Traktorer och processorer

Lastare som sjunker.

10 inlägg 6657 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lastare som sjunker.

ÅsaNisse  
#585722 Jag har två traktorer med lastare. En Ålö 640 som tilten sjunker om den står obelastad. Har jag skopa eller gafflar på och lite belastning på kolvarna så står den stilla nästan hur länge som helst, men när jag plockar av redskapen och låter den stå över natten så har tiltkolvarna gått ut nästan helt.
Den andre är en Valtra City som sjunker på lyften. Den sjunker i alla lägen och jag funderar på om det finns någon chockventil på dessa eller det är kolvtätningarna som är slut.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lastare som sjunker.

ulfgustav  
#585805 Då det gäller Ålö 640, att den sjunker obelastad torde bero på att vid lågt tryck så tätar tätningarna sämre. Då det gäller den andre så kan det ju vara tätningarna. Sedan så är det ju så att ventilerna alltid läker igenom lite det gäller i båda fallen

Avatar Fallback

Re: Lastare som sjunker.

Avslutat-02  
Avatar Fallback

Re: Lastare som sjunker.

ÅsaNisse  
#585813

Nä. Jag är allergisk mot sådana undermedel. Det finns fungerande tillsatser för att mjuka upp gamla förhårdnade o-ringar av gummi, men de flesta komponenter i dagens hydraulsystem är plast, och är det slitet så är det.
Vad gäller citylastaren som sjunker i lyftkolvarna så är min fundering närmast om det kan vara liknande fel som Volvos lastmaskiner att det är en tätning i chockventilen ( om det finns någon) som gett upp. På Volvolastaren byts denna på 5 min och kostar en tia gentemot att riva cylindrarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastare som sjunker.

Avslutat-02  
#585816 Nä det gör man som man vill, ville mest höra om du hade någon erfarenhet av den, för jag har en tranåslastare som sjunker....

Den sjunker när man rör spaken och den sjunker medans man kör...
Så jag hade tänkt prova....

Misstänker läckage i ventilpaketet.

Användarvisningsbild

Re: Lastare som sjunker.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585840 Kan man kasta om funktionerna i vpkt för felsökning?

Avatar Fallback

Re: Lastare som sjunker.

Avslutat-02  
#585921 Det bör man väl kunna.
Det är två spaksmodell...
En för tilten och en för höj/sänk.
Kolven för höj/sänk läcker lite olja i änden.
Skulle behöva renovera hela ventilpaketet...

Avatar Fallback

Re: Lastare som sjunker.

axwell  
#585982 @vinterrojarn
vinterrojarn skrev:Skulle behöva renovera hela ventilpaketet...

Vad brukar "renovera ventilpaket" innebära mer än nya oringar av rätt dimension och hårdhet

Avatar Fallback

Re: Lastare som sjunker.

Avslutat-02  
#585984 Skulle ha provtryckt paketet för att se om det läcker någonstans.

Ursäkta oklarheten.

Helst skulle jag vilja byta ut det emot ett nyare... Med en spaksmodell....men tycker att det är lite för modernt att kosta på en bm 650.

Avatar Fallback

Re: Lastare som sjunker.

Palakangas  
#586820
vinterrojarn skrev:Skulle ha provtryckt paketet för att se om det läcker någonstans.

Ursäkta oklarheten.

Helst skulle jag vilja byta ut det emot ett nyare... Med en spaksmodell....men tycker att det är lite för modernt att kosta på en bm 650.

Kom och hämta hövändaren så får du se vad jag har liggandes.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).