Skogsmiljö och Trädlära

Björkdoft skrämmer borrarna

29 inlägg 9301 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Björkdoft skrämmer borrarna

Fredrik Reuter  
#576870 SLU verkar inte ha igång någon forskning på björkdoft men Mittuniversitetet kan ha tagit upp stafettpinnen då de just nu forskar på det faktum att björkdoft verkar skrämma bort granbarkborrar.

Sveriges radio har intervjuat Matilda Lindmark som håller i försöken: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7257844

Användarvisningsbild

Re: Björkdoft skrämmer borrarna

Fredrik Reuter  
#576871 Och här kan du läsa om forskningen på universitetets sajt: https://www.miun.se/kontakt/press/nyhet ... arkborren/

Användarvisningsbild

Re: Björkdoft skrämmer borrarna

JensSkoog  
#576884
Fredrik Reuter skrev:SLU verkar inte ha igång någon forskning på björkdoft men Mittuniversitetet kan ha tagit upp stafettpinnen då de just nu forskar på det faktum att björkdoft verkar skrämma bort granbarkborrar.

Sveriges radio har intervjuat Matilda Lindmark som håller i försöken: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7257844

Det där är ju mycket intressant. Får mig till att undra om man
skulle spara mer björk i luckorna och i hyggeskanten.
Röjer ju gärna bort så mycket som möjligt av småbjörken, eftersom jag vet att
den inte blir till något annat än problem om några år :?:
Skulle varit intressant om någon har "ovetskapliga" obsersavationer som
säger något om saken av typ: "Hm, mitt blandbestånd av gran och lite björk har
inte haft visit av borrerna - jag undras?"

Användarvisningsbild

Re: Björkdoft skrämmer borrarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586690 Gick i skogen och letade barkborrar idag. Hittade bl.a. 5 angripna träd i en flock, som alla stod nära björkar. Dessa granar kunde gärna ha vuxit i 15-20 år till. :((

Slutsats: Att lämna kvar björkar, hjälper inte mot granbarkborre, oavsett vad diverse muppar försöker få oss att tro.
1568399511_20190913_183507.jpg

Avatar Fallback

Re: Björkdoft skrämmer borrarna

Hema  
#586766 Om nu inte björkarna motverkade en utökning..

Användarvisningsbild

Re: Björkdoft skrämmer borrarna

JensSkoog  
#586767
Hema skrev:Om nu inte björkarna motverkade en utökning..

Och det kan ju möjligens bli annorlunda om det fanns en
underväxt av björksly och småbjörk med mycket kvist och
blad mellan granerna???

Din skog är ju förebilledlig "civiliserad" och röjd, @Niking :-bd

Användarvisningsbild

Re: Björkdoft skrämmer borrarna

Fredrik Reuter  
#586775 Är du säker att det är barkborre Niking? Det kan inte vara att de dött av torkstress?

Avatar Fallback

Re: Björkdoft skrämmer borrarna

jannee  
#586785 Jag "försöker" tänka logiskt.
Gran blandat med björk.
Björken "hjälper" granen med att hitta fukt, björken har ett djupare rotsystem.
Vid vattenbrist tappar björken löven, ger i.o.m.d. granen mer möjlighet att finna vätska och överleva.
Orsaken till stora granbarkborreangrepp beror på fjolårets extrema torka, som lök på laxen fick vi väldigt tort även i år och de då redan nedsatta äldre granarna klarar inte av alla angrepp från granbarkborren.
Inbillar mig dessutom att det är de bestånd med ren barrskog som drabbats hårdast, och då inte minst s.k. tallmark.
Har även en fastighet med äldre blandskog och där har jag ej ännu haft några angrepp att tala om.

Användarvisningsbild

Re: Björkdoft skrämmer borrarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586794
Fredrik Reuter skrev:Är du säker att det är barkborre Niking? Det kan inte vara att de dött av torkstress?


Det var tydliga gångar, där barken hade släppt. Kan ta närbilder på stammarns nästa gång.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Björkdoft skrämmer borrarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586795
JensSkoog skrev:
Hema skrev:Om nu inte björkarna motverkade en utökning..

Och det kan ju möjligens bli annorlunda om det fanns en
underväxt av björksly och småbjörk med mycket kvist och
blad mellan granerna???

Din skog är ju förebilledlig "civiliserad" och röjd, Niking :-bd


Tack! Jo, jag vill ju hålla naturmupparna på behörigt avstånd...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Björkdoft skrämmer borrarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587206
Fredrik Reuter skrev:Är du säker att det är barkborre Niking? Det kan inte vara att de dött av torkstress?


Bifogar lite närbilder, så får ni bedöma själva.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Björkdoft skrämmer borrarna

jannee  
#587207 Niking har utan tvivel rätt att barkborren är sista spiken i kistan.
Jag kan bara gå efter vad jag upplevt.
Torr mark med tät äldre granskog är för mig det som mest drabbats. men även något glesare men äldre granskog har även den drabbats.
Men EJ äldre granskog på fuktig mark (rörligt markvatten).
Toppen på en kulle = angripna och döda träd, längre ned på slänten även dessa träd angripna men fortfarande friska
"Tror" att torkan är den stora boven, träden får ej tillräckligt med vatten för att bilda kåda som kan motverka barkborrens angrepp.
Här i sydöstra delen av Sverige har vi fått än mer försommar men även sommartorka mot vad vi tidigare upplevt.

Användarvisningsbild

Re: Björkdoft skrämmer borrarna

JerryH  
#587210 Det är ju onekligen borrar, men frågan är ju vad som kom först: döden eller borrarna...

Har själv tagit ned ett par träd i sommar som dött av andra orsaker men där borrarna hittat träden efter de dött. Markerade tex ett träd jag hittade när jag var ute o flög och dagen efter, ev 2 dagar senare, när det var dags att köra upp och ta bort det så var där nya färska hål och borrmjöl på plastbandet jag markerade trädet med. Och då var där inte ett barr kvar på trädet när jag markerade det.

Användarvisningsbild

Re: Björkdoft skrämmer borrarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587229 Jag tror definitivt på att barkborrar dödade dessa 5 granar, som självfallet var torkstressade under fjolåret. Bl.a. hade jag angrepp i fjol, ca 100 meter bort.

Det som dock är lite förbryllande är dels att det står en del björk + någon ek där, samt att dessa angripna träd är relativt klena, jämfört med de träd som annars angrips av granbarkborren.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).