Gallring

Vilken riktning fällar ni vid gallring?

18 inlägg 7502 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken riktning fällar ni vid gallring?

pgm  
#586593 Ni som skotar med traktor med vagn och kran: Fäller ni träden över eller bort från vägen vid gallring?

Om man fäller över vägen, måste man köra över det för att få tag med kranen. Eller har ni lång kran och röntgensyn så att ni klarar å få tag på virket bakom vagnen?
Om man fäller bort från vägen kan man behöva vinscha.

Vad är eras erfarenheter?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586595 Är det gallring så fälls det mot vägen. Efter fällning och upparbetning så kommer den viktiga brosslingen så virket hamnar i vettiga högar. Målet är att alltid ha en ren väg att köra på.

Användarvisningsbild

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

pgm  
#586624 Jag hoppas någon har tricks för att utnyttja kranen bättre och släppa mycket brossling.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

halvproffs  
#586634
pgm skrev:Jag hoppas någon har tricks för att utnyttja kranen bättre och släppa mycket brossling.

Montera en stegmatare i kranen.

Avatar Fallback

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586638 Första steget i en bra brossling är att lägga trädet där det behöver flyttas minst. Jobbar man med många högar samtidigt och har bra underlag vid kvistning så antingen väger man stammen dit den ska och kapar när man är nära högarna. Brosslingen är viktig även för att man inte ska risa ner virket men även för att spara massor med tid vid skotningen. När man var ung och oerfaren så vildfällde man, kvistade och kapade så det till sist låg virke överallt blandat med ris. Skotningen efter sådan huggning är en mardröm, den sparade tiden vid huggning stod inte i proportion till den ökade vid skotning.

Det finns en hel del bra informationsmaterial om manuellhuggning och dess planering. En skrift gavs ut i samarbete med Husqvarna någon gång på 80-talet och på 90-talet kom det en bra skrift om gallring med små maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

svampbob  
#586656 Var en en får nog göra sina egna misstag och skaffa sig sina egna erfarenheter och tekniker som funkar bäst.

Det viktigaste för mig är att inte behöva flytta rotstocken mer än att ev vrida till den. Skotar man själv så får man ju direkt återkoppling där av sig själv.
Jag har inte hunnit bli någon mästare på att köra skördaren så jag blir ofta förbannad över hur virket ligger när jag sitter i skotaren :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

TMskog  
#586678 Det busholle skriver stämmer. Fällningen är första steget i virkestransporten, med bra planering och god teknik behöver man inte slita så mycket. Se till att utnyttja knäcksågning också, man kan även ha flera bitar efter varandra.

Användarvisningsbild

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

Skogsfix  
#586693 Skaffa en liten skotare typ alstor, kranman eller kinetic då behöver man inte brossla mycket. Kan lätt köra fram till varje hög och ha tätt mellan körvägar sparar tid och kraft [emoji16]

Användarvisningsbild

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

pgm  
#586709 Jag är ny skogägare och försöker ta reda på metoder som används. När jag har fått inblick i hur folk med erfarenhet arbetar är planen att köpa maskiner som passar den metoden jag känner passar för mig.
Just nu känns det som en traktormonterad kran - den längsta/stärkaste jag hittar - en timmervagn med rammstyrning och drivning samt en vagnmonterad hypro är vägen att gå.
Traktormonterad kran för att kunde använda kranen utan vagn. Vagnmonterad hypro för att kunde vrida aggregatet mer utan att trädet tar i traktorn, t.ex. ta träd som ligger längsmed traktorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586715 Hur många tusen kubik ska du hugga om året?

Användarvisningsbild

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586718 När jag förra årtusendet gjorde vapenfritjänst på skogsvårdsstyrelsen (hette det då) hade vi huggarutbildning där predikades att man helst inte skulle flytta stocken längre än sin egen längd ...

Avatar Fallback

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586721 Jag har två böcker som jag rekommenderar.

Drivningsteknik - Manuell fällning för lättare brossling och skotning
Virkestransport med jordbrukstraktorn - Handlar främst om att gallra för att lasta med vajerkran

Avatar Fallback

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586780 Om det blåser hitåt brukar jag fälla ditåt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

pgm  
#587052 Skogbruksplanen planerar för att hugga 6000m3 dom nästa 10 åren. Jag tror delar av planen er skrivit på skoj. T.ex. planerar dom kalhygge av granar planterade för 30 år sen, som bolaget tror är 120år. Jag tror 3000m3 är mer realistisk.

Tackar för tips om böcker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken riktning fällar ni vid gallring?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587066 Ska du hugga 300m3 om året i medeltal så förutsätter jag att större delen är slutavverkning och den lejer du av ekonomiska skäl bort. kvarstår gör då kanske 100m3 gallring och den volymen motiverar inte resurser i den skalan du skissar på ovan.
Ska man vara realistisk så finns det få skäl att köpa egna maskiner i proffs eller semiproffsklassen, några av dem kan vara enormt maskinintresse, tankar om att köra borta, mycket stora fastigheter som utgör ens enda sysselsättning eller stora mängder pengar som man inte vet var man ska göra av. Men att som ny skogsägare köpa maskiner för att man ska spara pengar är orealistiskt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).