Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490481 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586004 Den där du viker upp allt framför de lackade plåtarna?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#586005 Japp, det som huvudstrålkastarna sitter i

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Hanses_Enånger  
#586052 Totalt. Känns som nåt man gärna kunde köpa en hd kit för skogsvariant

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586067 Hei, er i vurderingen om et grammer maximo comfort pluss sete med disse putorna, blir og bestilt plandempare i sidled, tenker å bruka sittputa uten fram/back+tilt justering men en puta som er lite tjockare en 721 putan og 52cm bredd. Dette for og få maks plass når snuing av sete. Lik som på Bild men uran den knot ut foran.


Hva tror ni?

Mvh Trond Norge

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586559 Hei.
Da er stolen bestilt så får man se hvor bra det blir :wink:

Er det noen som kan fortelle meg om det er noen som helst mulighet for å få ut litt olje på Hi-Trol Turbin uten å måtte dele traktor. Kjørt litt med traktor nå men må holde den hardt på brems på både 3 og 4 Høygir med powershift i lav for å få den stå still så synes det blir litt for stiv/brå.
Lurer og på hvor lavt man feks kan slippe den ned på tomgang er en 95hk 6400 97mod. Ved å justere ned tomgang litt så kan vel kanskje det og hjelpe. Ser den går på ca 780rpm på tomgang nå.

Mvh Trond

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#586569 Finns lucka både uppåt och nedåt där du ser oljepluggen på turbin. Genom stalltest kan du kolla om det är rätt mängd olja. Lägg i växel H3, handbroms på, handgasen på fullt, då skall motorn orka varva 1100-1250 varv om oljemängden är korrekt.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586612 Ok. Takk for tips Fredi
Høg, 3 gear men då delta skift på laveste eller høgaste gear.
Jag klarer bare ca 8-900 rpm på min på H og 3gir med delta i lågste gear.

Måste varit fylt på alt for mycke på min. Sikkert greit nok ved mye tung dragning men mister jo mulighet for å smyge fram ved lastarkjøring , smygkjøring i skogen osv.. Å det er jo lite av grunnen til at jag har kjøpt Hi-Trol.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#586737 Kan ju ej vara nån skillnad vilken växel du har i vid testet, turbinen snurrar mot en stillastående axel eftersom traktorn ej skall röra sig. I verkstadshandboken stod det H 3 av nån anledning? Åtminstone med lägre växel så har bromsen svårare att hålla traktorn på plats. Tar din bara 800-900 varv så har du nog för mycket olja där. Eller för lite effekt i motorn? Bra vid vägköra men dåligt när du skall krypa är det med mycket olja jo som du nämnde.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586748 Hei, angrade mig på forrige innleg når jag provade lite mer i går, testade en gang til i går skjønte jo at det inte hadde noe å si, men slet å holde den still i lågste delta gear i 3a Høg. Så testade i stedet i 4gear.
Den går en del bettre en orginal så effekt er nok iorden.

Eneste jag kanskje tenkte er om jag burde bytt Innsprutnings spridarspetsar , hvor langt tålar dom originale å gå før dom er lite slitna. Synes den ryker no jævlig svart vid oppstart å mistenker om det kan vær no dysefel.

Kan ta dysene ut å testa dom, i en spridartestare. Tenker lite vad kan 5000tim tilsvare i km på en bil.

Min er gått lite over 5000tim, andre her som har bytt spridarspetsar i sin Sisu motor.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#587053 Alle ryker vel litt svart ved oppstart av kald motor?
Det har alltid mine Valmet gjort, men kun det de første 1-2 sekunder, så det kommer en fin svart liten sky, men begge er veldig lettstartet, og ryker ingenting ellers.
Nå har ingen av mine rundet 5000t ennå, selv om det nærmer seg, men har ikke byttet spridere.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587094 Hei, tror kanskje disse sisu motorene nå har lett for å ryke litt ved oppstart.
Ryker litt av min ved akselerasjon og men Inte mye.
Min farsa har en 99mod MF 4255 og den ryker omtrent ingenting ved oppstart derfor jag lurte litt men snakka de med en kompis åsom har skruvad litt valmet/valtra å det var inte uvanlig at valmet/valtra ga en liten svartpuff ved oppstart sa han.
Er vel lite med hur både motor og dieselpump er kontruerat som kan avgjøre detta i forhold til lite forskjell mellom forskjellige Typ dieselmotorer.
Talade lite med forrige agaren i går kveld og dysene var provat i en dysetestare ved topppakningsbyte ved 4900tim så han mente jag Inte trengte å byte dysespetsar ennu.

Men han mente og han hadde fylt 7.2L att olje på Hitrol og det får jag inte til å stemme. Er vel heller 8.2L 😀
Maste bromsa hardt på 4høg gear får å få den stå still !!!
Spørs om jag prøver å tappa av et par DL å ser om det hjelper lite. Er jo knapt så den slurar noen ting als nu.



Mvh Trond

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587099 Kanske inte lyckades tömma turbinen vid bytet

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587126 Har tenkt den tanken. Evnt om dom har tatt en og en liter å kommer ut av tellingen.. Hur er letteste måten å få ut 2-3DL på, ut med batteri og skruva ut Tappplugg før så å suga ut med en tynn slange etc.
Lite skeptisk til å tappa oljan ned før da kan jag vel risikere å tømme hele jævla turbin hvis jag inte får inn igjen skruv ^#(^

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#587131 Oljemängden borde vara 7,6 eller 7,85 liter beroende på traktorns tillverkningsnummer? 0,2 liter blir kvar vid oljebyte vilket skall dras av från mängden. Lättast har du att suga ut övre vägen jo annars rinner säkert för mycket ut. Traktorn borde stanna ganska lätt om du bromsar med H1 växeln i och kör på tomgång framåt. Om din ej vill stanna ens på H4 så är där säkert för mycket olja.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

salix  
#587132 Hej på er jag har fått problem med min 6300 . Hydraularmarna går ej att lyfta eller sänka på knappen eller autokontrollen. Övrig hydraulik funkar lastare och slanguttag. Borde vara något med elen jag har kollat säkringarna men dom är hela. Är det någon på forumet som varit ute för detta problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).