Motorsåg och handhållet

Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

66 inlägg 13420 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Faun  
#585846 Jag har just blivit skogsägare.

Skogen är 58 hektar med främst gran och tall.

Jag har INGEN erfarenhet av skogsbruket sedan innan

Jag kommer gallra och hantera vindfällda träd. Avverkning lämnar jag till Södra.

Jag hade tänkt att köpa mej två sågar för att inte behöva bära tungt i onödan.

Driftsäkerhet, enkelhet och låg vikt är det jag prioriterar främst.

Vad skulle vara en bra kombination med sågar för mej?

Jag inser att man behöver ha olika svärdslängder men så långt har jag inte kommit än.


Senast redigerad av Faun sön 08 sep 2019, 17:53, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Björn T  
#585848 Ett alternativ är Stihl 241 till gallring och mindre träd. Och en Stihl 462 till vindfällen och grövre träd. Svärd längder 14-20 tum kommer du långt med. Stihls kedjor är lite bökiga att fila, så satsa på oregon direkt om du är nybörjare på att fila.

Avatar Fallback

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Robertberg  
#585850 En Stihl 261 alternativt Husqvarna 550, den kan du ha 13, 15 eller 18 tums svärd på. 15 tum rekommenderar jag som grund, och känner du behovet så kompletterar du med ett 18".
Då har du en bra allroundsåg på 50 cc.

Som andra såg köper du en Stihl 201 med 12 eller 14 tums svärd. En liten och smidig proffssåg på 35 cc perfekt till gallring och som hjälp när du kört fast den andra.

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

anersimyra  
#585854 Två bra råd har du redan fått. Själv hugger jag heltid med tre 50 cc sågar med 15-18.” När träden blir runt metern och uppåt är det dock dags att rasta någon av ” storsågarna ” på mellan 80-94 cc.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

axwell  
#585857 Oj vad mina forumkollegor tar i, du skall väl inte arbeta heltid i skogen!

En liten lätt såg för det mesta utom ackordsarbete med fällning: Stihl ms193 med Oregons 12", 1,3mm drivlänksbredd både kedja/svärd.

Storsågen kan vara en Stihl ms 241 eller nån av Husqvarnas 45 cc-sågar. Dom skall ha 0.325 delning på kedjan och det skall var möjligt att använda marknadens bästa kedja för den typen av motorsåg; nämligen Husqvarna X-Cut.
Undvik modeller med verktygslös kedjespänning.

Ett 13" svärd räcker långt men kan kompletteras med ett 18" för specialfall som krångliga vindfällen.

När du kommit in i filningens alla konster räcker effekten till för rekommenderade sågtyper.
Lägger in ett vidoklipp som visar en liten Stihl ms 192(före 193) på 30cc som jag specialfilat.


Avatar Fallback

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

jannee  
#585859 Räcker gott och väl med EN såg, börja med en 550 (riktig proffssåg).
Däremot bör du ha två uppsättningar svärd.
Vanligtvis klarar man sig vääldigt långt med ett 13 tum, men även ha tillgång till ett på 18 tum.
Väldigt bra att ha dubbla uppsättningar med sig när man är till skogs, i fall att man (gud månde) klämmer fast ett svärd.
Själv nyttjar jag en Stihl MS 201 till väldigt mycket - kanske beroende på ålder och begynnande kraftlöshet :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

anersimyra  
#585862 Nyper man fast en 550, eller för all del andra sågar med drivhjulet bakom kopplingen så kan det bli omöjligt att demontera svärdet såvida trädet inte är riktigt klent

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Björn T  
#585870 Oj vad mina forumkollegor tar i, du skall väl inte arbeta heltid i skogen!

Därför rekommenderas två bra sågar för att TS ska slippa jobba heltid. Och två sågar är det minsta man behöver när man ska jobba i skogen. Alltid en reservsåg med i fall något inträffar. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

jannee  
#585876 Om TS verkligen "måste" investera i två sågar är en HVA 545 och en HVA 550 det ultimata.
Det är med röjsågen du verkligen kan spara pengar och senare forma dina planteringar till att bli det du vill uppnå.
Med motorsågen gör du mindre avverkningar, många s.k panikåtgärder, bl.a. vindfälle.
Därav förordnar jag en oftast problemfri proffssåg annars kan många ggr en s.k. farmarsåg duga.
Troligtvis bäst att köpa just proffskvalitet, bättre gråta en gång än ständigt vara ledsen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Faun  
#585881 Tack Jannee!

Röjsåg ser jag som ett måste.

Jag hade dock tänkt att köpa den lite senare och av samma märke som jag köper såg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Avslutat-02  
#585885 Varför inte en 50 cc och en 40-45 cc?

Har du 15" svärd på 50 cc sågen och 13" svärd på den mindre så klarar du dig länge, den större sågen klarar upp till 20" svärd.

Allt handlar som vanligt om HUR vasst du har det.


Vad det gäller röjsåg, så utgå inte från någonting utan åk och titta, hör om det finns demosåg, låna och känn.

En motorsåg kan man klara sig fast man inte är helt hundra med, men röjsågen kommer gå mer så den måste du trivas med.

Oavsett märke, så är alla olika så selar passar inte alla, lika som sågarna inte passar alla.

Känn,prova,kolla alla funktioner, jämför.

Det är mina råd.

Avatar Fallback

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Hema  
#585922 Iom vindfällshantering, så skulle jag nog tipsa om 362:an och komplettera med 241:an hos Stihl. För Hva blir det 560 o 550. Tyvärr verkar husqvarna inte riktigt fått till det med sin 543:a, så en 50cc (550) i första gallring kan bli lite väl bra, men en väldigt bra såg för många situationer.

Samt med tanke på storleken på fastigheten kommer du nog bli tvingad att vara ute, även vid sämre väder, så då skulle jag rekommendera värme i handtagen. 👍

Samt gå en kurs i hantering av motorsåg. 👍

Ja just ja, grattis till fastigheten och välkommen hit. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Faun  
#586037 Tack för alla svar.

Om man har en Stihl 241 och en Husqvarna 550 behöver man olika sågblad, kedjor och serviceställen.

Är det ett mindre problem eller skall man hålla sig till samma märke?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Avslutat-02  
#586038 Ska man ha olika märken så satsa på att köpa där de har båda.

Då är det enklast.

I övrigt inga problem.

Lycka till

Avatar Fallback

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Hema  
#586046
Faun skrev:Tack för alla svar.

Om man har en Stihl 241 och en Husqvarna 550 behöver man olika sågblad, kedjor och serviceställen.

Är det ett mindre problem eller skall man hålla sig till samma märke?

Stihls motsvarighet till 550 är 261:an. Både är på 50cc (och väldigt likvärdiga). Kommer inte ihåg vilken som är lättast. 241:an är på 42,6cc, källa:
https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motors%C3%A5g/0131/Motors%C3%A5g-f%C3%B6r-skogsbruk.aspx
Ser då att viktmässigt är det bara 0,3kg mellan 241&261 (m värme), fast en hel hk extra (25%) till den större.

Ja det är inte det enklaste att tipsa om såg.
Ska du hålla på mycket på vedbacken, så blir det samma rekommendation som för vindfällen, en 60cc-såg.

Ja logiskt kanske det skulle heta sågblad, men iom att vi skogshuggare känner oss som riddare i rustning (ja vi bär ju faktiskt full skyddsmundering, eller hur?🙂). Kallar vi sågbladet för svärd (motorsågssvärd). 😊

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).