Motorsåg och handhållet

Husqvarna x-cut

20 inlägg 4601 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna x-cut

Oscar N  
#586880 Hej ni som har Husqvarna x-cut 1,3mm eller Oregons 1,3mm svärd och kedja nöjda håller det bra och är det lättare att köra fast?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna x-cut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586895 X cut held bra viss du ikkje filer alt for aggresivt, kjøra fast, den forstod eg ikkje heilt. Kanskje lettare og forstå viss ein er svensk?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna x-cut

anersimyra  
#586899 Numera använder jag enbart solida Tsumura. Hur Husqvarnas laminerade svärd i dag står sig mot Oregons motsvarande kan jag inte svara på, men när jag för ca tre år sedan körde x cut så var Oregons svärd med aluminiumkärna helt klart bättre än Husqvarnas x cut svärd. X cut i 0,325 är en s.k ” narrow keerf “ ( smalt sågspår ) som ger en något snabbare skärande kedja som inte riskerar att fastna oftare än en standard 1,5 0,325. :-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna x-cut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586902 Trur Husqvarna har fått X force sverd no, meiner det er da som står på 550 saga mi, men har ikkje hatt saga så lenge og ikkje høgg eg heile dagen heller, men sverdet har holdt til no iverfall.
Oregon speedcut sverd .325 1,3 hadde eg på ei stihl sag, da holdt lenge iverfall.
Kva kjede brukar du Anders på dine 550 sager?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna x-cut

anersimyra  
#586910
can skrev:Trur Husqvarna har fått X force sverd no, meiner det er da som står på 550 saga mi, men har ikkje hatt saga så lenge og ikkje høgg eg heile dagen heller, men sverdet har holdt til no iverfall.
Oregon speedcut sverd .325 1,3 hadde eg på ei stihl sag, da holdt lenge iverfall.
Kva kjede brukar du Anders på dine 550 sager?

För närvarande kör jag mycket med oregon 21BPX och HVA H25.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna x-cut

Stampep  
#586925 Dom svärden som ser ut såhär och är/var med i "billiga" paket verkar inget vidare, det som syns bra i bild får jag ner en 1,5mm kedja runt om..
Kedjorna tycker jag funkar fint, filar med tillhörande rullmall och det blir vasst och håller bra för mig som glad amatör.
Har monterat x-force svärd nu, kändes mer gediget
20190915_114109.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna x-cut

anersimyra  
#586927
Stampep skrev:Dom svärden som ser ut såhär och är/var med i "billiga" paket verkar inget vidare, det som syns bra i bild får jag ner en 1,5mm kedja runt om..
Kedjorna tycker jag funkar fint, filar med tillhörande rullmall och det blir vasst och håller bra för mig som glad amatör.
Har monterat x-force svärd nu, kändes mer gediget
20190915_114109.jpeg

Har man ett något slitet 1,3 svärd som i övrigt är i bra skick så går det utmärkt att lägga på en 1,5 kedja.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna x-cut

Stampep  
#586932
anersimyra skrev:
Stampep skrev:Dom svärden som ser ut såhär och är/var med i "billiga" paket verkar inget vidare, det som syns bra i bild får jag ner en 1,5mm kedja runt om..
Kedjorna tycker jag funkar fint, filar med tillhörande rullmall och det blir vasst och håller bra för mig som glad amatör.
Har monterat x-force svärd nu, kändes mer gediget
20190915_114109.jpeg

Har man ett något slitet 1,3 svärd som i övrigt är i bra skick så går det utmärkt att lägga på en 1,5 kedja.. :-bd
Okay men här hade det nog krävts 1,5 för att kunna såga såpass vickade kedjan[emoji848] slutade såga i vissa vinklar[emoji848]
13" som hänger bredvid blev lite krokigt när jag körde över det med traktorn vilket är helt okej[emoji6] men jag böjde tillbaka det över knät..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna x-cut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586951 Viss ein ikkje har superkontroll over kor motorsaga er til einkvar tid, så blir ho kjørt over av traktoren.
Spesielt viss ein er to og jobbar.
Eg såg ein video på YouTube ein som brukte 22 bpx på ei stihl 500i sag.
Kappa fort såg de ut til, var kjekt og sjå på.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna x-cut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586993 Det är lite mycket kraft för den kedjan i mitt tycke. Man är lite när gränsen för vad den tål.
Lite som att köra 3/8 hobby på storsågen..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna x-cut

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587001
anersimyra skrev:
can skrev:Trur Husqvarna har fått X force sverd no, meiner det er da som står på 550 saga mi, men har ikkje hatt saga så lenge og ikkje høgg eg heile dagen heller, men sverdet har holdt til no iverfall.
Oregon speedcut sverd .325 1,3 hadde eg på ei stihl sag, da holdt lenge iverfall.
Kva kjede brukar du Anders på dine 550 sager?

För närvarande kör jag mycket med oregon 21BPX och HVA H25.. :-bd

H25 motsvarar väl Oregon 21 LPX?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna x-cut

anersimyra  
#587007
th skrev:
anersimyra skrev:
can skrev:Trur Husqvarna har fått X force sverd no, meiner det er da som står på 550 saga mi, men har ikkje hatt saga så lenge og ikkje høgg eg heile dagen heller, men sverdet har holdt til no iverfall.
Oregon speedcut sverd .325 1,3 hadde eg på ei stihl sag, da holdt lenge iverfall.
Kva kjede brukar du Anders på dine 550 sager?

För närvarande kör jag mycket med oregon 21BPX och HVA H25.. :-bd

H25 motsvarar väl Oregon 21 LPX?

H25 har Micro chiseltand..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna x-cut

anersimyra  
#587010 Se på tusan.. :-bd skogsverktyg har då fått hem Tsumura i 1.3 mm. https://www.skogsverktyg.se/S-gkedjor-s ... s-gar.html

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna x-cut

johan eriksson  
#587017
anersimyra skrev:Se på tusan.. :-bd skogsverktyg har då fått hem Tsumura i 1.3 mm. https://www.skogsverktyg.se/S-gkedjor-s ... s-gar.html


Hur funkar dom light svärden? Inga problem med att inläggen lossnar?
Är lite sugen på något sådant till min 2159, fast ett 18” då, men är lite för mycket smålänning för att kunna lägga dom pengarna på en såg som max kommer att gå 100 tankar de närmaste 20-30åren :d

Avatar Fallback

Re: Husqvarna x-cut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587022
Mange skrev:Det är lite mycket kraft för den kedjan i mitt tycke. Man är lite när gränsen för vad den tål.
Lite som att köra 3/8 hobby på storsågen..


Eg hadde valgt 3/8 man han likte ikkje stihl kjeder så då tok han vel ei kjeda han var vant med.
3/8 med 1,5 mm spor og 3003 innfesting er ikkje vanlig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).