Avverkning (slutavverkning)

Skador efter skördare

20 inlägg 9280 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skador efter skördare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58656 Tack för alla bra svar och goda råd. Som tur är har jag en gripskopa till min kran så jag kan "laga ihop" det mesta hyfsat på egen hand tror jag. En fördel i det hela är ju trots allt att jag på några ställen, så kommer jag nu lättare fram med min fyrhjuling :wink:

Det jag tycker man borde göra före en avverkning är att diskutera med markägaren, framförallt när man är en mindre sådan och inte sitter på stora resurser, om vad som ska ske och vad som kan hända. För egen del så hade jag gärna använt väntetiden från kontrakt itll avverkning (+1 år) till att bygga broar över de marker där det är blött. Bara jag vetat vad som väntat, jag hade ingen bild av vilken påverkan en stor skogsmaskin har . Likaså hade jag accepterat ett lägre netto om de kört i vintras när det fanns massor med snö och genomfruset, alternativt väntat till i sensommaren nätr det torkat upp mer kanske.

Hursomhelst, efter att ha läst alla svaren så är tror jag att det här med avverkning behöver utvecklas i dialogen mellan markägare och köpare. Som exempel, nu ska jag renovera mitt badrum (tack för ROT), efter anbud och avtal så börjar jobbet med att alla inblandade, säljare, hantverkare för de olika rollerna (el, VVS etc) kommer hem till oss en halvtimme och går igenom vad som ska göras tillsammans med oss (jobbet är inte stort, badrummet är på 3 kvm). Det känns väldigt bra.

Så kanske man kunde göra när det gäller alla sorters avverkningsuppdrag också. Köparen och en representant för entreprenören träffas på skiftet och går igenom vad som ska göras och vad som kan hända. Då skulle jag dessutom få en chans att välja hur jag vill prioritera netto i relation till annat, som körskador. Alla vi mindre skogsägare är ju inte lika, vi har skogen av en massa olika skäl och därför prioriterar vi säkert olika också.

Skulle det här fungera eller är det orealistiska drömmar bara?
Senast redigerad av Uvskogen ons 13 maj 2009, 19:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skador efter skördare

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58680 vi försöker alltid ta kontakt med markägaren helst en dag i förväg att vi är på väg så kan markägaren komma ut o träffa oss som ska genomföra avverknigen o har då markägaren frågor o synunkter på hur det ska utföras så är det ett bra tillfälle o ventilera.. det funkar om man bor på fastigheten annas är det ju värre.

Avatar Fallback

Re: Skador efter skördare

IT-SKOGVAKTARN  
#58692 Ett normalt förfarande brukar vara så att det företag som köpt avverkningsrätten och givit direktiv att starta avverkningen lagar och återställer ev skador. Virkesköparna är väldigt noga med att ha ett gott ryckte i bygden. Det virkesköpande bolag som inte lagar efter sig få ganska snart problem att handla virke.

Sedan är det ju så att den som hållit i ratten (eller spaken) alltid har ansvar för maskinen, men den diskussionen ska inte skogsägaren ta med maskinföraren.

Så fungerade det i alla fall på min tid som virkesköpare.

Användarvisningsbild

Re: Skador efter skördare

Thunborg  
#60456 I nutid :wink: tar vi ( maskinförare ) alltid kontakt med markägaren för att diskutera avverkningen. Virkesköparen litar på att vi sköter kontakten och arbetet som ska utföras, maskinförarna har ju löpande kontakt med skogvaktarn.

Användarvisningsbild

Re: Skador efter skördare

Pidden  
#60743 Jag tycker att mycket av ansvaret ligger hos inköparen! Är han något sånär insatt i avverkningen och maskiner så borde han veta att det finns risk att det blir körskador på blöta partier!

Detta borde stå på avverkningsdirektiven! (Till exempel : Blötområde i norr,Ta så mycket ni kan, Risa väl). Eller så bör man ha ett kortare möte med inköpare/planerare,avverkningslag och markägare så man kna komma fram till den bästa lösningen.

Har du precis börjat köra SA eftersom du är novis eller du har kört gallring också??


Hoppas du får ordning på dina problem io framtiden och lägg inte allt ansvar på dig själv!



Lycka till!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).