Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473398 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JensSkoog  
#586936
anersimyra skrev:......kedjan jag fick av Björn har nu gått drygt två tankar på 7910,an i vindfälld relativt torr Ask utan skärpetapp av någon större praktisk betydelse.. :-bd


Mange skrev:Två eller fyra tankar i torr asp borde inte märkas mycket på SQ filat.
Men i lite mer krävande virke märks det mer och fortare.


Stor förskel på torr ASK och torr ASP :wink:

Men utöver det har jag intet att bifoga annat än att jag kommer
experimentera lite med SQ när jag får tid till det. Verkar vara
intressant :grin:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#586941
Mange skrev:Har du provat o fila square ground i trubbiga vinklar? O lyckats få det vasst? Det tror jag inte på...

Att vara proffs o hugga säger inte så mycket. Där är de som huggit i 50-60 år o kan prova nytt lära sig mer, så det kan nog du med.
Även om du står skruvar o filar mycket i 40 år finns det hela tiden mer o prova o lära..
8) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: =)) =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#586944 Mange, Mange.. :grin: du och ditt pladder kring trubbiga vinklar och skrattretande påstående kring ryttare som med hjälp av dina fantastiska filningskunskaper fått vinklar som gör att de slipar sig själva är komik på hög nivå. :lol: :roll: :lol: :lol: men din vånda över andras filningskunskaper trotsar all beskrivning med din uppblåsta självtillräcklighet.. =))

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586991 Nädå, kör du på med ditt, det är nog lugnast. Den första raden var replik till ditt inlägg.
De andra två menade mer som upplysning till de andra som läser.
Tänkte mer om det fanns nån som läste som har intresse, så kan det va värt o prova.
Ett påstående nån gör angående filning är ofta enkelt o testa.

Jag är inte nåt unikt snille som magiskt får det bra på nåt vis. Intresse, träning, o mycket testande så blir det annat.
Jag har fortfarande inte hittat lösning på stenskärning, energi förbrukningen i värlen eller andra större problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#587034
Mange skrev:Nädå, kör du på med ditt, det är nog lugnast. Den första raden var replik till ditt inlägg.
De andra två menade mer som upplysning till de andra som läser.
Tänkte mer om det fanns nån som läste som har intresse, så kan det va värt o prova.
Ett påstående nån gör angående filning är ofta enkelt o testa.

Jag är inte nåt unikt snille som magiskt får det bra på nåt vis. Intresse, träning, o mycket testande så blir det annat.
Jag har fortfarande inte hittat lösning på stenskärning, energi förbrukningen i värlen eller andra större problem.

Du får stå ut med att bli häcklad när du kategoriskt påstår att det enbart är du själv som lyckas med skärpan när du ställer om till trubbigare vinklar. Här kan du ju få ta en titt på en SQ filad C85 som fått de relativt trubbiga vinklarna 50/90/15/50 och göra dig en uppfattning över skärkapaciteten.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587075
anersimyra skrev:...du kategoriskt påstår att det enbart är du själv som lyckas med skärpan när du ställer om till trubbigare vinklar.

Leta upp ett inlägg jag säger det!

Fjant!
Senast redigerad av Mange mån 16 sep 2019, 12:39, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#587091
Mange skrev:Leta upp ett inlägg jag säger det!

Fjant!

Varför kommer jag osökt att tänka på sagan om kejsarens nya kläder.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#587147
1568656860_0b3569f2-4141-41d7-97ff-2e58819e7e16.jpeg
I frågan angående spetsiga eller trubbiga vinklar behöver ju man inte vara professor för att begripa. Titta bara hur en bävers tänder ser ut. Långa och spetsiga för maximal spån avverkning.
Senast redigerad av Björn T tis 17 sep 2019, 07:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#587157
Björn T skrev:
1568656860_0b3569f2-4141-41d7-97ff-2e58819e7e16.jpeg
I frågan angående spetsiga eller trubbiga vinklar behöver ju man inte vara professor för att begripa. Titta bara hur en bäver ser ut. Långa och spetsiga för maximal spån avverkning.

:lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

johan eriksson  
#590976 Hur bör man fila för falukorv?
1571161134_c912ad8e-9c1d-4551-a76a-891c3cd9f535.jpeg

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

tallen100  
#590981 Börja med att sätta på en smal klyvkedja annars försvinner onödigt mycket av korven :d :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#590983 Fulla varv och stadig på handen... Så blir det fina skivor.... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591072 Ska du göra stroganoff är det bättre med rivtandat!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#591088 Om man sedan smörjer kedjan med grillolja i stället för den vanliga trista rapsoljan torde det bli en smaklig anrättning, oavsett filningsteknik! =))

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621825 Gjorde ett misstag idag, glömde tyvärr ta foto på kedjan och den ligger kvar i kojan. Stensågade ytterst lite en X-cut kedja idag men tillräckligt för att den slöade till sig. Så tänkte jag skulle fila den ordentligt och skred till verket. Upptäckte efter ett tag att tänderna inte blev att se ut som vanligt utan blev nästan raka. Hade förstås filat med fel fil, blev en 5,2 mm i stället för 4,8.
Kan man fixa till det eller bara kassera?
Hur beter sig sågen om jag sågar med den felfilade kedjan?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).