Traktorer och processorer

Traktor foton 254

16 inlägg 9534 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor foton 254

Sture Andersson  
#549211 Har funderat ett tag på att köpa en fyrhjuling ,till transport och snöröjning hemma på gården och gångarna .Men så dom sista dagarna har jag kommit in på ett nytt spår en foton 254 traktor .Med hytt o
frontlastare .Man blir ju äldre och frusen ,måste ju vara trevligare att sitta under tak och värme.
Sen skulle jag ju kunna ha den att köra fram ved från vedboden till huset ,i skopan .Har i dag en gammal traktorgrävare som jag hämtar veden i vedboden med ,men tyverr går den inte in mer än högst halva ved boden på grund av takhöjden ,sen får jag gräva fram veden .Frågan är bara om den klara köra in i vedhögen och lyfta ut veden, om kraften räcker .Sen fundera jag på om jag kunde ha den i klena gallringar och plocka ut lite ved på en kärra ,utan att hugga breda vägar .Jag har ju en Valmet 605 och patu 202t ,tänkte som ett komplement .
Sen är det ju snöröjning jag tänker på ,framförallt hemma på gården och gångarna .

Vad tror ni,ska jag kasta iden i papperskorgen :smile:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor foton 254

Castor fiber  
#549217 Jag har en Foton 254 årsmodell 2012. Idag hade jag inte köpt en ;)
Har haft problem med många reglage, det är inte alltid de bästa ingenjörsmässiga lösningarna.
Lastaren är ju väldigt rejäl, men lyftkapaciteten är ju inte så imponerande.
Däcken är ganska dålig kvalité, men det verkar som nya foton säljs med icke-kinesiska däck numera.
Samtidigt så är den ju väldigt smidig, det går inte att komma ifrån.

Avatar Fallback

Re: Traktor foton 254

JoTh  
#549223 Vet ju inte hur din vedbod ser ut, men iden med Foton och papperskorgen kändes som en behaglig lösning i vilket fall!

Beroende på om du har ett rejält trägolv eller betonggolv i vedboden skulle jag istället satsa på en BT QuickLift pallyftare med boggiehjul längst ut.
Detta för att smidigt kunna dra fram vedpallarna till dörrhålet och använda de grejer du redan har i övrigt.
I annat fall är det ju både billigare och mer bekymmersfritt att gjuta ett betonggolv än att skaffa sig en Foton.

Tekniska livslängden och underhållet är ju minst 500 ggr högre på en Kina traktor än ett betongolv och en pallyftare. :((

Avatar Fallback

Re: Traktor foton 254

Sture Andersson  
#549231
JoTh skrev:Vet ju inte hur din vedbod ser ut, men iden med Foton och papperskorgen kändes som en behaglig lösning i vilket fall!

Beroende på om du har ett rejält trägolv eller betonggolv i vedboden skulle jag istället satsa på en BT QuickLift pallyftare med boggiehjul längst ut.
Detta för att smidigt kunna dra fram vedpallarna till dörrhålet och använda de grejer du redan har i övrigt.
I annat fall är det ju både billigare och mer bekymmersfritt att gjuta ett betonggolv än att skaffa sig en Foton.

Tekniska livslängden och underhållet är ju minst 500 ggr högre på en Kina traktor än ett betongolv och en pallyftare. :((

Det är cementgolv ,och veden ligger lös på golvet ,och kör in med skopan i vedhögen utmed golvet funkar bra förutom att det är för låg takhöjd ,så det tar i när jag kommit in i halva vedboden .Får vända grävmaskin och gräva ut veden .

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor foton 254

axwell  
#549278 Jag har för mig att kinatraktorer med hytt är rätt så höga.
Köp hellre en japan, Kubota har flera modeller som med hytt är 199-200 cm.
Japanska kompakttraktorer är dessutom mycket smidigare med mindre vändradie.

Avatar Fallback

Re: Traktor foton 254

JoTh  
#549285
axwell skrev:Jag har för mig att kinatraktorer med hytt är rätt så höga.
Köp hellre en japan, Kubota har flera modeller som med hytt är 199-200 cm.
Japanska kompakttraktorer är dessutom mycket smidigare med mindre vändradie.


Eller en Avant kompaktlastare
https://www.nordfarm.se/produkter/kompaktlastare/

Eller en redskapsadapter till snabbfästet på grävaggregatet för att kunna montera typ skopan du kör ved med i dag bak och fram i grävaggregatet.
När vi stackade torv med grävmaskin hade vi en snöskopa likt en skopa på en höjdgrävare i grävmaskinens redskapsfäste.
Det funkade fint att lasta med, och du får en bra räckvidd in i huset.
Senast redigerad av JoTh sön 03 feb 2019, 23:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Traktor foton 254

rikard_e  
#549288 Ett klokt val är nog att hålla sig borta ifrån Foton vad jag fått höra!

Avatar Fallback

Re: Traktor foton 254

Sture Andersson  
#549853 Skickar fram den här igen måste väl finnas några här med en son här traktor ,med dåliga eller bra erfarenheter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor foton 254

Avslutat-02  
#549854 när jag jobbade som lantbrukssäljare, byte ja in en Foton.

tyckte det var en ganska trevlig maskin, till det den är tänkt för och inte som jordbrukstraktor till någon större areal.
men lite snöröjning, eller att slå lite hö.
ved tillverkning.

Avatar Fallback

Re: Traktor foton 254

Torsten  
#586872 Jag köpte en begagnad europard 254 jag är nöjd med traktorn men få inte tag i en generator till den vet någon vart man kan köpa reservdelar till dessa traktorer

Användarvisningsbild

Re: Traktor foton 254

halvproffs  
#586876 Oie verkar ha reservdelar. Annars kellfri.

Användarvisningsbild

Re: Traktor foton 254

Micke r  
#586881 Kolla med möre maskiner

Användarvisningsbild

Re: Traktor foton 254

Göt  
#586935 Verkar finnas gott om olika former av kompaktlastare som nog är praktiska, verkar som många bönder köper dom faktiskt så allt kanske inte är skrot.

Avatar Fallback

Re: Traktor foton 254

axwell  
#586962
Torsten skrev:Jag köpte en begagnad europard 254 jag är nöjd med traktorn men få inte tag i en generator till den vet någon vart man kan köpa reservdelar till dessa traktorer

Kellfri har på sin hemsida gott om reservdelar, hittade bla laddningsregulator och startmotor till deras 254.

Klicka "reservdelar" och sen i sökrutan.
Kan inte länka, det blir fel artikel som kommer upp i min dator.

Ev. fel på min datormus.

Avatar Fallback

Re: Traktor foton 254

Torsten  
#587058 Tack för tipset ska kolla 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).