Motorsåg och handhållet

Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

48 inlägg 9267 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Andvändare  
#586056 Kan passa på att börja med att säga hej eftersom jag är nyregistrerad och det här är mitt första inlägg.

Jag har dock läst mycket här innan och vet att ni är både trevliga och kompetenta.

Hittade dock varken någon tråd här inne eller via Google ang mitt lilla problem så hoppas nu på er hjälp.

Motorsåg: Husqvarna 44, gammal trotjänare som funkat problemfritt för vedförsörjning och enklar gallring ca tio år.

Sågen hade varit igång och jobbats med flera arbetspass när den plötsligt började "bluddra". Vid högre varv gick den hjälpligt rent så jag körde klart det som var kvar.

Startade men gick väldigt risigt dagen efter.

Gjorde därför rent luftfilter och stift.

Lite mer svårstartad men hoppade igång. Gick inte helt kass men det krävdes lite mer varv och den gick inte som vanligt.

När jag sätter an sågen märker jag till min stora förvåning att den går baklänges.

Någon som varit med om något liknande och vet vad det kan bero på?

Jag har kollat startapparaten och det är inga konstigheter, dvs drar jag i snöret roterar svänghjulet åt normalt håll.

Vad jag kan se har inte Husqvarna 44 justerbar tidpunkt för tändläget!?

Tror ni det kan vara krysskilen till svänghjulet som gått?

Eller annat fel i tändsystemet?

Jag tänker att jag fick ett "bakslag" när jag drog i starsnöret och pga något tändrelaterat fel lyckades sågen hoppa igång åt fel håll!?

Vad tror ni?

Tack på förhand om någon orkar engagera sig.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Sture Andersson  
#586060 Är ingen expert på detta men helt klart tänder den på fel ställe vilket gör att den går baklänges.
Sen varför kommer du nog snart få svar på här ,din gissning på svänghjulet lät inte helt fel ,men som sagt snart kommer nog nån som är bra på detta svara dig .

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

totte  
#586070 Om sågen verkligen går baklänges så måste svänghjulet ha tappat positionen på axeln. Hur uti hela fridens dagar den har lyckats komma igång baklänges om inte startapparaten är omvänd är en helt annan fråga.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Avslutat-02  
#586072 Det betyder att den snurrar som vanligt men när tändläget kommer och kolven ska skickas ner igen då vänder den på hela steken och roterar axeln baklänges....

Det har jag aldrig sett men hört om just 44/444.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

axwell  
#586077 Det går ju självklart att starta en 2-taktare baklänges, tyckte jag var jättekul under mopedåldern. :mrgreen: :mrgreen:

Fattar ändå inte hur startapparaten kan vändas och få ingrepp så att motorn kan roteras baklänges. :surp:

Har det hänt mer än 1 gång eller vid varje startförsök ?
Senast redigerad av axwell mån 09 sep 2019, 22:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Avslutat-02  
#586078 Det kan den inte, utan måste snurra som vanligt först, annars går fjädern av först och sedan fastnar hakarna.,..

Avatar Fallback

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

tallen100  
#586084 Skulle nästan kunna tro att kedjan blivit monterad "bak och fram" :mrgreen:

Att sågen skulle starta åt rätt håll först och sedan ändra håll och börja gå baklänges ska mer eller mindre vara omöjligt :???: I så fall måste varvet ner så att motorn nästan stannar och i detta ögonblick måste tändläget flyttas/eller stå totalt fel för att motorn ska ändra håll.
Låter skumt, men kolla svänghjulet.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Tralsmo  
#586087
vinterrojarn skrev:Det betyder att den snurrar som vanligt men när tändläget kommer och kolven ska skickas ner igen då vänder den på hela steken och roterar axeln baklänges....

Det har jag aldrig sett men hört om just 44/444.




Så ligger det nog till.

På mopedtiden, så där 45 år sen så va ja utför det på moped.
Man kickar igång som vanligt å skall köra iväg då går det baklänges. Man blir mycket förvånad.
Anledningen ä tidig tändning.

Har meckat väldigt lite motorsåg så där är ja inte hemma.
Vet inte va 44/444 är för nåt. Men tändläget beror ju inte bara på tändplattans läge utan även på eventuellt brytaravstånd. Kan ju även va krysskilen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586115 Jag har upplevt detta. Hävdade tidigare bestämt att det inte var möjligt men fick erfara hur förvånad man blir när sågen går baklänges alldeles sådär. Den går ner på tomgång, hostar till sen går den på andra hållet.

Att det blir så är ett fel inuti tändning där tändförställningen ställs på elektroniskt vis. När kretsen för tändförställning inte fungerar och resten fungerar blir då fenomenet att gnistan kommer, men på fel tidpunkt eftersom spolens position på vevaxel är felaktig.
En ny fungerande spole löser detta problem.
Hittar man inte en 44/444 tändning kan man ta en äldre tändning från 240/340, men får då använda dess svänghjul eller ett annat med två spår till krysskil. Det ska vara vänster skåra till äldre, högra är till de med integrerad tyristor del i spolen (som du har).

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586116 Tändningar på 44/444 är ofta kass vilket är tragiskt för de är riktigt roliga såg.
Särskilt 44 som i vissa fall kan varva nåt otroligt o ändå gå rätt o fungera som de ska.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Avslutat-02  
#586118 Här finns en reservdels såg..

https://mobil.blocket.se/annons/dalarna ... a/85939715

Här är en som bara går.
https://mobil.blocket.se/annons/gotebor ... 4/85374905

Avatar Fallback

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Avslutat-02  
#586121 Skulle vara lite roligt att få se en video med en såg som går baklänges,,,, hur den sågar och upplevs... :d

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586122 Hade en video på det i sågsamlar forumet.. Det var några år sen, ska se om jag hittar det.

Första gången kunden kom med den så var jag helt tvärt resolut i att det är inte möjligt. Sågen går, hem o kapa med dej..
När han kom en stund efter med sågen varm o sa prova den så var jag helt klar i min sak.
Startade sågen gasade lite och när jag gick fram till vedbiten hostate den till o jag la an mot biten o gasade.
Hmmmm VA fan! Den går ju baklänges sa jag förvånad!
Kunden vände sig om för att inte skratta mig rakt i ansiktet... Eller kanske han var rädd o ramla i, för där stod jag o gapade som en tom brölåda...
Senast redigerad av Mange tis 10 sep 2019, 10:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586123 Jag sparade den som den var, han fick en annan med sig o jag kollade upp detta riktigt ordentligt..
Jag tror den blev kvar här. Minns jag skrev baklänges sågen på den..

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Andvändare  
#586167 Stort tack för alla kommentarer!

Det lät som en dyr grej så det var ju lite tråkigt men samtidigt var det nästan lite skönt att höra om liknande upplevelser. Man vill ju inte kliva in som ny på ett forum och bli klassad som mytoman redan efter inlägg nr 1. Jag brukar vanligtvis vänta 20-30 inlägg innan jag drar igång och storljuger :grin:

Men högst ovanligt är det förmodligen eftersom det inte verkar ens gå att hitta en enda googelträff.

Och jo, jag blev skapligt förvånad själv. Jag såg inte eller tänkte inte på att kedjan gick åt fel håll. Däremot kändes det på balansen i sågen när man varvade ur den att det inte var som vanligt. Men jag var tvungen att prova att såga några gånger innan jag verkligen förstod att något var general knas. ^#(^

På mopeder och 2t motorcyklar kunde man ju få "bakslag" dvs kicken for tillbaka med ond fot som resultat.

Jag tänkte att det var något liknande som hände här. Att den tände till som vanligt vid startförsöket men att kolven stack i väg åt "fel håll". Det hela hände vid uppstarten. Så det var inte så att den gick åt rätt håll och vände riktning mitt under gången.

Jag provade bara en gång sen ville jag inte testa något mer för att inte riskera mer skador.

Jag hoppas hinna svetsa till en avdragare och plocka isär den under kvällen. Så ska jag återkomma.

Tack också för reservdelstipset. Som någon skrev är den varvvillig och trivsam rackare så jag vill gärna försöka hålla liv i den.

Om inte annat får man väl vända håll på kedjan och börja köra upp och ner. :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).