Det har blivit väldigt djupa spår i ett blötparti där skördaren gått fram (basvägen), typ så djupa att skördaren hjul helt försvann i spåren. Nu väntar jag på skotaren så det lär knappast bli bättre.
Nu har jag inte avtalat något särskilt kring detta i förväg och eftersom detta är min första avverkning så var skadorna oväntat stora. Nu är alla inblandade, från virkesköpare till skördarförare (2-skift), väldigt sympatiska och trevliga på alla sätt och vis, men jag undrar;
1) Brukar man avtala om någon sorts max-nivå på körskador som det får bli så att entreprenörerna vet hur mycket de ska förbereda med ris och sånt? Nu gjordes inget alls på blötmarken.
2) Hur bruka man skydda blötmarker? Går det? Kan vara bra att veta till nästa avdelning där det också måste passeras blötmark.
3) Brukar ni reparera körskador? Typ fylla igen spåren med grus, sten, jord, gamla stockar eller något sådant? Eller hur gör man?
Allt annat klokt att säga till en novis kring detta när det gäller att beställa avverkning tas tacksamt emot
![Glad :smile:](./images/smilies/icon_e_smile.gif)