Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584008 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586326 läs det här om kolning 1945 ..http://runeberg.org/tektid/1944/1069.html .. jag äger faktiskt en av de två sista masugnarna (och hela fabriksområdet) som gjorde järn med träkol, den las ner 1963 .... här en film om sista skiftet ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#586327
ulf 1 skrev:jag förstår att historia inte är dit starkaste ämne lars .. men det faktum att det aldrig i sveriges historia kolats så mycket träkol som mitten på 40 talet gör att det aldrig behövts så många kolmilor som då, så alla kolmilor som skogsindustrin herdrat med flaggspel är helt jävla ointressanta ..

Nej, inte heller ditt vad det verkar.
Hur tror du man producerar träkol idag till alla som har en grill med träkol? När såg du senast en aktiv kolmila?
Huvuddelen av den träkol som producerades under kriget producerades inte i kolmilor utan i kolugnar.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#586339 Skogens Kol i Kilafors har då definitivt inte några kolmilor, de har kolugnar. Visst finns det de som gör kolmilor, men det är främst hembygdsföreningar och några få privata som gör det för nöjes skull. 🙂 I mina trakter gör bygdegårdsföreningen årligen en kolmila. Det brukar bli mellan 125-150 rejäla papperssäckar med grillkol. 🌲

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#586359 Du måste förstå att det är stora skillnader mellan t ex Bergslagen och Götaland. Det har alltid gått åt mängder av träkol där det funnits Järnframställning och smide i större skala. I Götaland var kolningen av betydligt mindre betydelse. Istället så bröts mycket torv för bränsle och jordförbättring. ibland får man intrycket att du hela tiden utgår ifrån din hembygd och sedan generaliserar över hela Sverige vad du upplever som problem.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586410 ja man blir lite trött på alla "vänliga" tillrättavisningar, men ni snillen får spekulera medan jag håller mig kvar i verkligheten ... som mest hade vi drygt 100 kolugnar i sverige, de var mycket dyra att bygga så de tiotusentals människor som kolade i milor var de som drog det tunga lasset givetvis, även under andra världskriget .. och träkol fraktar du inte några längre sträckor, om du ska behålla kvaliteten, några kilometer max .. jag har ju smedja så jag vet ganska mycket om kolning och kol, jag samlar stybb till grunden när milan här hemma är utriven och sen små fina träkolsbitar till den övre delen av härden .. det går jättebra att bara använda träkol, när man smider.. du frågar några saker lars ... "Hur tror du man producerar träkol idag till alla som har en grill med träkol? När såg du senast en aktiv kolmila? Huvuddelen av den träkol som producerades under kriget producerades inte i kolmilor utan i kolugnar." .. jag tror jag svarat på det mesta, och jag har ju just nu en färdig kolmila 300 meter från min brädgård ... men träkol som vi har i våra grillar kommer till 99% från polen, se där vad vår hjärndöda skogsindustri missat .. men vi är några som lämnat svenskt skogsbruk för länge sedan, och det borde fler göra, för dom bara gör oss dumma i huvet ... när det gäller träkolstillverkning i sverige har ni siffrorna här nedanför ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#586415 Verkligheten var nog lite annorlunda än du tror,Ulf! Kolmilorna låg i regel långt ute i skogen och häromkring mina trakter gällde det att köra den till någon järnvägsstation som hade en kolbrygga. Hos mig var det endera Vallsta eller Simeå. Bara från min by Iste är det 9 km till Vallsta och 4 km rakt över Orsjön (Ljusnan) till Simeå. Och då kunde det vara dryga milen bara fram till Iste ..... Du skulle nog prenumerera på Skogshistoriska Tidender så skulle du nog inte behöva hitta på så många av dina "sanningar" 😉

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586419 jag hoppas alltid på människor och att dom ska kunna tänka själva, det är en dröm jag har att ni ska förstå vad jag pratar om utan att jag ska behöva tala med er som små barn ... men då tar vi den sista svängen med kolningen .. ja det går att packa kol så den kan fraktas långt, varje år kommer det tusentals ton med grill kål från SYDAFRIKA så visst fan kan kol färdas långa vägar, vad svensk skogsindustri och våra politiker gör vet jag inte, men inte fan är dom särskilt handlingskraftiga i sitt koldioxidminsjkande .. sen var det sättet att frakta kol på 40 talet och bakåt i tiden huuuur kan det ha gjorts, luftbalong, flygplan, bil, postnord eller vad tror ni, jag satsar på kolryss över stock och sten och efter två mil var hälften söndersmulat, så man tänkte till lite om man ville tjäna några pengar till familjen .. ni ska vara jävligt glada att ni inte levde på den här tiden för då vet jag inte hur ni skulle överlevt ... i fornminnesregistret (FMIS) finns 50 000 kolningsrelaterade lämningar plus ytterligare 25 000 kolarkojor och annat som har med kolning att göra, ställ det mot 100 kolugnar så förstår ni lite vad jag pratar om .. för att tillverka järn, var halva kostnaden träkol så länge som detta användes .. men nu ställer jag en fråga .. varför i helvete köper vi grillkol från andra sidan jordklotet, vad fan är det för fel på oss .. en sista sak om kol, om man ska göra järn med träkol måste man ha träkol från barrträd, tror det har med svavelhalten att göra .. https://www.atl.nu/skog/svensk-skog-ratas-for-grillkol/

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Bax  
#586420
ulf 1 skrev:jag hoppas alltid på människor och att dom ska kunna tänka själva, det är en dröm jag har att ni ska förstå vad jag pratar om utan att jag ska behöva tala med er som små barn...


Det är en liknande förhoppning vi har 🙏 🤗

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#586423 De som körde kol långa vägar såg till att inte blanda storkol med småkol. Sen fanns de som gillrade kolen med rep i kolryssen för att det inte skulle falla ihop. Man fick betalt för mängd när man sålde kolet vid järnväg. 🌲

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586424 i mången (norra hällefors) dit finnarna kom på 1610 talet så hörde torpen till hällefors silververk, men de hade ett par kilometer närmare till gravendal och trots hot om både fängelse och dryga böter sålde de sin träkol till denna hytta ... just för de två kilometrarna .. den mesta tiden av en milas jobb gick till just leveransen av kolet, faktiskt mer tid än att hugga timret till den .. här lite siffror ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586500 årets mila blev en liggtimmer mila och den är nu klar att rivas ut, det tar 10 dar sen kolningen är avslutad att kyla ner den, man tar bort stybben och lägger jordblandad sand på riset och sen vattnar man till det slutar torka .. jag tog den här bilden för en timme sen, men fan vet om allt blev kolat i år, (vi i denna generation är ganska mycket sämre på det här) ... det blir spännande när det rivs i helgen .. hoppas det gick, bra då vi behöver träkol till smedjan .. ja jag äger smedjan också, vi brukar ha kurser där ibland .. jag börjar bli riktigt bra på att smida spik .. men mest är det bara roligt att kunna hjälpa människor med att se hur deras förfäder levde .. det gör att man får mer respekt för dom .. vi har alldeles för lätt att avfärda tidigare generationer som lite efterblivna, när det egentligen är denna generation som är de största nötterna som levat på jorden .. ingen annan generation har varit i närheten av att förstöra den ... så .. lite ödmjukhet kanske skulle vara på plats ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#586508
ulf 1 skrev:men mest är det bara roligt att kunna hjälpa människor med att se hur deras förfäder levde .. det gör att man får mer respekt för dom .. vi har alldeles för lätt att avfärda tidigare generationer som lite efterblivna, när det egentligen är denna generation som är de största nötterna som levat på jorden .. ingen annan generation har varit i närheten av att förstöra den ... så .. lite ödmjukhet kanske skulle vara på plats ..

Håller med att dom var klokare förr, tex vargen såg dom till att göra sej av med :-bd
Nu finns det ju fortfarande ganska många vettiga personer som oxå skulle vilja slippa vargen,
men det är nötterna som bestämmer och tycker att vi ska ha sånt otyg runt knutarna.
Så all heder till alla kloka människor från förr, och dom som finns idag. :-bd

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586520 ja här finns plats för alla tallen ... en fråga, vad är värst tycker du 500 000 vildsvin eller 500 vargar .. i tjernobyls avspärrade område fans 220 vargar för 35 år sen, efter alla dessa år utan en människa som jagat är det fortfarande 220 vargar, vad var det karl hedin for land och rike runt och sa för 10 år sen .. jo vi skulle ha tiotusen vargar om inte jägarna såg till att hålla efter dom .. men så funkar det inte, det vet alla utom ärthjärnor .. går man in och skjuter de starka i en flock så blir det problem, och de små problem vi har med vargar är alla skapade av korkade jägare .. de stora problemen dom skapar är ju verkligen STORA ... miljarder i förluster för människor som försöker få fram tall på tallmarker, 70 tusen viltolyckor till med död och miljardskador, en halv miljon vildsvin som skapar skador för miljarder .. vad fan har du för problem .. mannen ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Värmlänning  
#586521 Hur mår du egentligen?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#586523 "Vi har alldeles för lätt att avfärda tidigare generationer som efterblivna"
Vilka vi? Du skriver om vad du själv tycker, inte vad vi tycker och så är det med allt du skriver och bara hittar på utan sanning eller fakta.
Här görs det ett antal milor varje år, mest med stående massaved och duktiga är dom så jag och de flesra häromkring köper när producerat kol och ej importerat.
En bekant till mig är narcissist och har aldrig fel och att diskutera med honom är omöjligt och enehanda. Någonting du känner igen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).