Skogsnyheter

Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

18 inlägg 8590 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

Hema  
#586055
Fredrik Reuter skrev:
r93 skrev:Jag kapar ett citat från @seb macahan som han skrev efter gallringsdagarna förra året, angående södra.

"Jusst det vi lärde oss att Södra har ett rörelsenetto på över 30% just nu på massaved för att kunna betala oss bättre i dåliga tider. Det ska vi inte glömma medlemmar!"


Jag tror Sebs citat kommer från seminariet, här är ett sammandrag i ljudform med avseende på våra massavedpriser.


De är lätt att hålla sig för skratt.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

Seb macahan  
#586073 Den citerade delen ur mitt gamla inlägg är mycket riktigt från seminariet på GD 2018. Och var väl menat med en stor portion ironi. Men det är ju upp till var och en att sälja till vem som...
Det är ganska exakt ett år sedan GD2018 och då pratades det om att den stora utmaningen var att öka massa uttagen med ca 20% mot dagens uttag. (eller rättare sagt, behovet såg ut så)
Jag känner mig mycket manad att verkligen försöka med detta och behovet verkar ju vara skriande :grin: :grin:
Givetvis är det ju lite orättvist att såga alla framtida spekulationer bara för man är i lite nedgång i konjunktur.
Som jag än så länge bara hört om på nyheter och media. Många har sällan haft så mycket o göra i byggbranschen som nu. Men det kanske är lite fördröjning på skalven?

Användarvisningsbild

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

Fredrik Reuter  
#586117 Sydved har inga prislistor på webben idag. Sydveds största ägare Stora Enso har prislistor öppet och här kan man se hur det ser ut idag och vi kan även ha koll på ev ändringar, se skärmdump nedan.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).