ATV och UTV i skogen

Skattesmäll nära?

133 inlägg 25975 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Avslutat-02  
#585830
jannee skrev:Mer eller mindre ALLT som jag har på fastigheten och varit avdragsgillt har eller kan jag även ha nyttja(t) privat.
Så är det väl för oss alla eller?
Detta gäller nog inte bara skogsägare utan även alla som har ett företag eller enskild firma.
Är väl i.o.f.s. också en av de få fördelar med att driva ett företag.
Skulle skattemyndigheten även schablonmässigt beskatta alla inventarier blir det nog även den sista spiken i kistan = döden för landsbygden.


Bingo där kom det.
Det är precis det som håller på att hända, vissa vill säkert kalla mig för konspiratorisk och pessimist men något är på väg att bli farligt för plånboken för oss alla.

Äganderätten och brukanderätten, nyttjanderätten är i fara.

Men vart någonstans stod det att det bara gällde AB?

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Göt  
#585833 Läs det som står i reglerna, då förstår man. Är väl lika här som det har varit förut, det var människor som utnyttjade saker för mycket och då blir det skatt. Är ju därför man idag inte kan ha en firmabil t.ex. företagare köpte en chevabuss släpvagn och snöskoter och drog till fjällen med på företaget. Den som använder fyrhjulingen i företaget behöver ju inte betala något förmånsvärde.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

anersimyra  
#585837 Exakt samma förhållande gäller när man har en båt som ägs av företaget. Så nu är det nog hög tid att göra sig av med både hjuling och båt i rödaste rappet.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

anersimyra  
#585839 Efter att ha läst de fem punkterna som behandlar förhållandet kring ägandet så konstaterar jag att det i mitt fall knappast finns anledning till oro över att bli förmånsbeskattad.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Camaro1969  
#585931 det är stor skillnad mellan enskild firma och AB
i EF har skatteverket bevisbördan
i AB har man själv bevisbördan

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

DrW  
#585934
Camaro1969 skrev:det är stor skillnad mellan enskild firma och AB
i EF har skatteverket bevisbördan
i AB har man själv bevisbördan

Aha! Det hade jag inte koll på. Det gör ju skillnad. Men det är ju lite konstigt för man kan ju utföra samma arbete i båda bolagsformerna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Camaro1969  
#585937 det är kanske inte exakt som jag sa gällande bevisbördan men i praktiken torde det fungera så

i en enskild firma finns inget som heter förmån då det inte är en egen juridisk person.

det är istället fråga om uttagsbeskattning.

nu hittar jag inte det jag sökte ang bevisbördan men nån annan kan säkert hitta det.

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Avslutat-02  
#585940 Är du säker på detta?

För enligt när jag åtalades så gällde:

Enskild näringsidkare, har allt som personligt ansvar i firman.

Medans i ett AB så finns det inte ett personligt ansvar.

Men det kan ju skilja mellan arbetsmiljö åtal och skattefrågor....

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Camaro1969  
#585941 rätt säker.

i ett aktiebolag krävs rätt mycket för att du ska slippa personligt ansvar. det är många som missar den biten.

men sköter du allt rätt riskerar du bara ditt aktiekapital och inget mer

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585976 "Skattesmäll" blir det väl bara om du behåller ATV i företaget (AB/EF) efter ett negativt besked från SKV.
Gör du det så tycker du antagligen att SKV beslut inte är mer negativt jämfört med fördelarna med företagsägd ATV. Lika som med bil. Eller tjänstebostad. Eller tjänstestädning.
Sen får vi väl tjafsa vidare med SKV angående storleken på förmånsvärdet.
Annars sälj den och hyr sen i vid behov. Du kan ju lämpligen hyra den av den privatperson som du sålde den till.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Camaro1969  
#585977
Uvskogen skrev:"Skattesmäll" blir det väl bara om du behåller ATV i företaget (AB/EF) efter ett negativt besked från SKV.
Gör du det så tycker du antagligen att SKV beslut inte är mer negativt jämfört med fördelarna med företagsägd ATV. Lika som med bil. Eller tjänstebostad. Eller tjänstestädning.
Sen får vi väl tjafsa vidare med SKV angående storleken på förmånsvärdet.
Annars sälj den och hyr sen i vid behov. Du kan ju lämpligen hyra den av den privatperson som du sålde den till.



men då åker man ju på det retroaktivt..
har man tur bara ett tidigare år, otur 5 år....

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Avslutat-02  
#585980 Smäll sa bill,,, katastrof sa bull.......

Det kan bli förödande för den enskilde företagaren, om skatteverket beslutar att fortsätta godtyckligt straffa alla med förmånebeskattningar,,,, snart är det traktorn, sedan verkstaden mm som är i skottgluggen.

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

anersimyra  
#586008 Vad gäller min båt så säger min revisor att skattemyndigheten kan gå så långt bakåt som tio år.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Skattesmäll nära?

Avslutat-02  
#586012 Låter ju som en väldigt trevlig smäll från klar himmel som kan träffa en när som helst...

Svenska myndigheter alltså.....jösses...

Användarvisningsbild

Re: Skattesmäll nära?

Mellberg  
#586053 Följ regerverket, så slipper du problem med skattemyndigheten. Svårare än så är det inte! Har genom åren haft en bra relation till skatteverket. Fick bakläxa när jag ville återföra skogsavdrag utan att sälja någon fastihet. Logiken haltade egentligen, men inget att bråka om.

Tycker skattemyndigheten överlag gör ett bra jobb, när man håller efter både diverse fuskare och skattesmitare :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).