyrhjulingar.

En skatte- och avgiftspliktig förmån uppkommer om en anställd får eller kan använda ett företags egendom privat. En förmån som erhålls på grund av tjänst ska alltså i regel tas upp som en intäkt. Av förarbeten och rättspraxis följer att även dispositionsrätt, dvs. möjligheten att fortlöpande använda en tillgång, kan grunda förmånsbeskattning. Så kan vara fallet när det är fråga om större egendom som exempelvis fritidshus eller båtar som anskaffats av ett företag, även om egendomen också används i verksamheten.

När det gäller själva värderingen av en förmån är huvudregeln att detta ska ske till marknadsvärdet. Om själva dispositionsrätten ligger till grund för förmånsvärdet sker värderingen utifrån förhållandena i det enskilda fallet. För vissa bestämda förmåner, t.ex. bilförmån och kostförmån, finns i stället schabloniserade värderingsregler. Det finns inte någon fastställd schablon för förmån av fyrhjuling. Skatteverket har dock tagit fram en vägledning för hur förmån av fyrhjuling kan värderas beroende på om egendomen får användas bara vid enstaka tillfällen eller om den anställde själv kan bestämma när användning ska ske.

Hur förmån av fyrhjuling ska värderas är ytterst en fråga för Skatteverket och våra domstolar.

Stockholm den 25 september 2019

Magdalena Andersson

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

isteskog  
#588345 Ensamföretagare klarar sig från förmånsbeskattning, eller?

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Arvid0  
#588346
isteskog skrev:Ensamföretagare klarar sig från förmånsbeskattning, eller?
Nä, varför då?

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

isteskog  
#588350 Gällde det inte bara de som hade anställda?

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

halvproffs  
#588354 Elbolagen brukar ha atv med band för arbete och koll av ledningar. Samma där?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).