Skogsnyheter

Setra och Preem startar tillverkning av biodiesel av sågspån

11 inlägg 5701 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Setra och Preem startar tillverkning av biodiesel av sågspån

Fredrik Reuter  
#568221 Sågverksföretaget Setra meddelar idag att de tillsammans med drivmedelskoncernen Preem startar upp en storskalig anläggning för att göra biodiesel av sågspån. Processen görs genom att framställa pyrolysolja av sågspån som sedan transporteras till Preems raffinaderi i Lyskekil för tillverkning av bl a biodiesel. Pyrolysfabriken kommer byggas intill Kastets sågverk utanför Gävle.

När fabriken är klar 2021 planeras att man kommer tillverka 30.000 ton pyrolysolja årligen. Fabriken kommer drivas av företaget Pyrocell som ägs av Setra och Preem.

– Sverige har unika möjligheter att öka den inhemska produktionen av förnybara drivmedel. Nu startar vi Europas första kommersiella produktionsanläggning av pyrolysolja för biodrivmedel. Därmed tar vi ytterligare steg framåt i vår vision att leda omvandlingen till ett hållbart samhälle, tillägger Petter Holland, vd Preem.


Här kan du läsa mer: https://news.cision.com/se/setra-group/ ... n,c2826407

Bild




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Setra och Preem startar tillverkning av biodiesel av såg

bgl  
#568227 Måste bli världens största tjärdal!

Avatar Fallback

Re: Setra och Preem startar tillverkning av biodiesel av såg

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568235 Kanske bara är jag men tycker det är vackert med industrier som ligger vid kusten

Avatar Fallback

Re: Setra och Preem startar tillverkning av biodiesel av såg

Värmlänning  
#568240 Möe bra!

Användarvisningsbild

Re: Setra och Preem startar tillverkning av biodiesel av såg

Fredrik Reuter  
#568242
bgl skrev:Måste bli världens största tjärdal!

Ja, det kanske det blir, jag kan processen för dåligt. Från deras sajt:

Pyrolys är en process där ett ämne snabbt hettas upp till en hög temperatur så att det fasta materialet förångas och kan kondenseras ut till en vätska. Genom pyrolys kan grenar, rötter, toppar och sågspån omvandlas till en olja som sedan kan raffineras till förnybar bensin och diesel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Setra och Preem startar tillverkning av biodiesel av såg

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568245 Detta låter bra ut många synvinklar, bl.a. att vi kan göra inhemsk hållbar biodiesel.
Jag är ingen kemist men det vore kul att få en förklaring hur tillverkningen av både HVO och detta bränsle går till.
Är denna biodiesel provad?
Inga kända nackdelar?

Någon som kan berätta mer om detta?

Avatar Fallback

Re: Setra och Preem startar tillverkning av biodiesel av såg

woodstar  
#568256 Det stämmer att det är en stor tjärdal, fast i industriell form, det är precis som en tjärdal, upphetning i anaerob dvs syrefri miljö. Denna miljö skapar man i detta fall med hjälp av en syrefri skyddsgas, minns jag inte vilken.
Produkterna av processen blir pyrolysolja och aska.
Några negativa sidor av det känner jag inte till. Däremot är det ju positivt med inhemskt och miljövänligt fordonsbränsle.

Användarvisningsbild

Re: Setra och Preem startar tillverkning av biodiesel av såg

Fredrik Reuter  
#587199 Nu meddelar Setra att bygget av den nya anläggningen startar.

När fabriken startas kommer färdig pyrolysolja att skickas till Preems raffinaderi i Lysekil för tillverkning av biodrivmedel. Preem har som mål att producera 3.000.000 kubikmeter biodrivmedel i Lysekil och Göteborg år 2030. Detta kan motsvara 1/3 av den totala förbrukningen av drivmedel 2017, vilken andel det blir 2030 vet ingen.

2017 var 21% av det drivmedel som förbrukades i Sverige fossilfritt och knappt 300.000 kubikmeter av dessa (15%) var biodrivmedel tillverkat i Sverige. Det ser ut att bli ändring på detta framöver!

https://news.cision.com/se/setra-group/ ... t,c2904550

   TS
Avatar Fallback

Re: Setra och Preem startar tillverkning av biodiesel av såg

Bosse1  
#587203 Med tanke på virkespriset går allt att flisa ned och mata pyrolys fabriken med,tom "massa" ved :d
Senast redigerad av Bosse1 tis 17 sep 2019, 12:22, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Setra och Preem startar tillverkning av biodiesel av såg

mooos73  
#587209 Även SCA har stora planer på en fabrik i Göteborg för tillverkning av HVO 100, i första hand ska tallolja användas.
https://www.di.se/nyheter/sca-tar-vikti ... llverkare/

Köpte idag en liten aktiepost i Colabitoil som har en pilotanläggning i Norrsundet samt tankstationer i mellan och norra Sverige då jag tycker utvecklingen kring biodrivmedel är mkt intressant.

Avatar Fallback

Re: Setra och Preem startar tillverkning av biodiesel av såg

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643159 Energimyndigheten ger 13 miljoner i stöd till Preem för utveckla tillverkningav av pyrolysolja i ett fullskaligt raffinaderi,
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... ortsektor/

Detta har ju varit uppe förut men tänkte "bumpa" tråden lite.

Kommer vi att bli fossilfria inom kort?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).