ATV och UTV i skogen

Rekordförsäljning av fyrhjulingar 2019

8 inlägg 4362 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rekordförsäljning av fyrhjulingar 2019

Fredrik Reuter  
#587232 Det ser ut att 2019 kommer bli ett rekordår när det gäller försäljningar av ATV / fyrhjulingar. Hittills i år är försäljningen upp 22% mot fjolåret och det är fyrhjulingar av modell Traktor B som skjuter i höjden.

Registreringstypen Traktor B eller T3B för ATV eller fyrhjulingar som de också kallas har blivit riktigt populär och har sedan den infördes för ca 10 år sedan gått från 0 till över 50% av andelen nyregistrerade fyrhjulingar.

Till och med juli 2019 hade 6.066 ATVs sålts i Sverige och av dessa är 54% traktorregistrerade.

Håller försäljningen i sig så blir 2019 troligtvis ett nytt rekordår när det gäller försäljning av fyrhjulingar, kanske första gången över 12.000 sålda. Tidigare rekordår var 2017 med 10.500 st skriver ATL i en låst artikel.

De olika registreringstyperna för ATV / Fyrhjuling är en riktigt djungel men traktormodellen B som får framföras på väg i max 50km/h med hjälm och B-körkort dominerar nu alltså. @hema har en föredömlig genomgång i tråden Traktor-registrering av ATV T3A eller T3B? de olika varianterna tas upp.

Hur ser det ut för dig? Vilken har ATV-typ kör du med? Eller funderar du på att köpa en ATV? Vilken typ lutar det åt i så fall?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Rekordförsäljning av fyrhjulingar 2019

JerryH  
#587234 Det blev en terrängreggad förra sommaren för min del. All mark ligger på samma sida om landsvägen så inget behov av att köra på den. Sen är man gammal nog att få köra terräng på B kort så funkar fint för mig (får dock erkänna att det var något jag kollade upp först efter jag beställt den då jag tog för givet att B-kort skulle funka fint)

Avatar Fallback

Re: Rekordförsäljning av fyrhjulingar 2019

Hema  
#587242 Fredrik har du någon siffra på nyregistrerade T3A? Tack för länkningen.

Användarvisningsbild

Re: Rekordförsäljning av fyrhjulingar 2019

Fredrik Reuter  
#587244 Nej, tyvärr, det enda jag har att gå på är statistiken från MCRF som länkades ovan: https://www.mcrf.se/wp/wp-content/uploa ... i-2019.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Rekordförsäljning av fyrhjulingar 2019

Hema  
#587249
Fredrik Reuter skrev:Nej, tyvärr, det enda jag har att gå på är statistiken från MCRF som länkades ovan: https://www.mcrf.se/wp/wp-content/uploa ... i-2019.pdf

Ökningen av traktorreg är 32%, varav 22% är T3B (de flesta som erbjuder traktorreg har valt att bara erbjuda T3B, så det är väl kanske föga förvånande). Så återstår 10% drygt 300 T3A. Om jag nu inte misstagit mig. 🙂

Pssss bilden på tjejen med Atvn i leran är väl direkt missvisande av hur de som väljer traktorreg, kommer framföra sina maskiner? ;)

Avatar Fallback

Re: Rekordförsäljning av fyrhjulingar 2019

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587262 Hon har roligt så hon kan beskattas.

Användarvisningsbild

Re: Rekordförsäljning av fyrhjulingar 2019

Anders.Nilsson  
#587520 Har skaffat ATV iår, smidigt när man ska ut och röja och driva ihop nötkreatur som har rymt

Användarvisningsbild

Re: Rekordförsäljning av fyrhjulingar 2019

Pertan69  
#587907 Behovet är väl mer åt roligt, men släpa älg och sätta saltsten, är det jag kan komma på, sen att ställa upp för fullt ställ på isen i vinter är ju förbaskat kul på två hjul och även på fyra hjul.

Grabben är 16 och han bör kunna köra den om man vill ha hjälp, tanken är max effekt för minst problem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).