Skogsnyheter

Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

38 inlägg 6352 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

Avslutat-02  
#586205 Det är väl bara folk som vill hålla upp en fasad som studsar runt och åker på kryssningar och har en bil yngre än 10 år.

Vanligt folk som inte bryr sig eller som inte ens försöker göra sig råd med detta åker gammalt och slitet, byter när det ej är lönt att laga.

Men mycket av allas pengar försvinner i avgifter och skatter.... Skatter som behövs för att politiker slösar bort alla våra pengar.

Detta kommer då att påverka mångas vardag, även om det kanske inte påverkar oss här på forumet direkt men det kommer bli värre, mycket värre...
Jag fattar inte hur man som politiker står och skriker om att landsbygden ska leva, sedan går man och gör så här.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

Vilsten  
#586213
vinterrojarn skrev:Hvo100 är ej beskattat ännu, ska man kanske säga.
Men du får inte dra av lika mycket på det bränslet som vanlig diesel.
Ytterligare en förlust för oss företagare.

Diselavdraget i jordbruket är väll areal baserat?

Avatar Fallback

Re: Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

Avslutat-02  
#586214
svampbob skrev:Har den här nyheten om de Svenska klimatkämparna kommit ut i Sverige? Man kan inte annat än skratta åt klimat-dårarna.

https://maritimebulletin.net/2019/09/04 ... ated/?via=


Intressant artikel...
Inte nog med att man ansåg att jorden behöver räddas, man ställer till det så att man måste räddas själva.
Av helikopter dessutom som säkert släpper ut en hel massa när den ska flyga runt och rädda dem....

Att is packas så hårt att det fryser fast en båt är rejält.

Men hela detta är ju bara mer och mer sanningen om att klimatet förändras, det är inte "klimat hotet" utan "den oändliga förändringen i klimatet" som fortfarande sker.

Och har nog gjort under många tusen år.

Användarvisningsbild

Re: Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

svampbob  
#586215 https://www.di.se/bil/skattechock-pa-tj ... -stenhart/

Nu blir det även dyrt att åka tjänstebil.

Med alla höjningar av skatter och avgifter så kommer det bli fler och fler i glesbygden som inte kommer att ha råd att jobba. Bidrag blir mer ekonomiskt fördelaktigt.

Avatar Fallback

Re: Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

Avslutat-02  
#586217
Vilsten skrev:
vinterrojarn skrev:Hvo100 är ej beskattat ännu, ska man kanske säga.
Men du får inte dra av lika mycket på det bränslet som vanlig diesel.
Ytterligare en förlust för oss företagare.

Diselavdraget i jordbruket är väll areal baserat?


Tänker vi på samma sak nu?
Är det inte det ekonomiska stöd där man kan ansöka om att få skattebefrielse på bränsle du tänker på?

För jag får då göra avdrag som vanligt för de bränsle jag köper.....

Ett problem med miljöbränslet som är skattebefriat är ju att du inte har någon skatt att dra av..... Det gör en hel del för jordbruket.
https://www.atl.nu/teknik/jag-ar-ganska ... re-pa-hvo/
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 10 sep 2019, 20:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

Avslutat-02  
#586220
svampbob skrev:https://www.di.se/bil/skattechock-pa-tjanstebilar-piskan-viner-stenhart/

Nu blir det även dyrt att åka tjänstebil.

Med alla höjningar av skatter och avgifter så kommer det bli fler och fler i glesbygden som inte kommer att ha råd att jobba. Bidrag blir mer ekonomiskt fördelaktigt.


Synd att man inte kunde läsa mer..
Men 30.000 kr per år är saftigt, och en passat modell är inte törstig.... :-ss
Det här kan bli döden för många.
Tänk en annan som enligt chefen skulle ha en Nissan Navara att åka runt i....som lantbrukssäljare.... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

Arvid0  
#586223
r93 skrev:
Arvid0 skrev:
tallen100 skrev:Nog sväljer väljarna detta, det är som vanligt snart glömt efter lite mummlande vid köksbordet :roll:
Likadant nästa gång... och nästa gång oxå. :x
precis så. vi har det för bra helt enkelt. genomsnittsvillan i umeå kostar väl 3,5 miljoner och det är inga höginkomsttagare som köper dom. vanliga arbetare, sedan ska man ha minst en bil nyare än 2015 års modell och åka på all inklusive någon gång om året. En höjning på 10-15 öre per liter är det ingen som bryr sig om.


Skön inställning! ”Vi har det för bra”
Vilka är vi?
Och hur dåligt ska vi ha det tycker du?
har jag sagt att vi ska ha det dåligt? det jag håller med om är att det blir ett mummel vid köksbordet, kanske något inlägg på ett forum (!) och lite gilla-klick på fejan.

T ex fransmännen brukar hyllas för att de tippar dynga framför kommunhuset och barrikaderar motorvägar men så som jag förstått det slår det (de fall jag läst om) hårdare mot dem = de förlorar mer på det och blir därav mer missnöjda.

kommer du (r93) vidta någon åtgärd mot prishöjningen? Kommer du köra mindre bil? eller kommer du svälja o köra på?

Avatar Fallback

Re: Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

Avslutat-02  
#586225 Är väl mest en fråga om jantelagen och om man inte vågar säga ifrån.

Sitta vid ett bord och murra löser inget.
Ta och gör som fransmännen, men det kanske krävs mer än en traktor ivägen.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

r93  
#586245 Jag står inte å faller med 15 öre mer på soppan, men jag kan inte göra ett skit åt det, jag kan inte åka buss till mitt arbete, cykla skulle ta nästan två timmar, sedan ska ungarna hämtas på dagis med....

Kommunen har dragit in skolskjutsen i höst, sparkrav sägs det, möten pågår, vilket betyder att vi måste köra MER bil för att barnen ska gå i skola.

Tro mig jag hatar att köra bil, men vad gör man? Bilarna är största utgiften vi har i familjen, ska man alltså flytta in till staden? Eller vad tycker de bestämmande?

Det som retar mig mest är att skatten ska in!!! Det är prio ett!!

Allt handlar om att statens utgifter har skenat, kommunernas utgifter har skenat... och pengar måste in.

När jag var liten bodde jag i samma hus som nu, på sommarlovet så kom det en buss och hämtade oss bonnungar för att gå på simskola och lära oss simma. Nu trettio år senare så får inte mina barn åka buss till grundskolan......

Jag arbetar även inom en region (tidigare landsting) och jag kan säga att pengarna är slut där med........ så skatten lär höjas

Nä, vi har det inte för bra!

Eller jo, bor du i en större stad och trivs med det, och inte får huset sprejat av automateld, då kanske du har det för bra? :wink:

Avatar Fallback

Re: Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

Avslutat-02  
#586253 Liten intressant där att regionerna inte heller får ta sin del av kakan....

Inget nytt men ändå.
Skatterna som ska in är för att täcka alla slukhål som regeringen har gått med på och skapat själva.

Jag älskar att köra maskiner, bilar ja allt...
Och står inte heller och faller med några ören hit och dit.... Men börjar bli väldigt trött på att ses som någon pengagris åt regeringen....

Något måste göras, jag tänker mer på de stackars ensamstående föräldrar och de som inte har råd med ören hit och dit...

För min del,, upp till kamp.

Avatar Fallback

Re: Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

tallen100  
#586258 Hur mycket skatt är det inte redan på bränslet, det blir aldrig nog 😡

Avatar Fallback

Re: Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

Avslutat-02  
#586260 Och mer blir det.
Snart anser väl skatteverket att det är en förmån att få tanka och inför skatt på det med.

Användarvisningsbild

Re: Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

JörgenO  
#586288 Mitt i allt elände får vi inte glömma att de sänker inkomstskatten rejält för 340 000 löntagare 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586290
JörgenO skrev:Mitt i allt elände får vi inte glömma att de sänker inkomstskatten rejält för 340 000 löntagare 👍 👍 👍


Men höjer den rejält för tusentals småföretagare! 😡

Avatar Fallback

Re: Bensin- och Dieselpriset höjs nu genom höjda skatter

Avslutat-02  
#586298
JörgenO skrev:Mitt i allt elände får vi inte glömma att de sänker inkomstskatten rejält för 340 000 löntagare 👍 👍 👍


Ja med 1600 kr per år... Jippie.
Det kostar säkert tre gånger så mycket att bara tanka.....i månaden.
Seriöst erbjudande? Nä.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).