Skotare

Kockums 850

7 inlägg 9196 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kockums 850

skogsnils  
#58714 Hei. Vurdere å bytte ut min skogsvogn (Farma 9T med 5,1 kran) med en skotare. I den forbindelse så fant jeg denne http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=17419970 på en norsk side. Tror dere at dette er et gunstig kjøp? Krana på denne er 14 meter!
Bild

Bild


Mvh
Nils Inge



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Kockums 850

orre  
#58807 Vad ska du ha den till?
Slutavverkning passar den ju perfekt till men 1:a gallging?

Avatar Fallback

Re: Kockums 850

skogsnils  
#58823 Er tiltenkt sluttaverkning ja. Blir kanskje noe gallring å noe bjørk.
Hva synes du om prisen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kockums 850

orre  
#58919 80 000 + moms låter ju inte så farligt.
Den verkar ju rejålt genomgången och en del delat till också.
Ska villa mycket till för att maskin ska rasa så alvarligt att den inte blir något värd. (skrotpriset var som högst nästan 2 kr/kg) och vad väger en 850? Jag gissar på 18 ton dvs 36000:- i skrot.....

Avatar Fallback

Re: Kockums 850

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58958 Men idag ligger väl skrotpriset närmare 50 öre/kg,om jag har förstått det rätt.

Avatar Fallback

Re: Kockums 850

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59722 Kör dagligen en 850 från 76. Mycket bra maskin men värdet beror på kondition. Kolla hur slitna våtlamellerna är i bakaxeln (om justeringen på bromsklockorna är i botten är de snart slut). Nya våtlameller går nog på en 15 tkr och håller ungefär två år (drygt enkelskift), bromsbeläggen på bak och framaxeln kan räcka men det känns lite olustigt på väg (brandrisk). Kolla efter glapp i boggielagren. De är svindyra, lilla och stora inklusive slitbanor och packbox kostar 20 tkr per låda. De får man lägga åt någon gång då och då och håller ungefär fem år. Blir det för glapt finns risken att man tappar en låda. Kranfoten är lite klen (bygd för små kranar) så håll utikik efter sprickor. En 73:a som jag körde sprack rakt under i själva plattans som kranen står på, den hade en Cranab 6030 långkran. Lite olustigt när det bara är två bultar bakåt som håller kvar kranen ståendes. Sen kolla att motorn är schysst, liksom converter, pumpar, ventilpaket och midja.

På bilden ser det ut som att framdäcken är av en typ av äldre däck som är otroligt hållbara men har uruselt mönster (så kedjor är nästan ett måste om det är lite slirigt).

850:n är en kanonmaskin och den har likvärdig kapacitet med en modern skotare i samma storlek och den är överlägsen en huggarvagn.

80 tkr kan vara ett riktigt fynd om den är i bra kondition, en riktigt förlustaffär om den är slutkörd.

Sen kattskallar är väl ingen höjdare? Ska ju vara 6-spak. ;)

Användarvisningsbild

Re: Kockums 850

Kse  
#69394 Kör markberedning med min 850 som jag haft i 12 år nu. Bytte motor till en ds8 viket gjorde otrolig skillnad vid markberedning.
Se upp med att använda framdiffen oförsiktigt, många säger att bästa medicinen är att helt enkelt ta bort knappen till diffspärren. Har själv dödat tre diffar fram, har nu en no slip diff från en 880 som diffar automatiskt och den funkar kanon.
Bakdiffen däremot är skottsäker (volvo) och inte särkilt svår att få tag i.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).