Skogsröjning

Aspen

10 inlägg 2843 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aspen

hpskog  
#587755 Köpte nyligen 60 liter Aspen på lösvikt. Märkte att avgaserna var annorlunda. Stark lukt och synliga avgasmoln.
Sågen fick även något högre tomgång. Körde nästa dag på Aspen som ej var på lösvikt och problemen försvann.
Nu är frågan.. kan jag blanda lösviktsbränslet med annan Aspen eller är det något fel så att jag bör lämna tillbaka det. Jag förbrukar ca 25 liter per vecka så det försvinner innan röjsäsongen är slut.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Aspen

anersimyra  
#587790 Handlade du från ett tankställe som använder sig av returdunkar skulle jag kolla om det överhuvudtaget är alkylat du fått.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Aspen

halvproffs  
#587791 Har varit med om samma sak. Köpte på okq8 i Gävle och det luktade precis som på gamla tiden. Körde en för säkerhets skull en gammal såg med soppan och den skar tillslut.
Körde upp med 4taktare sen.
Kollade även kvittot om jag tankat från fel pump.
Köper alltid på 5 litersdunk efter det.

Avatar Fallback

Re: Aspen

hpskog  
#587794 Har köpt bränsle på lösvikt där i många år. Har med egna dunkar. Skall höra med dom om någon annan reagerat på bränslet. Kör med annat bränsle så länge då avgaserna inte känns så hälsosamma att andas in.

   TS
Avatar Fallback

Re: Aspen

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587795 När jag jobbade i Härnösand så hade tankbilen fyllt 95 i Aspentanken på flera Okq8 mackar, resultatet blev att flera röjsågar skar och röjarna mådde dåligt

Användarvisningsbild

Re: Aspen

halvproffs  
#587796
Flisaren skrev:När jag jobbade i Härnösand så hade tankbilen fyllt 95 i Aspentanken på flera Okq8 mackar, resultatet blev att flera röjsågar skar och röjarna mådde dåligt


Känns att det blev så i Gävle också. Jag köpte bensinen tidigt på hösten och började inte använda den förrän sent på hösten. Jag hörde inte av mig till dom heller för det hade ju gått så lång tid tyckte jag. Detta är ca 10 år sedan.

Avatar Fallback

Re: Aspen

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587797
halvproffs skrev:
Flisaren skrev:När jag jobbade i Härnösand så hade tankbilen fyllt 95 i Aspentanken på flera Okq8 mackar, resultatet blev att flera röjsågar skar och röjarna mådde dåligt


Känns att det blev så i Gävle också. Jag köpte bensinen tidigt på hösten och började inte använda den förrän sent på hösten. Jag hörde inte av mig till dom heller för det hade ju gått så lång tid tyckte jag. Detta är ca 10 år sedan.

Detta var 2013, kanske samma chaufför? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Aspen

axwell  
#587798
Flisaren skrev:När jag jobbade i Härnösand så hade tankbilen fyllt 95 i Aspentanken på flera Okq8 mackar, resultatet blev att flera röjsågar skar och röjarna mådde dåligt


@Flisaren

Det här har jag svårt att se hur det går ihop.
Mig veterligen finns det ingen alkylatpump i Härnösand, tipsa mig i så fall var.

OKQ8 har bara 1 tankbil med enbart alkylat från Mälardalen och norrut, därför kan man få vänta veckovis på leverans under gräsklipparsäsongen .

Avatar Fallback

Re: Aspen

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587800 Skrev flera mackar, aldrig Härnösand,Vi tankade i Sundsvall, Sollefteå och Kramfors, 95 var det iallafall i tankarna.

Användarvisningsbild

Re: Aspen

halvproffs  
#587802
Flisaren skrev:
halvproffs skrev:
Flisaren skrev:När jag jobbade i Härnösand så hade tankbilen fyllt 95 i Aspentanken på flera Okq8 mackar, resultatet blev att flera röjsågar skar och röjarna mådde dåligt


Känns att det blev så i Gävle också. Jag köpte bensinen tidigt på hösten och började inte använda den förrän sent på hösten. Jag hörde inte av mig till dom heller för det hade ju gått så lång tid tyckte jag. Detta är ca 10 år sedan.


Detta var 2013, kanske samma chaufför? :mrgreen:


Nu när jag börjat räkna på åren så kan det mycket väl stämma med 2013.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).