Motorsåg och handhållet

Vad har ni som är proffs för motorsågar?

40 inlägg 24558 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

JensSkoog  
#585799 Proffs är som oss andra normala människor. Dom hittar sina favoritar och jobbar med dom, och jobbar sig in med dom så de känns riktiga. Att döma några sågar som andra gillar och liter på till att vara skitsågar beror ofta på andra saker än kvalite :wink: .

Så är det ju en fråga vad som är en riktig proffsåg. Husqvarna och Stihl har ju sina proffutgåver, och det är bra sågar från dom båda. Vad man då väljer beror ju på vad man ska ha sågen till, men jag som har passerat bäst före datum gillar allt mera lätta sågar som MS201 och MS241 när jag ska springa rundt i klenjobb. Jag behöver inte 70cc och 30" svärd för att gallra smågran och björk på 6 - 8 tummar i dia. Det är ju ben och rygg som begränsar och inte sågen :((

Senn är det ju så att en bra ÅF med bra och snabb sevice är guld värd. En bra såg kan man vänja sig vid om den hetter Husqvarna, Dolmar eller Stihl, men dårlig service och att man ska vänta på saker i onädan har man bara inte råd till att bli van med. :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

80-90  
#585806
JensSkoog skrev:Proffs är som oss andra normala människor. Dom hittar sina favoritar och jobbar med dom, och jobbar sig in med dom så de känns riktiga. Att döma några sågar som andra gillar och liter på till att vara skitsågar beror ofta på andra saker än kvalite :wink: .

Så är det ju en fråga vad som är en riktig proffsåg. Husqvarna och Stihl har ju sina proffutgåver, och det är bra sågar från dom båda. Vad man då väljer beror ju på vad man ska ha sågen till, men jag som har passerat bäst före datum gillar allt mera lätta sågar som MS201 och MS241 när jag ska springa rundt i klenjobb. Jag behöver inte 70cc och 30" svärd för att gallra smågran och björk på 6 - 8 tummar i dia. Det är ju ben och rygg som begränsar och inte sågen :((

Senn är det ju så att en bra ÅF med bra och snabb sevice är guld värd. En bra såg kan man vänja sig vid om den hetter Husqvarna, Dolmar eller Stihl, men dårlig service och att man ska vänta på saker i onädan har man bara inte råd till att bli van med. :mrgreen:

Där har du helt rätt Jens 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

Erre  
#585810
tallen100 skrev:Hade 242 xpg tillverkats än och hållit samma kvalite, så hade jag nog sagt emot dej :wink:

Det är en fin såg. 👍

Avatar Fallback

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

Ferguson system  
#585824 Vi bruker Stihl 201T, Jonsered 2252 2 stk, Jonsered 2172, Stihl 660 (99cc).

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

kim.cowboy19  
#585891 Jag älskar Dolmar.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

Avslutat-02  
#585894 Dolmar har gjort bra sågar... För det är väl dem vi menar och inte de av kål?
:mrgreen:

Tycker mycket om ps 6100... Rejäl och stark såg.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

Lindveden  
#585970 Har 3 st Stihl motorsågar i min arsenal som ja är helnöjd me än så länge o några har ja haft i några år utan några krångel alls.
1st Stihl 261vw
1st Stihl 362vw
1st Stihl 500i w

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

xnation  
#589367 550XPG. Skönt med värme under kalla delen av året.

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

Loggerslife  
#589402 Proffs och proffs vet jag väl inte om man ska kalla sig, det är ju upp till betraktaren,

Men dom sågarna som jag kör yrkesmässigt dagligen är lite blandat husqvarna och stihl,

Husqvarna : 346xpg, 550xp, 550xp mark II, 560 XP
Stihl : 036, 660

Vi har ju både Hva,Stihl och Jonsered på firman men jag kör bara med dom jag räknat upp,
Svärdslängd är 13" till 18" på Hva och 18" och 28" på stihlarna.
På klättersågarna kör vi uteslutande Stihls 200 och 201. 💪💪

Avatar Fallback

Re: Vad har ni som är proffs för motorsågar?

Avslutat-02  
#589405 Högg med en karl en gång som sa när jag frågade vilken såg han hade....

inte fan vet jag, det är det som startade....sa han.... :lol:

rolig gubbe, tyvärr död....

men man minns dessa roliga saker .....

så vilken såg man än väljer. så är det bra att den startar.... :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).