Virkesmätning och Matrisfub

Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

46 inlägg 31505 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

bengan75  
#586934 Hej. Hur stora avvikelser ska man acceptera mellan skördarmätning och mätbeskedet från Biometria? Jag har nyligen avverkat en fröträdsställning och avvikelsen var 11 % lägre volym på mätbeskedet jämfört med skördarmätningslistan. Är det normalt?



   TS
Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

skogsbonne  
#586946 Jämförde du samma mått? Fub och toppmätt blir ju skillnad

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

jannee  
#586964 Jag får ALLTID mer, både massaved och timmer än vad skördaren fått det till, visserligen inte mycket men några % i alla fall.
Skördarföraren har ingen orsak till att uppge för högra siffror, oftast tvärtom.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Tralsmo  
#586987 Du bör inte acceptera lägre (utan vidare) på mätbesked än va skördarmätningen säger.
Ja ä entreprenör å vi försöker alltid ligga lägre än va som ä verkligheten är.

Mätnogranhet på skördare beror på många olika saker. Tex storlek på skördare förhållandevis till va den hugger.

Fröträd ä ju oftast grova å då bör det va större maskin för å få mätningen rätt.

Vi har ju "bara " en komatsu 901. Hugger grövre än va nån kan tro, mäter sämre på det grova.

Ja högg fröträd i våras, ca 400 fub ( på mitt eget). Har inte kollat hur det slog än för ja har inte fått avräkning. Brukar inte fela mycket men det ä alltid mer än va skördarmätning säger.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Tralsmo  
#586988 3 till 5 procent mindre på skördarmätning ä normalt enligt min mening.
11 procent mindre på mätbesked ä nått som inte stämmer. Om de nu inte beror på att skördarn mäter fub å mätbesked anger toppmätt.

Användarvisningsbild

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Fredrik Reuter  
#586990 Hej,
Ja, de flesta skogsentreprenörer med skördare kalibrerar nog aningen lågt. Det kan vara flera faktor att det kan vara så, men det är aldrig roligt att bli skyldig på en avverkning man redan fakturerat för.

Skördarnotan blir ju också en mycket bra referens för hela jobbet.

Skiljer det mer än 3% så skulle jag gissa på borttappat virke, antingen i skogen eller i någon omstuvning på en timmerbil.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Tralsmo  
#586992
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, de flesta skogsentreprenörer med skördare kalibrerar nog aningen lågt. Det kan vara flera faktor att det kan vara så, men det är aldrig roligt att bli skyldig på en avverkning man redan fakturerat för.

Skördarnotan blir ju också en mycket bra referens för hela jobbet.

Skiljer det mer än 3% så skulle jag gissa på borttappat virke, antingen i skogen eller i någon omstuvning på en timmerbil.



Håller med .
Enskördare som ä rätt för jobbet så bör det inte skilja mer än minus 3 procent.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

jannee  
#586994 Exakt så som Fredrik säger har förarna även sagt till mig.
Skulle du mot förmodan få MINDRE än vad de har uppgivit har något virke slarvats bort.
Inget som varken får eller ska hända men dock görs.

Användarvisningsbild

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Vedproducent  
#586995 Ni som jämför siffror så får ni jämföra med bruttovolymen på mätbeskeden mot skördarnotan. Nu med nya mätsystemet så ska ju vraken vara borta på massaveden men det finns ju kvar på timret. Dels övermålat och vrakvolymen och det blir ofta 2-3 procent eller mer.

Men oftast när jag här sånna här siffror så beror det på något släpande mätbesked eller en transportör som lagt av lite virke längs någon väg. Jämför antalet inmätta timmerstockar mot skördarnas tex. Enstaka kan förstås hamna i massaveden men det är en god fingervisning om allt är med.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

bengan75  
#587011
skogsbonne skrev:Jämförde du samma mått? Fub och toppmätt blir ju skillnad

På skördarlistan finns två kolumner: Volym(2a) och volym (2b). 2a visar 686,16 kubik, 2b visar 638,24. Det finns även en kolumn med volym (*). Den visar 500,71. (2b) var understruken, så jag antog att det var den som gällde. Vet någon vad dessa kolumner står för?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Axl  
#587018 Håller med vedproducent, jämför antalet stockar.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

bengan75  
#587021
Axl skrev:Håller med vedproducent, jämför antalet stockar.

Antal stockar syns inte på mätbeskedet, då det är travmätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Axl  
#587046 Då blir det svårt... vad var det för maskin och aggregat och vad var det för medelstam på tallarna?

Användarvisningsbild

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Vedproducent  
#587084 Titta på dom olika sortimenten i stället då. Är det ungefär samma avvikelse på alla sortiment? Det är ju inte sannolikt att det stämmer om det är en stor diff på ett sortiment och nära på ett annat. Men om det är ungefär samma diff på dom olika sortimenten så är det mer sannolikt att det verkligen är skördare som mätt dåligt.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

bengan75  
#587145 Massaveden visar mer på mätsedlar än på skördarlista, vilket förmodligen beror på att skotaren upptäckt fel på vissa stockar och lagt dem i massavedshögen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar