Föryngring

Varför dör toppen på granplantan

6 inlägg 3244 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varför dör toppen på granplantan

Lillkungen  
#587539 Planterade i våras ett cirka 2 hektar stort hygge med granplantor (20 - 40). Plantorna var förhållandevis små. Nu ser jag att topparna på många plantor har tappat barren. Bara längst ned finns ett par gröna grenvarv. Vad beror "toppdöden" på och kommer nya toppar att växa ut på plantorna?
Undrar också hur man mest effektivt skyddar granplantorna mot snytbaggar sedan tidigare väl beprövade preparat inte längre får användas om man är certifierad. Mekaniska skydd tycks fungera dåligt.
Lillkungen



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Varför dör toppen på granplantan

Avslutat-02  
#587569 En stressad planta kan tappa sin barrmassa i toppen, men bör komma åter nästa säsong.

Det finns inte mycket bra att göra emot snytbaggen förutom att blåtta fram mineraljord runt plantan om man är certifriserad.

Avatar Fallback

Re: Varför dör toppen på granplantan

Lillkungen  
#587579 Tack för svaret. OK. Då hoppas jag att plantorna repar sig till nästa växtsäsong..
Alltså ännu ett skäl till att inte vara certifierad.... För visst finns effektiva preparat att köpa?

Lillkungen

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför dör toppen på granplantan

Avslutat-02  
#587580 Forester
Och imprid skog får man använda emot bagge om man inte är certifiserad.

Annars gäller woodcoat om man är certifriserad.

Skulle aldrig satsa på att certifiesera skogen, det är bara ett sätt att ytterligare behöva ha miljökrångel på sig....
Senast redigerad av Avslutat-02 fre 20 sep 2019, 07:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Varför dör toppen på granplantan

Fredrik Reuter  
#587583 Du tog ingen bild som du kan ladda upp här i tråden?
Det vore nog kanon för andra som råkat ut för liknande som du. 👍

Avatar Fallback

Re: Varför dör toppen på granplantan

Lillkungen  
#587632 Ska försöka fixa en bild.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).