ons 11 sep 2019, 20:59#586419
jag hoppas alltid på människor och att dom ska kunna tänka själva, det är en dröm jag har att ni ska förstå vad jag pratar om utan att jag ska behöva tala med er som små barn ... men då tar vi den sista svängen med kolningen .. ja det går att packa kol så den kan fraktas långt, varje år kommer det tusentals ton med grill kål från SYDAFRIKA så visst fan kan kol färdas långa vägar, vad svensk skogsindustri och våra politiker gör vet jag inte, men inte fan är dom särskilt handlingskraftiga i sitt koldioxidminsjkande .. sen var det sättet att frakta kol på 40 talet och bakåt i tiden huuuur kan det ha gjorts, luftbalong, flygplan, bil, postnord eller vad tror ni, jag satsar på kolryss över stock och sten och efter två mil var hälften söndersmulat, så man tänkte till lite om man ville tjäna några pengar till familjen .. ni ska vara jävligt glada att ni inte levde på den här tiden för då vet jag inte hur ni skulle överlevt ... i fornminnesregistret (FMIS) finns 50 000 kolningsrelaterade lämningar plus ytterligare 25 000 kolarkojor och annat som har med kolning att göra, ställ det mot 100 kolugnar så förstår ni lite vad jag pratar om .. för att tillverka järn, var halva kostnaden träkol så länge som detta användes .. men nu ställer jag en fråga .. varför i helvete köper vi grillkol från andra sidan jordklotet, vad fan är det för fel på oss .. en sista sak om kol, om man ska göra järn med träkol måste man ha träkol från barrträd, tror det har med svavelhalten att göra ..
https://www.atl.nu/skog/svensk-skog-ratas-for-grillkol/