Avverkning (slutavverkning)

Mer barkborre

242 inlägg 55294 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Bammen  
#582881 Där ser man... Förhoppningsvis blir det nåt riktigt bra i slutänden och om 5 år sitter du där och är glad över förändringarna!

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Avslutat-02  
#582882 Ja man kan ju alltid hoppas.
Men som det är nu så är det ohållbart tyvärr....

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Niklas persson  
#584545 Fick ta ner ca 40 träd till. Trodde det var över men det gäller och kolla ofta, det går fort när dom sprider sig!

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

jannee  
#584578 Plocka ned barkborreträd är rena dumheten. OK du kan få in någon krona men???
Plocka i stället ned de träd som ljust nu blivit angripna men fortfarande är "friska", det är där borren finns om de inte redan grävt ned sig.
Själv plockade jag i fjol ned ALLA borreträd men även alla de som såg lite ledsna ut, blev till slut nästan 1500 fub men å andra sidan har jag i år knappt haft några borrarträd, ja förutom ca 20 fub.
Grannen däremot tog i fjol endast de avbarrade träden, i dag har han minst tre gånger mer än vad han hade i fjol - och nästa år tar det nog resten av den mogna skogen :mrgreen:
Ni MÅSTE avverka i förebyggande syfte, bättre gråta en gång än gråta för evigt. :!:
PS jag har dessutom avverkat ca 300 fub som såg lite ledsna ut - förebyggande syfte.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Niklas persson  
#584589 Ööh, men det är ju just det jag gjort, alla utom kanske 5 träd hade all bark kvar, har tagit alla som jag varit minsta tveksam på. Hoppas det avtar!

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Erre  
#586797 ☹️.
Får en känsla av att man har missat lite.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Tralsmo  
#586804 Det gäller å va snabb. Jo ja vet, sticker ut hakan ordentligt. De ä lättare sagt än gjort.
Samtidigt ska det hämtas snabbt. Hakan ändå längre ut.

Genom åren har ja faktiskt lyckats bra me de. Tur ?

55fub borreträd 2018. 60fub nu för 2 månader sen. Detta på ca 400ha.
Ä ja inte missbelåten mä.
Verkar inte som det är mycket mer än så.

I höstas va ja sen. I år va ja tidig me observationer.
Nån har skrivit att sök å plock inte ger effekt. Håller ja inte me om men det gäller å va på alert.

Grannar har ju ochså betydelse. Söder om mej ser det inte bra ut. Nästan alla ett steg efter.
Tur för mej att det är bara Gudrunföryngring i söder på in mark.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Erre  
#586807 Jo visst gäller det att vara snabb.
Jag gör vad jag kan efter mina förutsättningar.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Tralsmo  
#586810
Erre skrev:Jo visst gäller det att vara snabb.
Jag gör vad jag kan efter mina förutsättningar.



Möjligt , kan va att förutsättningar inte finns men ska man komma te rätta me problemet så hjälper inte det. Bara att göra det som ger resultat.
Ja kan ha fel, eller tur me de ja gör. Hur som helst så tycker ja att det funkar med sök å plock.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Erre  
#586812 Ska vi komma någonstans så är det nog storskaligt med fällor som gäller.
Å då inte bara där en del vill. Utan överallt.

Har nog i år fått ihop kanske 40 fub.
230 hektar.
Hänger nog mer på var man är i landet än storleken på marken.
Så helt värdelösa är vi inte. :wink:

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Tralsmo  
#586816 När det gäller storskaligt ä ja ganska pessimistisk.
Fällor i all ära, du har rätt då bör alla köra me de. Här vet ja ingen som ens funderat på att använda fällor. Själv har ja så lite borre så sök o plock e de bästa som ja ser det, å de ha funkat för mej men det gäller å va snabb.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Erre  
#586817 För dom nere i Torsås regionen är nog sök och plock inget alternativ.
Där går det mest åt, gammal som ungskog.
Man kan inte begära mer än att folk gör vad dom kan efter sina förutsättningar.

Har man lite granbarkborre så funkar nog sök och plock.
Förutsatt att lastbilssidan hänger med.
För det är inte mycket lönt att hugga fort och köra ut till avlägg om det sen ska ligga där länge.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Tralsmo  
#586821 Jo det va väl ochså de ja menade i mina inlägg, hämtas det inte så hjälper det inte.

Hos mig ( å runtomkring) ä ungskog inte drabbad. Det ä nästan utan undantag 90-100 årig granskog. Med röta i ett eller flera angripna träd på varje ställe.

Ska fällor funka så måste det va stora angrepp å alla berörda va me på de.
Här kan man bara glömma det.

Detta ä min uppfattning, det stämmer kanske inte överallt.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Erre  
#586826 Då är jag med.
Lät först som om du var dryg å menade att alla med barkborreskador var lata å inte var ute i tid. :wink:

Barkborrar i överhållen skog är nog inget ovanligt.
Där har ju träden redan en nedsättning.

Ja fällor ska nog till överallt om det ska funka. Hoppas det är något som satsas på nästa år.
Allra helst för dom i hårt drabbade områden.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Tralsmo  
#586828 Nä, verkligen inte.

Dom allra flesta gör nog va dom kan å tror ä rätt.
Ja skriver bara va ja tycker å tror funka här runtomkring mej

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).