Skogsnyheter

Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

16 inlägg 4554 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

Torbjörn Johnsen  
#587603 Nu pågår ett omdrev av laserskanning av skog i Sverige. Den är beslutad av regeringen och utförs av Lantmäteriet på uppdrag av Skogsstyrelsen och SLU.

Delar av skogsnäringen, företag och organisationer som Billerud Korsnäs, Holmen Skog, Norra Skogsägarna, SCA Skog, Sveaskog, Skogssällskapet och Svenska Kyrkan är alla med och delfinansierar arbetet för att snabba upp processen. Men Södra Skogsägarna säger nej och vill inte vara med och bidra med finansiering för den nya laserscanningen.

Jag har pratat med Södras medlemschef Gustav Tibblin och han säger att det finns flera anledningar till att Södra inte vill vara med och betala.

Dels så tycker Södra enligt Tibblin att man bör göra som i Finland. D v s att om nu staten (Regeringen) har bestämt att laserskanningen ska utföras och sedan publiceras öppet för alla så bör finansieringen fullt ut lösas av staten.

Dels så ser man en problematisk integritetsfråga i laserscanningen:

Det finns inga andra yrkesgrupper som får sin verksamhet uthängd på det här sättet i Sverige. En rörmokare behöver inte stå ut med att hans lager läggs ut på nätet. Så varför ska en skogsägare behöva acceptera att hela verksamheten läggs upp tillgängligt för alla, säger Gustav Tibblin.


Dessutom så blir ju alla de (skogsföretag, sfo anm) som inte är med och betalar "freeriders" och får tillgång till all laserdata utan att ha varit med och finaniserat.

Det nya omdrevet av laserscanning är trots detta i full gång och den första nya laserdatan kommer att presenteras av Skogsstyrelsen i oktober.

I digitaliseringens tidsålder så uppstår nya frågeställningar kring datahantering och integritet. Mer och bättre användning av data kan bidra till ökad effektivitet och bättre tjänster. Men det kan även missbrukas så att oönskade effekter uppstår. En ny möjlighet som uppstår nu när skogarna skannas för andra gången är att analysera mellanskillnaden mellan då båda laserskanningarna. Då kan man få fram mer detaljerade uppgifter om tillväxt, avverkning, bonitet mm.

Vad tycker du? Är det rätt att lägga ut skogsägarnas laserskannade skogsdata öppet för alla eller borde fler göra som Södra och hålla emot?
Nu pågår ett nytt omdrev av laserskanning av Sveriges skogar. Många skogsbolag och organisationer är med och bidrar med finansiering men Södra säger nej. Bild: Skogsstyrelsen.se




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587613 Helt rätt av Södra, tycker jag. Varför ska skogsägarföreningarna och virkesköparna lägga en massa pengar för att göra skogsdata och höjddata allmänt tillgänglig för t.ex. skyddsivrare utan att markägaren ens har blivit tillfrågad?

Bättre vore ju om virkesköparens la dessa pengar på att höja virkespriset i allmänhet och massaved + skogsbränsle i synnerhet.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 20 sep 2019, 14:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587616 Tycker inte det är ett integritetsproblem, men den som finansierar får bestämma hur de vill ha det.

Själv uppskattar jag att det finns tillgängligt för mig över hela Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

Fenrir  
#587646 "Vi är kanske en av dem som använder data från laserskanningen allra mest", säger Göran Örlander, Södra, i den här artikeln i ATL. (https://www.atl.nu/skog/principfraga-at ... rskanning/) Samtidigt är det en viktig principfråga för Södra att inte medfinansiera.
Istället ska alltså kostnaden delas ut på de cirka 9,7 miljoner svenskar som inte är skogsägare, trots att det är skogsägarna (och virkesköparna) som har störst nytta av det.
I Finland gjorde de först tvärt om, staten stod för kostnaden för skanningen och sen var data bara tillgängliga för skogsägarna. Efter bassning från EU fick de dock backa på detta, det som finansierats med allmänna medel måste också vara tillgängligt för allmänheten, och Finland tvingades öppna upp data för andra än skogsägare.
Det känns lite som vanligt: Alla vill ha allting "gratis" (d.v.s. från staten), allt är andras fel och utveckling är ett hot. Det vore kul om staten fick för sig att virkessäljare skulle redovisa intäkten per kubikmeter, då kunde vi äntligen få riktiga prislistor.

Avatar Fallback

Re: Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

Bosse1  
#587661 Inte kan man ansvara för obeställda "björntjänster" det skulle bli rätt tråkigt.
Dimper ned räkningar på dittan och dattan som man inte beställt =))

Avatar Fallback

Re: Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

jannee  
#587663 Hår "lite" (minst sagt lindrigt) svårt att förstå till vilken nytta just laserskanning har för mig personligen.
Har ta me f*n inte mer skog än jag själv har full kontroll (visserligen även lite hjälp med jägarna).
Vad kan jag se på datorn som jag själv inte naturligt kan beskåda.
Eller tvärtom, inte kan jag på datorn upptäcka att plantor som satts för några år sedan torkat bort.

Användarvisningsbild

Re: Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

Contårta  
#587727 Alla som håller på med skog har nytta av laserdatat. Visserligen så är ju alla topografikartor redan gjorda förra gången - kanske går att utveckla dessa så de kan nyttjas ännu mer vid drivningsplanering. I princip alla maskiner kör med dessa. Sedan finns andra nyttor! Alla skogsägare kan ju gå in och få en grov bild på alla grunddata. Grundytor, volymer, höjder, diametrar och snart skattning av trädslagsfördelning. Det är ju därför de stora skogsägarna är med och betalar, Södra har ju inga egna skogar så de bryr sig inte. Till och med flera större besparingsskogsföreningar har ju sina planer baserade på laserdata. Båtnadskalkyler, vägkalkyler - jättemycket underlättas med laserdata.

Att det skulle vara några problem att det blir allmänt tillgängligt är väl inga problem?

Användarvisningsbild

Re: Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

Fenrir  
#587729 Genom att jämföra omdrevet av skanningen med förra vändan kan man få fram den verkliga volymutvecklingen, och alltså en mycket bättre bonitering än tidigare.

Avatar Fallback

Re: Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587757 Riksskogstaxeringen bekostas med allmänna medel så vad är problemet? Enskilda skogsägare har i allmänhet en skogsbruksplan och har därmed det inventeringsmaterial som de behöver.

Användarvisningsbild

Re: Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

Fenrir  
#587766 Det stämmer inte Skogsola, bara 25% av de enskilda skogsägarna har en aktuell skogsbruksplan.

Användarvisningsbild

Re: Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

Contårta  
#587769
Skogsola skrev:Riksskogstaxeringen bekostas med allmänna medel så vad är problemet? Enskilda skogsägare har i allmänhet en skogsbruksplan och har därmed det inventeringsmaterial som de behöver.


Riksskogstaxeringen gör endast en skattning av det allmänna skogstillståndet i Sverige. Det ger inte på lika långa vägar lika mycket data som laserskanningen men de ser förändringar och skillnader över tid. Vilket vi nu också kommer börja se med omdrev på laserskanningar.

Nja, enskilda skogsägare har i allmänhet ingen skogsbruksplan skulle jag säga.

Avatar Fallback

Re: Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

Icegrip  
#587786
Contårta skrev:
Skogsola skrev:Riksskogstaxeringen bekostas med allmänna medel så vad är problemet? Enskilda skogsägare har i allmänhet en skogsbruksplan och har därmed det inventeringsmaterial som de behöver.


Riksskogstaxeringen gör endast en skattning av det allmänna skogstillståndet i Sverige. Det ger inte på lika långa vägar lika mycket data som laserskanningen men de ser förändringar och skillnader över tid. Vilket vi nu också kommer börja se med omdrev på laserskanningar.

Nja, enskilda skogsägare har i allmänhet ingen skogsbruksplan skulle jag säga.


Utan Riksskogstaxeringen hade vi inte heller haft några skattningar, då dessa utgör indata tillsammans med laserdatat.

Avatar Fallback

Re: Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587793
Fenrir skrev:Det stämmer inte Skogsola, bara 25% av de enskilda skogsägarna har en aktuell skogsbruksplan.


I så fall så kanske de har ett eget inventeringsmaterial som är precis lika bra. Eller så bryr de sig inte och då har de inget bruk för laserskanning heller. :-)

Avatar Fallback

Re: Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

Tralsmo  
#587833 Ja har skogsbruksplan. Tillräckligt stor fastighet för att inte kunna va utan plan.
Laserskanningen tycker ja ä ett väldigt viktigt verktyg som skogsägare.
Den kanske inte alltid visar rätt men det får man själv bedöma. En mycket bra utgångspunkt som besparar mycket tid i inventering.

Att den ä officiell för alla andra, vet inte om det egentligen har nån betydelse?
Ja ser hellre laserskanning å att den är officiell än att den inte blir av.

Användarvisningsbild

Re: Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

Contårta  
#587865 [quote="Tralsmo]
Laserskanningen tycker ja ä ett väldigt viktigt verktyg som skogsägare.
Den kanske inte alltid visar rätt men det får man själv bedöma. En mycket bra utgångspunkt som besparar mycket tid i inventering.[/quote]

Faktum är att laserdatat är mer exakt än det data som inventerarna tar fram. Det finns så klart inventerare som inte avviker mer än 5-10% från verkligheten. Inventerarna ser ju också mycket informativa saker som inte lasern ser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).