Jakt och Fiske

Damm som tappar vatten

9 inlägg 4367 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Damm som tappar vatten

Kalleskog  
#586814 Jag har en damm på ca 2500 m2. På våren är dammen nästan alltid full upp till kanten på slänterna runt dammen men på sommaren tappar dammen ca en meter och det ser mer ut som en håla än som en damm. Finns här någon som har tips på hur jag kan göra för att ha dammen fylld året runt. Fundera på att gräva en rejäl djuphåla på 4-5 meter för att det eventuellt ska trycka upp mer vatten då. Dammen har inget tillflöde utan försörjs av grundvattentryck.



   TS
Avatar Fallback

Re: Damm som tappar vatten

jannee  
#586822 Verkar som det i stället är ytvatten som fyller din damm, men som även tömmer den.
Fördjupa får du säkert mer kvar men tro inte att du sommartid kommer att ha högre vattenstånd än vad du idag har.

Avatar Fallback

Re: Damm som tappar vatten

Kalleskog  
#586855 När vi grävde dammen så började det sippra fram vatten i marken när vi kommit ner ca 2 meter så jag har hela tiden trott att det är grundvatten. Vad innebär ytvatten egentligen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Damm som tappar vatten

jannee  
#586875 Går du med en slagruta kan du känna var en vattenåder går. Djupet på var ådern går kan variera från någon meter till ett tiotal meter. Normalt sett producerar denna åder en viss mängd vatten hela tiden - grundvatten.
Ytvatten är det vatten som är synligt i form av sjöar, vattendrag och hav. Grundvatten är det vatten som tränger DJUPT ned i marken och fyller hålrummen i jord.
När du borrar en brunn sätts alltid ett foder ned en bit in i berget för att undvika få med ytvatten.
Grundvatten är i princip renat ytvatten (i.o.m. att det trängt långt ned) och går bra att dricka.

Användarvisningsbild

Re: Damm som tappar vatten

Sne4  
#586928 Grundvattennivån kan ju även skilja 1m över säsongen.

En djuphåla är dock inte fel. Där kan du sedan placera utloppet från luftpumpen(om du vill ha kräftor t.ex) så att det blir bra cirkulation på vattnet.

Har du tät lerjord kan det dock mycket väl vara ytvatten. Är marken mer genomsläpplig morän så kan ytvatten och grundvattennivån vara i princip densamma. -hur ser det ut i närliggande grävda brunnar?

Du vill ju inte "dra ut proppen" så att säga.

Avatar Fallback

Re: Damm som tappar vatten

Kalleskog  
#586977 Det är inte någon tät lerjord i marken. Innan jag grävde dammen så grävde jag två provhål på ca 2,5 meter, efter ett dygn var provhålen fulla med vatten upp till marknivå så det kändes som att det var mycket vatten i marken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Damm som tappar vatten

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587004
Kalleskog skrev:Det är inte någon tät lerjord i marken. Innan jag grävde dammen så grävde jag två provhål på ca 2,5 meter, efter ett dygn var provhålen fulla med vatten upp till marknivå så det kändes som att det var mycket vatten i marken.

Har du verkligen ingen lerjord? Det brukar ju vara den som håller grundvattennivån nere och orsakar grundvattentryck som gör att grundvattnet kan tränga upp till markytan om man gräver ett hål eller en brunn genom lerjorden. Om man inte har lerjord så brukar nivån i brunnen hamna på samma nivå som grundvattnet.

Avatar Fallback

Re: Damm som tappar vatten

jannee  
#587006 En fågelfantast i min socken grävde på 80 talet en damm. han skull ha gäss men även andra simfåglar där. Den dammen fungerade säkert bra, var säkert ett vattendjup på 2 meter.
För något år sedan passerade jag ovannämnda damm, totalt snustorr.
Brandvärnet i min kommun ordnade på 60 talet med branddammar lite varstans runt i kommunen, även så i vår by. Den grävdes i en sankmark (vintertid åkte vi skridskor där), idag är den dammen helt snustorr förutom en kort tid sen vinter tidig vår.
Man hör nästan dagligen talas om att grävda brunnar sinat, brunnar som aldrig tidigare sinat.
M.a.o. kanske grundvattnet/ytvattennivån sänkts med åren.

Användarvisningsbild

Re: Damm som tappar vatten

Sne4  
#587042 Låter som det gott kan vara grundvattennivån. Då lär en djuphåla inte förbättra tillrinningen.

-vad har du att gräva med?

Lite OT. På en del ställen av clloradoflodens sträckning leder de av en del av vattnet till bassänger. I dem så infiltreras sedan vattnet ner för att fylla på grundvattnet som har sjunkit pga överanvändning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).