Skogsekonomi

Bondelån med skyhög ränta

17 inlägg 10542 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bondelån med skyhög ränta

Torbjörn Johnsen  
#586643 Jag blev idag uppmärksammad på ett utskick som gjorts av något som heter "Bondelånet". Det låg tydligen som en bilaga i en fredagens ATL, i ett kuvert med texten "Sista chansen". I kuvertet fanns en liten folder med snygga djurbilder och budskapet "Få hjälp i tid". Låna mellan 25 000 - 500 000. Amorteringsfritt första tre månaderna osv...

Nu lever vi ju i en fri värld och det står ju företag fritt att försöka sälja dåliga lösningar men det jag hänger upp mig på är att erbjudandet är vilseledande och inte innehåller det som jag trodde var minimikrav vid låneerbjudanden. Nämligen hur stor den effektiva räntan faktiskt är. I det här utskicket fanns ingen sådan information någonstans.

Om man däremot utgår från deras räkneexempel om att 100 000 lånade kronor "bara" kostar 680 kr per månad att låna under två års tid så blir räntan över 8% vilket i dagens ränteläge måste betraktas som en ockerränta. Speciellt som de dessutom kräver borgen.

Jag sökte lite på nätet efter bolaget bakom "Bondelånet", Uppland Kredit, och hittade då en artikel i ATL(!) från 26 april där de skriver att Uppland kredit tar ut 15% ränta.

Så vitt jag kan se har inte Uppland Kredit någon koppling till lantbruksbranschen utan det är en finansiell företagsgrupp som lånar in och lånar ut pengar.

Vet någon vad som gäller för redovisning av faktisk ränta? Är inte det ett lagkrav idag? Och är det lämpligt att bondeägda tidningar understödja den här typen av verksamhet?


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 13 sep 2019, 13:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Bondelån med skyhög ränta

Torbjörn Johnsen  
#586644 Bondelånet skriver ju faktiskt att "snittkostnaden bara" är 680 kr/månad för ett tvåårigt lån. Det betyder väl egentligen att räntan är dubbelt så hög som jag skrev i förra inlägget eftersom man får räkna den på halva lånebeloppet:

680 x 12 = 8 160 kr/år.
8160 kr/50 000 kr= 16,32% effektiv ränta

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bondelån med skyhög ränta

rokon  
#586645 De kanske har tänkt som så, genom att kalla det bondelån, så vänder de sig ej till privatpersoner utan till näringsidkare och de är väl oskyddade som konsumenter?

Användarvisningsbild

Re: Bondelån med skyhög ränta

Torbjörn Johnsen  
#586646 Fast i juridisk mening är väl enskild firma och privatperson samma sak? Ganska få bönder som har AB...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bondelån med skyhög ränta

Göt  
#586648 Nja det är ju dom har slingrat sig telefonförsäljarna som har lurat på gamlingar dyra telefonabonnemang, har dom skog är dom egenföretagare och då gäller inte ångerrätten, eller det var i alla fall så då, dom här luringarna har säkert hittat på något kryphål, för att lura människor. :-b

Användarvisningsbild

Re: Bondelån med skyhög ränta

svampbob  
#586652
Torbjörn Johnsen skrev:Bondelånet skriver ju faktiskt att "snittkostnaden bara" är 680 kr/månad för ett tvåårigt lån. Det betyder väl egentligen att räntan är dubbelt så hög som jag skrev i förra inlägget eftersom man får räkna den på halva lånebeloppet:

680 x 12 = 8 160 kr/år.
8160 kr/50 000 kr= 16,32% effektiv ränta


Nej varför ska du räkna på halva beloppet? det är 100 000 under två år till 16 320 kr totalt i ränta.

Avatar Fallback

Re: Bondelån med skyhög ränta

Hema  
#586668 Skulle vara lite intressant o höra ATLs tanke med att de gick med på sådant här.

Användarvisningsbild

Re: Bondelån med skyhög ränta

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586687 Tittar man på deras hemsida så ligger räntan på 14,95% i alla fall om man kollar på den fina texten under exempelräkning...
Verkar ju vara långt ifrån billigt i alla fall...

https://bondelanet.se/

Avatar Fallback

Re: Bondelån med skyhög ränta

Bosse1  
#586695 "För godkänd ansökan krävs endast borgen" Skriv bara på, här är pennan 🤗 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bondelån med skyhög ränta

Torbjörn Johnsen  
#586696 Behövs det ens penna? Kanske räcker med bank ID?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bondelån med skyhög ränta

Bosse1  
#586700
Torbjörn Johnsen skrev:Behövs det ens penna? Kanske räcker med bank ID?


Ännu enklare :-bd Men var beredd att slanta upp.

Avatar Fallback

Re: Bondelån med skyhög ränta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586722 Man skall skriva ut effektiv ränta, som inkluderar avgifter med mera. Konsumentkreditlagen.

Avatar Fallback

Re: Bondelån med skyhög ränta

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586733 Är man näringsidkare får du inget skydd mot dåliga avtal/ affärsuppgörelser enligt konsumentkreditlagstifningen

Användarvisningsbild

Re: Bondelån med skyhög ränta

Göt  
#586776 är väl ungefär som dom här lånen dom gör reklam för på tv samla dina kredidkortskulder. är också skitdyra lån. Nä låna på banken,

Avatar Fallback

Re: Bondelån med skyhög ränta

leifa.k  
#671469 Det är väl lika med alla usla lånavtal om man är fackligt ansluten tex. Billån, och sedan så finns det lån gu vet vad till skyhög ränta för att man är ansluten till någonting.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).