Gallring

Vilken riktning fällar ni vid gallring?

18 inlägg 7497 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

Pamf  
#587083
Mangan skrev:Jag har två böcker som jag rekommenderar.

Drivningsteknik - Manuell fällning för lättare brossling och skotning
Virkestransport med jordbrukstraktorn - Handlar främst om att gallra för att lasta med vajerkran


Mangan vet du var man hittar boken drivningsteknik?
Virkestransport med jordbrukstraktorn har ju du föredömligt lagt upp i nån tråd här på forumet

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

80-90  
#587115 Då jag ska gallra själv så börjar jag med å hugga upp vägen ! Sen hugger jag klart ena sidan å kör ut det ! Då slipper jag å få ris på virket ! Sen tar jag nästa sida !

Användarvisningsbild

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

pgm  
#587318 Jag behöver en traktor av nåt slag för andre uppgifter. Jag behöver en kran för andra uppgifter. (Min traverskran når inte så långt.) Jag behöver en vagn för andra skäl. Jag har redan ett gammalt skördaraggregat som jag fik för skrotpris för att elektroniken fuskade. (Jag är utbildad elektroingenjör.) Så vad jag behöver extra för att göra som skisserad ovan är att anpassa aggregatet för montering som en hypro, att vagnen får drivning, att kranen får grip och att traktorn ger nok flöde för att driva aggregatet. Det borde inte bli så mycket extra.

Min skog är mycket varierande. Jag tänker försöka göra den fullskiktad, åtminstonde i dom områden som redan har flera skikt. Man får inte norska bolag med på sånt. Blädning har mycket gemensamt med gallring när det kommer till att få träden ner och ut uten att skada dom som skal stå kvar.

Jag talade med skotarföraren som körde ut virke för en granne. Han sa han aldrig ville släppa till sådana maskiner i sin skog. I hans skog skulle han fälla med motorsågen och skota med traktor. Jag träffade också på en kille som körde ut virke med traktor. Han slutavärkade. Denna killen hade ägt skördare och skotare förut, men sold dom för att använda traktor.
När båda jag har talat med under en slutavvärkning har erfarenhet av proffsiga maskiner och säger att dom föredrar traktor i sina skogar, tänker jag att traktor inte är så omöjligt.

Metoden jag tänker arbeta efter är:
1) att först fälla träden i/nära vägen längs vägen. När traktorn med vagnmonterad skördaraggregat kommer, ställer jag vagnen lite på tvär (ramstyrning) så att stocken inte träffar traktorn när den rullar igenom aggregatet.
2) Träden som står mellan 2m och en kranlängd från vägen fällas bort från vägen - inte 90grader, men kanske 45-60 grader.
3) Träden som är utanför räckvidd av kranen fälls mot vägen, och krossar dom i 2). Om träden er 15-20m höga, och kranen når 8m, kan träden stå 20-25m från vägen utan att behöva vinschas. Och kommer dom längre undan kan dom hissas/dras med kranen.

Tallar som dras in i 2) och 3) borde kanske rensas för grenar innan dom dras in för att skärma andra träd.
Dom stommar som delas upp i 1) blir liggande bredvid vägen. När stommar från 2) och 3) kommer vill ena ändan ligga på dom från 1).

Av uppenbara brister jag ser i den här metoden är att träd som är 20m höga och står 10m från vägen kommer att landa med mitten av trädet i vägen. Dom kan man lyfta upp, om kranen når bakom vagnen, och köra vagnen med aggregat under. Men om det er flera sådana träd tett, kommer vagnen att köra över nån.

Låter det vettigt?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).