Skogsmiljö och Trädlära

Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

18 inlägg 4388 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

Torbjörn Johnsen  
#584133 Mark och Miljödomstolen i Östersund meddelade dom i de s k Lavskrikeärendena häromdagen. Domstolen ger markägarna rätt att avverka och man dömer ut Skogsstyrelsens underlag för sitt beslut som bristfälligt. Det här är en viktig dom som prövar tolkningen av EUs artskyddsförordning och domstolens anser uppenbarligen att Skogsstyrelsen har övertolkat förordningen. Så här skriver Skogsstyrelsen själva på sin sajt:

Mark- och miljödomstolen i Östersund skriver i sin dom att lavskrikan visserligen omfattas av artskyddsförordningen men är utöver det inte särskild skyddad vare sig på EU-nivå eller i svensk rätt. Därför bör det ställas höga krav på den utredning som läggs till grund för att meddela ett så pass ingripande beslut som att förbjuda en avverkning, enligt domstolen. Uppgifterna i utredningen om lavskrikans revir är för osäkra, enligt domstolens bedömning och därför ska en avverkning tillåtas.


LRF Skogsägarna kommenterar ärendet i ett pressmeddelande där de är kritiska till Skogsstyrelsens agerande:

LRF Skogsägarna anser att det är oacceptabelt att myndigheterna testar uppenbart felaktigt utformad lagstiftning på enskilda medborgare. Vad gäller artskyddsförordningen har det funnits flera oklarheter vad avser tillämpningen. I sådana fall ska myndigheterna vända sig till lagstiftaren istället för att tvinga medborgare inför domstol.


Både Skogsstyrelsen och LRF Skogsägarna är dock överens om att regelverket kring Artskyddsförordningen måste ses över och det ingår som en av punkterna i regeringens s k Januariöverenskommelse med Centern och Liberalerna. Återstår att se när och hur denna översyn kommer att ske.

Som en paradox kan man ju även konstatera att Artdatabanken inte har satt upp Lavskrikan på Rödlistan men att de överväger att lyfta in älgen där...

Här kan ni läsa hela pressmeddelandet från Skogsstyrelsen och här finns flera artiklar om Lavskrikedomen i Land Skogsbruk.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

halvproffs  
#584139 Skogsstyrelsen kommer säkert att överklaga beslutet till överdomstolen. Ibland mår jag illa när jag tänker på dessa tjänstemän som inte tar ansvar.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

Avslutat-02  
#584144 Vi får införa tjänstemanna ansvar, så att varje enskild tjänsteman är ekonomiskt och juridiskt ansvarig för allt tok de hittar på.

Då är det garanterat slut med dumheter i miljörörelsens namn.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

Skogsvaktaren  
#584189 Hoppas att domen vinner laga kraft.
Tyvärr består våra myndigheter idag av aktivister som inte värnar äganderätt och rättssäkerhet!
Två myndigheter är parter mot en markägare
Två myndigheter, SKS och NVV (eller länsstyrelse) skickar inlagor om avverkningsförbudet till både MD och MÖD. Det vore mindre komplicerat om Skogsstyrelsen ensam ägde ärendet och stod för kommunikationen efter samråd. Det känns orättvist att den anklagade markägaren, som ändå är i underläge, skall ha två inte alltid samstämda myndigheter att försvara sig mot.
Naturvårdstänkandet är genomsyrat av dessa alarmistiskt överdrivna riskuppskattningar. De sprids genom ”utbildning”.
Styrker knappast förtroendet för att myndigheternas vilja till dialog och att tillgodogöra sig material från markägaren eller att det tar på allvar när markägarna försöker leva upp till kravet att verksamhetsutövaren har bevisbördan.
Lavskrikorna får flytta in i skogen bredvid eller längre bort. Det får lavskrikan själv bestämma.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

Bosse1  
#584192 Man kan ju tro att dessa "myndigheter" är här för att serva oss men tyvärr suger de ut och terroriserar istället.
En typisk degeneration av ett samhälle.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

Kenya Cane  
#584453 Jag träffade två representanter från Skogsstyrelsen för någon dag sedan och påtalade att jag tyckte det var viktigare att de har bättre uppföljning och kontroll av återplantering av kalhyggen (eftersom jag har två rågrannar som helt struntat i detta) än att springa och leta lavskrikor och tjädrar och förbjuda avverkningar pga dessa. De verkade inte särskilt förstående...

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

Torbjörn Johnsen  
#587226 Skogsstyrelsen avstår från att överklaga den senaste domen i Lavskrikeärendet:
https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... agas-inte/

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

Avslutat-02  
#587231 Intressant,,, det som är ännu mer intressant i ärendet är att en (minst) skogsägare valt att stämma staten för sitt agerande och sveda och värk...

Hoppas domen vinner laga kraft, och att prövningstillstånd till stämningen godges, så staten får på käften, och inför tjänstemanna ansvar, både ekonomiskt och juridiskt.

Så är vi snart av med dessa dumheter som miljökrångel.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

isteskog  
#587238 Finns flera i området som blivit stoppade att avverka. Hur går det för dessa tro? 🙃

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

Avslutat-02  
#587239 I och med att skogsstyrelsen har avstått att överklaga, så är det bara att vänta en stund och sedan köra dit maskinerna.

Efter att domen vunnit laga kraft.
Det bör vara ganska snart som överklagande tiden går ut, sedan är det fritt fram.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

Skogsvaktaren  
#587310 :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

Fredrik Reuter  
#587356 Skogsstyrelsen avstår att överklaga, men inte BirdLife.

http://birdlife.se/birdlife-sverige-ove ... skogsbruk/

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

Bosse1  
#587373 Och vill man så kan man flyga runt hela klotet och titta på pippifåglar.

http://avifauna.se/resor/resekalender/

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

Palakangas  
#587522 https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... k-granskog

Jag som svarvar granfane'r varje dag. Vilken buse jag är.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen får underkänt i Lavskrikeärende

isteskog  
#587530 Du är värsta busen du, Palakangas! Rena rama lavskrikemördaren ..... 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).