Uppvärmning

Tips mot tjära i skorsten!?

19 inlägg 21865 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips mot tjära i skorsten!?

smygern  
#587086 Pannan har plötsligt börjat tjära i rökrör och skorsten. Inne i brännkammaren och vid turbulatorerna ser det normalt ut. Bifogat ett par bilder som är tagna efter 4 eldningar efter sotning va gjord. Jag har aldrig sett dom där kulorna i rökröret förrut! Vad har blivit så fel helt plötsligt?? Nån som vet?

Pannan är en maga 31 7år gammal.



   TS
Avatar Fallback

Re: Tips mot tjära i skorsten!?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587088 Det kan inte vara något annat än undermålig förbränning. Har du bytt ved nyligen? Börja annars med att fullständigt sota ur pannan, kontrollera tätningar så den inte drar tjuvluft i någon av öppningarna. När pannan är ren kan du kolla keramiken också så den inte har kollapsat eller tätnat.

Avatar Fallback

Re: Tips mot tjära i skorsten!?

axwell  
#587089 Vad eldar du med, inte tall eller lärk förhoppningsvis?
Har du acktank så att det går att brassa på rejält ?
Har du gjort några förändringar i byggnaden ?

Avatar Fallback

Re: Tips mot tjära i skorsten!?

smygern  
#587096 Jag har alltid eldat med blandved (björk,al,asp,gran,tall,rönn) jag har nu efter detta tagit ved som legat ca 3år med fukthalt ca 7% enligt mätaren.
Men tjuvluft kan alltså ställa till, via luckorna och även i keramiken då eller? Före och efter fläkten?
Tackar för svar 👌

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips mot tjära i skorsten!?

smygern  
#587097 Jag har inte gjort några förändringar i systemet eller byggnaden. Ja, jag har 4st 500l acktankar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips mot tjära i skorsten!?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587100 All tjuvluft är av ondo. Eftersom det är en modern panna så är det syreunderskott i vedkammaren så veden förgasas för att sedan brinna i brännkammaren. Får du in syre på fel ställe så brinner det på fel sätt. Jag brukar få byta lister i luckorna ca var 5:e år och på min Baxi är det övre luckan som sliter mest lister.

Avatar Fallback

Re: Tips mot tjära i skorsten!?

smygern  
#587102 Ok, låter intressant. Något bra tips på att undersöka/upptäcka läckage?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips mot tjära i skorsten!?

jannee  
#587134 Jag eldade "några" år (10 ) med rutten granved, fick tjära i både panna och skorsten. Använde mig av ett gammalt råd att stoppa in lite zink i eldstaden. Gjorde så någon gång varje månad och problemet var löst.
Enligt sotaren ska det annars finnas någon typ av skorstensrens att köpa som fungerar.

Avatar Fallback

Re: Tips mot tjära i skorsten!?

ÅsaNisse  
#587143 Blanda i några ekbitar då och då så får du rent. Se bara till att det inte är för mycket tjära för då blir det brand i skorsten.

Avatar Fallback

Re: Tips mot tjära i skorsten!?

smygern  
#587144 Ja, skoratensrens finns på jula tror jag, vet inte om det fungerar. Lite zink? Värt att testa. 👍 nu har jag lite grejer att prova iaf. Återkommer..
Tack för svar

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips mot tjära i skorsten!?

axwell  
#587151
smygern skrev:Ja, skoratensrens finns på jula tror jag, vet inte om det fungerar. Lite zink? Värt att testa. 👍 nu har jag lite grejer att prova iaf. Återkommer..
Tack för svar

Ja och även på Clas O "i sjön"!
https://www.clasohlson.com/se/Skorstens ... r340687000

Användarvisningsbild

Re: Tips mot tjära i skorsten!?

T Landström  
#587152 Ska det inte vara bra att elda asp oxå!

Avatar Fallback

Re: Tips mot tjära i skorsten!?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587424
T Landström skrev:Ska det inte vara bra att elda asp oxå!

Gråal har jag hört håller rent

Avatar Fallback

Re: Tips mot tjära i skorsten!?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587425
axwell skrev:Vad eldar du med, inte tall eller lärk förhoppningsvis?
Har du acktank så att det går att brassa på rejält ?
Har du gjort några förändringar i byggnaden ?

Bättre med torr tall än rå björk.

Avatar Fallback

Re: Tips mot tjära i skorsten!?

axwell  
#587457
bengt.a skrev:Bättre med torr tall än rå björk.


Ännu bättre med torr ved av al och gran än rå ved av de flesta träslagen. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).