Skogsnyheter

Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

18 inlägg 8588 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

Fredrik Reuter  
#585949 Södra meddelar nu att de sänker virkespriserna, det heter att man marknadsanpassar virkespriserna.

Följande prisjusteringar görs och gäller från och med 9 september 2019:

-30 kr/m³fub för grantimmer
-20 kr/m³fub för barrmassaved
-20 kr/m³fub för bränsleved

Utbudet av grantimmer i Sverige och övriga Europa är högt. Den globala konjunkturen visar fortsatta tecken på avmattning vilket påverkar färdigvarumarknaderna och marknadspriset på grantimmer sjunker generellt. Konjunkturavmattningen minskar efterfrågan på avsalumassa och sänker prisbilden. Högt utbud och minskad efterfrågan får till följd att marknadspriset på barrmassaved sjunker. Även marknadspriset på bränsleved är vikande.

– Anpassningen av virkespriserna ska ses mot en bakgrund av såväl högt utbud som omvärldsfaktorer som påverkar efterfrågan negativt och skapar osäkerhet på marknaden säger Olof Hansson, Affärsområdeschef, Södra Skog.


https://news.cision.com/se/sodra/r/sodr ... a,c2898772

Lite anmärkningsvärt att denna sänkning kommer samma morgon som Dansk Banks mörka nyhetsbrev: Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

Bild

Bild från Södra/Cision



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

Avslutat-02  
#585958 Det hänger ju ihop, speciellt om man är lite konspiratorisk och ser bankernas syn på skogsfastigheter vid lån.

Allt ska helst bli värdelöst och sedan kan man sko sig på höga avgifter och räntor.

Detta är genomgående för alla branscher nu.

Min förre arbetsgivare hade börjat med att bara erbjuda finanser på maskiner...
Ett steg ytterligare i samma riktning.

Det kommer mera sänkningar jag lovar.

Avatar Fallback

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

r93  
#586002 Jag kapar ett citat från @seb macahan som han skrev efter gallringsdagarna förra året, angående södra.

"Jusst det vi lärde oss att Södra har ett rörelsenetto på över 30% just nu på massaved för att kunna betala oss bättre i dåliga tider. Det ska vi inte glömma medlemmar!"

Användarvisningsbild

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

Grålle52  
#586014
r93 skrev:Jag kapar ett citat från @seb macahan som han skrev efter gallringsdagarna förra året, angående södra.

"Jusst det vi lärde oss att Södra har ett rörelsenetto på över 30% just nu på massaved för att kunna betala oss bättre i dåliga tider. Det ska vi inte glömma medlemmar!"


Vilket skämt.

Avatar Fallback

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

Avslutat-02  
#586017 Fattar väl vem som helst att södra väntar tills priserna sjunkit så lågt innan de använder sig av de där löftet... Att ni redan förlorat halva värdet på skogen,,,, har ni fått det på papper eller?

Utan kontrakt inget löfte,,,, muntliga avtal gäller inte längre....

Användarvisningsbild

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

Fredrik Reuter  
#586021
r93 skrev:Jag kapar ett citat från @seb macahan som han skrev efter gallringsdagarna förra året, angående södra.

"Jusst det vi lärde oss att Södra har ett rörelsenetto på över 30% just nu på massaved för att kunna betala oss bättre i dåliga tider. Det ska vi inte glömma medlemmar!"


Jag tror Sebs citat kommer från seminariet, här är ett sammandrag i ljudform med avseende på våra massavedpriser.


   TS
Avatar Fallback

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

Sandström87  
#586023 Dom kanske hade varit tvungen att sänka ännu mer om dom inte hade dessa marginaler tidigare. Skulle tro att dom flesta som varit trogna södra tycker det är bra då utdelningen på insatsen kommer, å dom som inte har varit trogen är avundsjuk på avkastningen

Avatar Fallback

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

jannee  
#586024 Södra hit och Södra dit men Sydved då?
Hitintills har Sydved i alla fall betalt betydligt bättre än Södra - även om man räknar in eventuell efterlikvid.
Är det någon som har aktuella priser, ja EFTER Södras prissänkning?
Nu lär väl också de privata sågverken direkt sänka sina timmerpriser?

Användarvisningsbild

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

Fredrik Reuter  
#586026 Södra har lagt ut nya listor idag på sin sajt så de är uppdaterade.
Se bild, Prima barrmassa är 345 kr/m3fub från och med idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

r93  
#586027 Men det finns ingen på grantimmer?
Jag har en lista från 2016 hade varit kul att jämföra.

Användarvisningsbild

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

Fredrik Reuter  
#586028 Nej, inga virkesprislistor för normaltimmer finns för tillfället, kolla själv: https://www.sodra.com/sv/skog/skogliga- ... kespriser/

Sydved tror jag inte publicerar några virkesprislistor men det vore intressant om någon gjort affär med dom det senaste och kan förmedla virkespriser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

r93  
#586029 Detta är alltså tredje sänkningen 2019 på timmer från södra....

Avatar Fallback

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

Avslutat-02  
#586031 Och fler blir det, var så säker.

Lite roligt detta med procent satser.
Mellanskog här de kör med att skriva tillbaka datumen på kontrakten för att få åt sig virke....det är högre premie då...
Men undrar jag om det är ett sånt ärligt system.

Avatar Fallback

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

jannee  
#586034 För leveransvirke vecka 37 erbjöd Sydved 750 kr/ fub för gran 18+

Avatar Fallback

Re: Södra sänker virkespriserna 9 sep 2019

r93  
#586050 Ok, 625 står det i södras lista 2016, sedan är det ju om man ska räkna cert +20 och ev likvid, dock så kan ju likviden både bli bra som dålig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).